SEANS NA WEEKEND
W dzisiejszym „Seansie…”
proponujemy film, który może nie należy do szczególnie wybitnych dzieł, lecz
mimo to wyróżnia się. Charakteryzuje go świetna muzyka Romualda Lipki oraz
tematyka. Jest to bowiem jeden z pierwszych, a może nawet pierwszy, polski
obraz poświęcony problematyce narkotykowej.
proponujemy film, który może nie należy do szczególnie wybitnych dzieł, lecz
mimo to wyróżnia się. Charakteryzuje go świetna muzyka Romualda Lipki oraz
tematyka. Jest to bowiem jeden z pierwszych, a może nawet pierwszy, polski
obraz poświęcony problematyce narkotykowej.
„Alabama” jest jedną z pierwszych prób opisania problemu
narkomanii oraz wyjaśnienia jej przyczyn. Wystarczył jeden raz, by główna
bohaterka wyruszyła w drogę do złudnej krainy szczęśliwości, Alabamy, która tak
naprawdę nie istnieje, a która często okazuje się drogą bez powrotu.
narkomanii oraz wyjaśnienia jej przyczyn. Wystarczył jeden raz, by główna
bohaterka wyruszyła w drogę do złudnej krainy szczęśliwości, Alabamy, która tak
naprawdę nie istnieje, a która często okazuje się drogą bez powrotu.
Fabuła
Piotr i Bożena studiują medycynę. Ona mieszka z siostrą i
rodzicami, on – u stryjostwa. Nie mają gdzie się spotykać, więc chcą wynająć
wspólne mieszkanie. Bożena wypłaca pieniądze z książeczki PKO, jednak zostaje
okradziona w autobusie, a matka robi jej awanturę. Dziewczyna w nerwach wybiega
z domu i spada ze schodów. Piotr namawia ją na obdukcję lekarską i wniesienie
sprawy przeciwko rodzicom o alimenty. Bożena niechętnie ulega jego sugestiom i
wygrywa sprawę. Dzięki pomocy koleżanki ze studiów, Anny, młodym udaje się
wynająć pokój. Nadal jednak brakuje im środków na wspólną egzystencję, ponieważ
chłopak niewiele zarabia pracując w Pogotowiu Ratunkowym.
rodzicami, on – u stryjostwa. Nie mają gdzie się spotykać, więc chcą wynająć
wspólne mieszkanie. Bożena wypłaca pieniądze z książeczki PKO, jednak zostaje
okradziona w autobusie, a matka robi jej awanturę. Dziewczyna w nerwach wybiega
z domu i spada ze schodów. Piotr namawia ją na obdukcję lekarską i wniesienie
sprawy przeciwko rodzicom o alimenty. Bożena niechętnie ulega jego sugestiom i
wygrywa sprawę. Dzięki pomocy koleżanki ze studiów, Anny, młodym udaje się
wynająć pokój. Nadal jednak brakuje im środków na wspólną egzystencję, ponieważ
chłopak niewiele zarabia pracując w Pogotowiu Ratunkowym.
Bożena nie widzi, że ich dalsze wspólne życie z Piotrem nie
ma szans. Dzielą ich różnice charakterów i temperamenty – ona jest łagodna i
wyrozumiała, on to bezwzględny egoista. Przez przypadek dziewczyna zastaje
Piotra i Annę w łóżku. Ucieka do pobliskiego parku, gdzie napastuje ją pijak. Z
pomocą przychodzi jej Joe, znajomy Anny. Zabiera Bożenę do siebie, a gdy
orientuje się, że dziewczyna jest na krawędzi wytrzymałości psychicznej,
podsuwa jej narkotyk – lekarstwo, jak to określa, na zbyt dobrą pamięć.
ma szans. Dzielą ich różnice charakterów i temperamenty – ona jest łagodna i
wyrozumiała, on to bezwzględny egoista. Przez przypadek dziewczyna zastaje
Piotra i Annę w łóżku. Ucieka do pobliskiego parku, gdzie napastuje ją pijak. Z
pomocą przychodzi jej Joe, znajomy Anny. Zabiera Bożenę do siebie, a gdy
orientuje się, że dziewczyna jest na krawędzi wytrzymałości psychicznej,
podsuwa jej narkotyk – lekarstwo, jak to określa, na zbyt dobrą pamięć.
„Alabama” trwa 90 minut i została wyreżyserowana przez
Ryszarda Rydzewskiego. Muzykę skomponował i wykonał Romuald Lipko. Gościnnie
towarzyszą mu koledzy z Budki Suflera oraz Urszula. Premiera „Alabamy” odbyła
się 8 kwietnia 1985 roku.
Ryszarda Rydzewskiego. Muzykę skomponował i wykonał Romuald Lipko. Gościnnie
towarzyszą mu koledzy z Budki Suflera oraz Urszula. Premiera „Alabamy” odbyła
się 8 kwietnia 1985 roku.
Obsada
Maria Probosz jako Bożena Słucka
Grzegorz Matysik jako Piotr Pitera, chłopak Bożeny
Beata Maj-Dąbal jako Anna
Teresa Lipowska jako Matka Bożeny
Zdzisław Kozień jako Ojciec Bożeny
Aleksander Benczak jako Stryj Piotra
Jerzy Łuszcz jako Lekarz Jerzy, kolega Piotra
Jerzy Kaczmarowski jako Robert, lekarz sporządzający obdukcję
Bożeny
Bożeny
Włodzimierz Adamski jako Diler „Joe”
„Alabama” jest filmem raczej przeciętnym, nie ma tu
nadzwyczajnej reżyserii czy zdjęć, ale też trudno się do czegoś przyczepić.
Bohaterowie nie zapadają szczególnie w naszą pamięć, są nijacy, co jest winą
samych aktorów, którzy nie tchnęli swoim postaciom „tego czegoś”. Najlepsze
wrażenie w rolach drugoplanowych zrobili odtwórcy ról rodziców Bożeny, czyli
Teresa Lipowska i Zdzisław Kozień. Sama główna bohaterka, będąca postacią
tragiczną w tym dziele, została zagrana poprawnie przez Marię Probosz. Jednak
nie jest to najlepsza rola aktorki, której wdzięki możemy w „Alabamie” oglądać
w całej okazałości, bowiem nie brak w filmie „momentów”.
nadzwyczajnej reżyserii czy zdjęć, ale też trudno się do czegoś przyczepić.
Bohaterowie nie zapadają szczególnie w naszą pamięć, są nijacy, co jest winą
samych aktorów, którzy nie tchnęli swoim postaciom „tego czegoś”. Najlepsze
wrażenie w rolach drugoplanowych zrobili odtwórcy ról rodziców Bożeny, czyli
Teresa Lipowska i Zdzisław Kozień. Sama główna bohaterka, będąca postacią
tragiczną w tym dziele, została zagrana poprawnie przez Marię Probosz. Jednak
nie jest to najlepsza rola aktorki, której wdzięki możemy w „Alabamie” oglądać
w całej okazałości, bowiem nie brak w filmie „momentów”.
Największym atutem filmu jest muzyka skomponowana przez
Romualda Lipkę. Poza muzyką ilustracyjną usłyszymy także piosenki śpiewane
przez Krzysztofa Cugowskiego („Moja Alabama”) i Urszulę („Wielki odlot”, „Malinowy
król”) oraz jeden z najlepszych motywów muzycznych w polskim kinie „Temat
Bożeny” z cudowną wokalizą Urszuli. Wokalistkę można zobaczyć gościnnie na
ekranie.
Romualda Lipkę. Poza muzyką ilustracyjną usłyszymy także piosenki śpiewane
przez Krzysztofa Cugowskiego („Moja Alabama”) i Urszulę („Wielki odlot”, „Malinowy
król”) oraz jeden z najlepszych motywów muzycznych w polskim kinie „Temat
Bożeny” z cudowną wokalizą Urszuli. Wokalistkę można zobaczyć gościnnie na
ekranie.
Tematu filmu nie stanowi samo uzależnienie, ale droga do
niego. Obecnie nie jest to nadzwyczajny motyw w kinie, jednak należy pamiętać,
że do lat 80-tych narkotyki w Polsce były tematem tabu. W dzisiejszych czasach „Alabama”
jest także lekcją z ówczesnych realiów, mody, stylu życia itd.
niego. Obecnie nie jest to nadzwyczajny motyw w kinie, jednak należy pamiętać,
że do lat 80-tych narkotyki w Polsce były tematem tabu. W dzisiejszych czasach „Alabama”
jest także lekcją z ówczesnych realiów, mody, stylu życia itd.
Warto obejrzeć „Alabamę”, żeby przypomnieć sobie realia lat
osiemdziesiątych, a także zobaczyć, jak mało potrzeba by popaść w nałóg.
osiemdziesiątych, a także zobaczyć, jak mało potrzeba by popaść w nałóg.
Michał Sobkowiak