Któż z nas, zwłaszcza
gdy ma więcej niż trzydzieści lat, nie zna kultowych wręcz skeczy poznańskiego
kabaretu Tey, takich jak „Mamuśka”, „Pelagia” czy „Maluch”? Takich osób jest
zapewne niewiele.
gdy ma więcej niż trzydzieści lat, nie zna kultowych wręcz skeczy poznańskiego
kabaretu Tey, takich jak „Mamuśka”, „Pelagia” czy „Maluch”? Takich osób jest
zapewne niewiele.
Początki Teya sięgają połowy lat 60., kiedy to w Wyższej
Szkole Wychowania Fizycznego w Poznaniu powstała grupa kabaretowa Klops. W 1970
roku została przekształcona w kabaret zawodowy Tey. Pierwszy występ nowego
kabaretu odbył się 17 września 1971 roku w sali przy ulicy Masztalarskiej w
Poznaniu. Różne perturbacje sprawiły, że grupa przez pewien czas występowała w
siedzibie harcówki na Boninie (1976 rok). Dzięki wstawiennictwu ówczesnego
włodarza miasta, Andrzeja Wituskiego, Tey otrzymał 150-osobową salę w kamienicy
na rogu Starego Rynku i ul. Woźnej (Woźna 44).
Szkole Wychowania Fizycznego w Poznaniu powstała grupa kabaretowa Klops. W 1970
roku została przekształcona w kabaret zawodowy Tey. Pierwszy występ nowego
kabaretu odbył się 17 września 1971 roku w sali przy ulicy Masztalarskiej w
Poznaniu. Różne perturbacje sprawiły, że grupa przez pewien czas występowała w
siedzibie harcówki na Boninie (1976 rok). Dzięki wstawiennictwu ówczesnego
włodarza miasta, Andrzeja Wituskiego, Tey otrzymał 150-osobową salę w kamienicy
na rogu Starego Rynku i ul. Woźnej (Woźna 44).
Na szczyt popularności kabaret „wyniosła” opolska „Złota
Szpilka” przyznana w 1973 r. podczas Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Tey
pokonał wtedy Salon Niezależnych, Pod Egidą oraz Elitę.
Szpilka” przyznana w 1973 r. podczas Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Tey
pokonał wtedy Salon Niezależnych, Pod Egidą oraz Elitę.
W 1974 roku jeden z założycieli grupy, Krzysztof Jaślar, dostaje
zakaz publikacji oraz wystąpień publicznych i jest zmuszony opuścić kabaret
Tey. Innym ważnym momentem dla Teya był rok 1978, gdy za Janusza Rewińskiego do
zespołu dołącza Bohdan Smoleń. W tym czasie Krzysztof Jaślar i Zenon Laskowik
zaczęli ponownie współpracować, aby razem stworzyć takie programy, jak: „Narodziny
gwiazdy” (1977), „Śpiew, balet, piosenka” (1978), „Z tyłu sklepu” (1980) i „Na
granicy” (1980 i 1981).
zakaz publikacji oraz wystąpień publicznych i jest zmuszony opuścić kabaret
Tey. Innym ważnym momentem dla Teya był rok 1978, gdy za Janusza Rewińskiego do
zespołu dołącza Bohdan Smoleń. W tym czasie Krzysztof Jaślar i Zenon Laskowik
zaczęli ponownie współpracować, aby razem stworzyć takie programy, jak: „Narodziny
gwiazdy” (1977), „Śpiew, balet, piosenka” (1978), „Z tyłu sklepu” (1980) i „Na
granicy” (1980 i 1981).
W 1984 roku nastąpiła zmiana nazwy na Teyatr. W tym też
czasie popularność kabaretu zaczęła spadać. W 1988 odbyła się ostatnia seria
występów dla Polonii w USA i Kanadzie. Zapis z tej trasy został wydany na
płytach i kasetach. W 1989 roku kabaret wystąpił w pełnym sześcioosobowym
składzie w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie członkowie Teya zaprezentowali
nowe wersje starych skeczy (np. „Pani Pelagia”, „Maluch”).
czasie popularność kabaretu zaczęła spadać. W 1988 odbyła się ostatnia seria
występów dla Polonii w USA i Kanadzie. Zapis z tej trasy został wydany na
płytach i kasetach. W 1989 roku kabaret wystąpił w pełnym sześcioosobowym
składzie w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie członkowie Teya zaprezentowali
nowe wersje starych skeczy (np. „Pani Pelagia”, „Maluch”).
W różnych okresach
kabaret Tey tworzyli:
kabaret Tey tworzyli:
Zenon
Laskowik
Laskowik
Krzysztof
Jaślar
Jaślar
Aleksander
Gołębiowski
Gołębiowski
Janusz
Rewiński
Rewiński
Bohdan
Smoleń
Smoleń
Rudi
Schuberth
Schuberth
Zbigniew
Górny
Górny
Programy kabaretowe
„Czymu ni ma
dżymu” (premiera: 17 września 1971)
dżymu” (premiera: 17 września 1971)
„Wizyta i
kwita” (premiera: 1972)
kwita” (premiera: 1972)
„Humor,
skecz, piosenka, wesołe monologi i ktoś z Warszawy” (premiera: 1973)
skecz, piosenka, wesołe monologi i ktoś z Warszawy” (premiera: 1973)
„Dizlus
Ursus Superstar” (premiera: 1974)
Ursus Superstar” (premiera: 1974)
„Bajka o
baraku i Złotej szpilce – czyli pocałujcie nas w usta” (premiera: 1975)
baraku i Złotej szpilce – czyli pocałujcie nas w usta” (premiera: 1975)
„Zbiórka –
czyli z rolnictwem na tey” (premiera: 1978)
czyli z rolnictwem na tey” (premiera: 1978)
„Na granicy”
(premiera: luty 1980)
(premiera: luty 1980)
„Przeboje
Kabaretu Tey, czyli najlepiej nam było przed wojną” (premiera: 1988)
Kabaretu Tey, czyli najlepiej nam było przed wojną” (premiera: 1988)
Widowiska telewizyjne
„Narodziny
Gwiazdy” (1977)
Gwiazdy” (1977)
„Śpiew,
balet, piosenka” (1978)
balet, piosenka” (1978)
„BenefisJana Kaczmarka” (KFPP Opole 1979)
„Muzyka
Małego Ekranu” (1979)
Małego Ekranu” (1979)
„S tyłusklepu” (KFPP Opole 1980)
„Proceskrajowy” (KFPP Opole 1981)
„Wykopaliska”
(1984)
(1984)
„Ostry dyżur”
(KFPP Opole 1984)
(KFPP Opole 1984)
„10-lecie
Poznańskiej Orkiestry Rozrywkowej” (1986)
Poznańskiej Orkiestry Rozrywkowej” (1986)
Wybrane skecze
„Mamuśka”
„PaniPelagia” i „Pani Pelagia ’89”
„Wizyta w
raju”
raju”
„Lekcja
geografii”
geografii”
„Maluch” i
„Maluch bis”
„Maluch bis”
„Ursus”
„Jak wyjść z
kryzysu – SRU”
kryzysu – SRU”
Wybrane piosenki
„Monika”
(Laskowik)
(Laskowik)
„Wielcyartyści” (Laskowik, Jaślar i Gołębiowski)
„Naszedzieci” (Laskowik)
„Smutasy,mazgaje” (Smoleń)
„Najlepiej
nam było przed wojną” (wszyscy)
nam było przed wojną” (wszyscy)
„Aria z
kaszlem” (Smoleń)
kaszlem” (Smoleń)
„Pieśń
partyzantów kombatantów” (Laskowik i Jaślar)
partyzantów kombatantów” (Laskowik i Jaślar)
„Co to będzie, kiedy zgaśnie nasze słonko?” (Laskowik, Smoleń i Schuberth)
„Oj-czy-zna,
oj-czy-wie” (wszyscy)
oj-czy-wie” (wszyscy)
„Szklarnia”
(Schuberth)
(Schuberth)
Dyskografia
„Przeboje
Kabaretu Tey, czyli najlepiej nam było przed wojną” (1989)
Kabaretu Tey, czyli najlepiej nam było przed wojną” (1989)
„1971–1980”
(2003)
(2003)
„Ciąg dalszy”
(2004)
(2004)
„Kabaret Tey – Archiwalia TVP” – 4xDVD (2005)
Mimo, iż prawie trzydzieści lat minęło od zakończenia
działalności Teya, dawne skecze są wciąż chętnie oglądane podczas telewizyjnych
powtórek lub też w internecie. Wielu miłośników twórczości Zenona Laskowika i „kolegów
z Poznania” realia czasów do których nawiązują skecze kabaretu zna z opowieści
rodziców lub dziadków. Niektórym skeczom z kolei upływ czasu i zmiana realiów
nie zaszkodziły – wciąż pozostają aktualne.
działalności Teya, dawne skecze są wciąż chętnie oglądane podczas telewizyjnych
powtórek lub też w internecie. Wielu miłośników twórczości Zenona Laskowika i „kolegów
z Poznania” realia czasów do których nawiązują skecze kabaretu zna z opowieści
rodziców lub dziadków. Niektórym skeczom z kolei upływ czasu i zmiana realiów
nie zaszkodziły – wciąż pozostają aktualne.
Michał Sobkowiak