Kolejny poniedziałek w Jeżyckim Centrum Kultury, to spotkanie przy kawie i ciastku z red. Krzysztofem Wodniczakiem, który wytrwale wprowadza nas w brzmienia pełne wspomnień. Istotą tych spotkań jest uzmysłowienie sobie przez nas słuchaczy, wagi czasu minionego, jego rangi w kontekście rodzących się w naszej młodości nurtów muzycznych i ich stopniowe ewoluowanie w kierunku cyfryzacji i elektronicznego warsztatu wykonawczego.
Tym razem spotkanie zostało przeniesione do kameralnego pomieszczenia gdzie za pomocą elektronicznego sprzętu, zostały odtworzone płyty DVD i CD. Zebranych powitał jak zawsze z serdecznością red. Wodniczak. Pierwsza prezentacja, to przywrócenie wspomnień, za pomocą obrazu z płyty o aktywnym buncie red. Wodniczaka, z grupą członków i sympatyków Towarzystwa PTAAAK. Rzecz dotyczy sprzedaży amerykańskiej firmie Warner Music Poland całego pakietu i dorobku Firmy Fonograficznej Polskie Nagrania „Muza” i płyt zawierających nie tylko materiał rdzennie polskich kompozytorów, artystów, pisarzy i wykonawców scenicznych. Ten fakt pozbawia nas jako społeczeństwo dziedzictwa narodowego, a autorów prawa do tantiem, których zapewne nabywca za skromne 8 mln zł, nie zechce wypłacać autorom. Publikacja polskiej kultury muzycznej, bez należytej dbałości o archiwizację wspaniałych dzieł, ich udostępnianie w formie dzisiaj już archiwalnych nagrań, może bezpowrotnie pozbawić nas tych wiekopomnych i ponadczasowych dzieł, jak muzyka Chopina, Moniuszki, Nowowiejskiego, Lutosławskiego czy nawet współczesnych artystów, wykonawców i zespołów zarówno profesjonalistów, jak i amatorów wywodzących z wiejskiego i małomiasteczkowego folkloru.
Ta część naszego spotkania, obrazująca akcję sprzeciwu wobec faktu sprzedaży naszej rodzimej wytwórni fonograficznej i naszego dziedzictwa muzycznej kultury narodowej, która miała miejsce przed Ministerstwami Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Skarbu w 2015 roku w Warszawie pod Przewodnictwem Prezesa Wodniczaka, ożywiła wyraźnie wszystkich zebranych. Pozostaje stwierdzić, że jest to ważne pod względem świadomości narodowej, patriotycznym wydarzeniem w edukacji młodego pokolenia, któremu jesteśmy winni pozostawić spuściznę intelektualną i dorobek ogromnej rzeszy jej twórców, w stanie nienaruszonym, przy pełnej dostępności do jej zasobów dla całego społeczeństwa. Tą część działań ludzi odpowiedzialnych wówczas za Kulturę i Ochronę Dziedzictwa Narodowego – w trakcie dyskusji szeroko omówionych przez Krzysztofa Wodniczaka – można by nazwać wręcz przykładem polskiego nieładu i takie podsumowanie działań, tych konkretnych osób, znanych z imienia i nazwiska, należy napiętnować słownie w ramach dobrze pojętej kultury osobistej.
Kolejna pozycja naszego spotkania z muzyką elektroniczną, to prezentacja następnej płyty muzyki Marka Bilińskiego. Można po wysłuchaniu jego kompozycji powiedzieć, że muzyka elektroniczna, też może być przyswajalna dla słuchu, szczególnie gdy jest pozbawiona, tych dla mnie trudnych do akceptacji ostrych dźwięków i jednolitego basowego schematu, zbyt często powtarzających się fraz i szumów ponad akustycznych.
Prezentacja kolejnej płyty zespołu Erica Bella – założyciela Thin Lizzy – to wybrane do odtworzenia utwory: „On Pretty Woman”, „Baby Please Don’t Go”, „On Water”, „Whiskey In The Jar”.
W dyskusji, która zamknęła to spotkanie, przewijały się wątki kolejnych tematów, które będą omawiane na kolejnych spotkaniach. Pojawił się temat stworzenia współczesnego Posnania Sound, którego pomysłodawcą jest Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Artystów, Autorów, Animatorów Kultury PTAAAK w Poznaniu Krzysztof Wodniczak.
Zbigniew Roth