Niezwykły przebieg będzie miała tegoroczna, festiwalowa edycja Ery Jazzu. Jesienna edycja prestiżowej imprezy odbędzie się w Poznaniu w dniach 14-21 listopada i zaprezentowane zostaną jedyne i niepowtarzalne projekty artystyczne: Aquanet Jazz Gala z gwiazdorskim udziałem duetu Friend ‘n Fellow, zestaw komedowskich koncertów norweskiego Espen Eriksen Trio, kwartetu Piotra Schmidta, formacji Grit Ensemble, recitalu Aresa Chadzinikolau oraz premierowa prezentacja słynnego dzieła „Moja słodka, europejska ojczyzna” Krzysztofa Komedy w wykonaniu sekstetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego.

„Po wielu, wielu miesiącach pandemicznej zarazy i kłopotliwych rygorów sanitarnych oraz administracyjnych Era Jazzu powraca galowymi koncertami – mówi szef imprezy Dionizy PiątkowskiStatus imprezy nie pozwalał nam dotąd na szczątkowe prezentacje, stąd decyzja o pełnej festiwalowej ekspozycji w prestiżowych salach Poznania z plejadą wybitnych, premierowych projektów muzycznych. Program Aquanet Jazz Festival przyporządkowany jest muzyce Krzysztofa Komedy wraz z galowym koncertem Jana Ptaszyna Wróblewskiego – muzyka legendarnego Sekstetu Komedy. Rozpoczynamy galowym koncertem niekwestionowanej gwiazdy: kto choć raz widział duet Friend n’Fellow wie, jak emocjonujące są ich występy. Magiczny głos Constanze Friend i wirtuozerska gra na gitarze Thomasa Fellowa to gwarancja wielkiego wydarzenie artystycznego”.

Friend ’n Fellow to jeden z najważniejszych zespołów akustycznego jazzu wokalnego. Constanze Friend określana jest często jako „śpiewająca Josephine Baker” a w jej muzyce doszukać można się oczywistych odniesień do stylistyki Sarah Vaughn, Elli Fitzgerald oraz Cassandry Wilson. Gitarzysta Thomas Fellow to muzyk o niewyczerpanej inwencji twórczej. Jest wybitnym gitarzystą akustycznym, uważanym jest za jednego z najlepszych akompaniatorów. Jako wirtuoz gitary doskonale odnajduje się zarówno w klasycznej muzyce koncertowej, jak i w jazzie, world-music oraz muzyce rozrywkowej.

Realizowany w Poznaniu projekt „Czas Komedy” przestawia nie tylko unikalne prezentacje kompozycji Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego grane przez wybitnych, światowych artystów, ale także autorskie projekty wielkopolskich muzyków, którzy swoje pomysły przyporządkowują muzyce wybitnego kompozytora. Premierowy projekt przedstawi norweskie Espen Eriksen Trio. To specjalnie przygotowany, na zamówienie Ery Jazzu, premierowy program „Czas Komedy”. Trio jest sztandarowym zespołem doskonale oddającym cały kreatywny, artystyczny oraz wizerunkowy obraz dzisiejszego “scandinavian touch of jazz” i proponuje muzykę określaną często jako „nordic sound”, z wielobarwnymi brzmieniami szukającymi odniesień do europejskiej klasyki, nowoczesnego jazzu i skandynawskich skojarzeń. Stąd sporo w muzyce Trio melancholijnej zadumy, jazzowej, wirtuozerskiej improwizacji oraz pogodnych i melodyjnych impresji.

Nowe oblicze mniej znanych kompozycje K. Trzcińskiego w ekskluzywnym „Komeda Deconstructed” przygotowała poznańską formację Grit Ensemble, traktująca jazz Komedy jako kreatywny eksperyment, którego strukturą jest współczesny język muzyczny a punktem odniesienia kompozycje wybitnego Poznaniaka. Istotą brzmienia „Komeda Reconstructed” jest idea zespolenia nowego, akustycznego obrazu brzmieniowego kompozycji Komedy z ich elektronicznym pierwowzorem i pozostawienie muzykom formacji przestrzeni do improwizacji.

Muzyczne spotkanie ze „światem Komedy” ubiera Ares Chadzinikolau – Grek polskiego pochodzenia, poznański muzyk, malarz i poeta – w interesujące, autorskie interpretacje znanych kompozycji. Tym razem Ares Chadzinikolau przestawia się jako impresyjny i zauroczony życiem, światem i kulturą poeta i namiętny pianista, który swoją wirtuozerię i talentem na nowo buduje świat dźwięków, otoczony – tym razem – autorską interpretacją słynnym kompozycji Komedy.

„Trębacz Piotr Schmidt jest artystą niezwykłym i najciekawszym trębaczem młodego pokolenia – rekomenduje artystę Dionizy Piątkowski – Jego flagowy album „Tribute to Tomasz Stańko” lokuje go w gronie najważniejszych pretendentów spuścizny legendarnego trębacza. Piotr Schmidt jest instrumentalistą, który nie ściga się karkołomnymi pomysłami, ale buduje swój jazzowy świat dźwiękami, które same układają się w arcyciekawy, artystycznie i kreatywny patos: bo z jednej strony liryka i subtelność tematów, z drugiej drapieżność i emocja improwizacji. Jest w tej muzyce jakiś niewiarygodny „powiew jazzu”, blask muzyki Stańki oraz Komedy i wyrafinowana estetyka piękna nowoczesnego jazzu“.

Niezwykłym wydarzeniem będzie premiera kompozycji „Moja, słodka europejska ojczyzna” Krzysztofa Komedy. Muzyka do sesji „Meine Süsse Europäische Heimat: Dichtung und jazz aus Polen” powstała w 1967 roku jako jeden z ostatnich projektów Komedy zrealizowanych przed wyjazdem do USA. Po pięćdziesięciu latach Jan „Ptaszyn” Wróblewski wraz ze swoim sekstetem przygotował album „Moja słodka europejska ojczyzna” – muzyczną wizję zjednoczonej Europy. „Pełna ścieżka muzyczna z tego projektu nigdy nie została jednak nagrana – wyjaśnia genezę koncertu Dionizy Piątkowski – Jan „Ptaszyn” Wróblewski po wielu latach dokończył dzieło przyjaciela, realizując całość po raz pierwszy w czysto instrumentalnej formie. Mając dostęp do oryginalnych, zachowanych partytur Komedy, bazował jednak głównie na niemieckim nagraniu dzięki czemu ‘Ptaszynowi” wspaniale udało się wydobyć słowiańsko-liryczny pierwiastek Komedy”. Wersję „koncertową” sekstet Jana Ptaszyna Wróblewskiego przedstawi – po raz pierwszy w Poznaniu – podczas gali Ery Jazzu.