Już dziś ruszają X
Spotkania Teatralne „Bliscy Nieznajomi”. Hasłem przewodnim są „Historie osobiste”.
Ideą festiwalu jest promocja polskiego teatru i sztuki. W miesiąc po projekcie
odbywa się w Poznaniu największy w naszym kraju i jeden z największych w
Europie międzynarodowy Malta Festival Poznań. Niestety nie ma w stolicy
Wielkopolski przeglądu, na którym swoją twórczość mogliby zaprezentować rodzimi
twórcy.
Spotkania Teatralne „Bliscy Nieznajomi”. Hasłem przewodnim są „Historie osobiste”.
Ideą festiwalu jest promocja polskiego teatru i sztuki. W miesiąc po projekcie
odbywa się w Poznaniu największy w naszym kraju i jeden z największych w
Europie międzynarodowy Malta Festival Poznań. Niestety nie ma w stolicy
Wielkopolski przeglądu, na którym swoją twórczość mogliby zaprezentować rodzimi
twórcy.
Pierwszym z nurtów „Historii osobistych” będą intymne
opowieści samych artystów. Reżyser Michał Borczuch i aktor Krzysztof Zarzecki
stworzyli poruszające przedstawienie inspirowane postaciami ich matek, które
zmarły na raka (Wszystko o mojej matce).
Pisarka Małgorzata Halber, w spektaklu wyreżyserowanym przez tegoroczną laureatkę
Paszportu „Polityki” Annę Smolar, opowie o walce z choroba alkoholową (Najgorszy człowiek na świecie). Kolejnym
nurtem będą przedstawienia oparte na biografiach mało znanych postaci
historycznych – działaczki rewolucji francuskiej Théroigne de Méricourt (Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i
uczone białogłowy) i pierwszej w Polsce kobiety spalonej na stosie (Pieśni Czarownic) – drugi ze spektakli
jest przygotowywany kolektywnie, m.in. przez Ewę i Zbigniewa Łowżyłów (w ramach
koprodukcji z Fundacją Inspirator) oraz Michała Buszewicza.
opowieści samych artystów. Reżyser Michał Borczuch i aktor Krzysztof Zarzecki
stworzyli poruszające przedstawienie inspirowane postaciami ich matek, które
zmarły na raka (Wszystko o mojej matce).
Pisarka Małgorzata Halber, w spektaklu wyreżyserowanym przez tegoroczną laureatkę
Paszportu „Polityki” Annę Smolar, opowie o walce z choroba alkoholową (Najgorszy człowiek na świecie). Kolejnym
nurtem będą przedstawienia oparte na biografiach mało znanych postaci
historycznych – działaczki rewolucji francuskiej Théroigne de Méricourt (Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i
uczone białogłowy) i pierwszej w Polsce kobiety spalonej na stosie (Pieśni Czarownic) – drugi ze spektakli
jest przygotowywany kolektywnie, m.in. przez Ewę i Zbigniewa Łowżyłów (w ramach
koprodukcji z Fundacją Inspirator) oraz Michała Buszewicza.
Zaprezentowane zostaną także profesjonalne spektakle z
udziałem nie-aktorów. Pierwszym z nich będzie przedstawienie Wojtka
Ziemilskiego (Jeden gest), w którym
wystąpią ludzie głusi, by opowiedzieć o swojej codzienności, doświadczeniach,
ale przede wszystkim o języku, którym się komunikują, przekazując wiedzę,
emocje i kulturę. Drugi ze spektakli (Piłkarze)
zrealizowała Małgorzata Wdowik – do udziału w nim zaprosiła m. in. dwóch
piłkarzy ligowych, którzy na scenie wykonują choreografię inspirowaną
elementami gry piłkarskiej oraz gestami piłkarzy z boiska.
udziałem nie-aktorów. Pierwszym z nich będzie przedstawienie Wojtka
Ziemilskiego (Jeden gest), w którym
wystąpią ludzie głusi, by opowiedzieć o swojej codzienności, doświadczeniach,
ale przede wszystkim o języku, którym się komunikują, przekazując wiedzę,
emocje i kulturę. Drugi ze spektakli (Piłkarze)
zrealizowała Małgorzata Wdowik – do udziału w nim zaprosiła m. in. dwóch
piłkarzy ligowych, którzy na scenie wykonują choreografię inspirowaną
elementami gry piłkarskiej oraz gestami piłkarzy z boiska.
W dniu zakończenia festiwalu będzie można zobaczyć
przedstawienie, które znajduje się poza tematycznym nurtem głównym, jednak
stanowi ważny komentarz do niego. Będzie to Wróg
ludu w reżyserii Jana Klaty (przedstawienie tłumaczone na język migowy) –
na podstawie dramatu Henryka Ibsena – spektakl, który przejmująco unaocznia
dramat pomiędzy jednostką a wspólnotą.
przedstawienie, które znajduje się poza tematycznym nurtem głównym, jednak
stanowi ważny komentarz do niego. Będzie to Wróg
ludu w reżyserii Jana Klaty (przedstawienie tłumaczone na język migowy) –
na podstawie dramatu Henryka Ibsena – spektakl, który przejmująco unaocznia
dramat pomiędzy jednostką a wspólnotą.
– Ramą dla tegorocznej,
jubileuszowej edycji „Bliskich Nieznajomych”, będą doświadczenia jednostkowe.
Program wyznaczą przede wszystkim historie osobiste: rodzinne, biograficzne,
historyczne i współczesne. Oparte na prawdziwych zdarzeniach, często jednak przetworzone
przez niedoskonałą pamięć, czas i emocje, posklejane z niekompletnych wspomnień
i archiwów.
jubileuszowej edycji „Bliskich Nieznajomych”, będą doświadczenia jednostkowe.
Program wyznaczą przede wszystkim historie osobiste: rodzinne, biograficzne,
historyczne i współczesne. Oparte na prawdziwych zdarzeniach, często jednak przetworzone
przez niedoskonałą pamięć, czas i emocje, posklejane z niekompletnych wspomnień
i archiwów.
Poprzez spektakle i filmy
zadamy wiele pytań, by sprowokować widzów do osobistych odpowiedzi (którymi
będą mogli podzielić się w czasie spotkań z twórcami, albo zatrzymać je tylko
dla siebie). Kim jesteśmy w naszych najbardziej intymnych doświadczeniach i
emocjach – w utratach, w zmysłowości i cielesności, w męskości i kobiecości, w
lękach i w tajemnicach? Jak wytwarzamy relacje i kompromisy pomiędzy naszymi
pragnieniami, a tym, czego domaga się społeczeństwo? Czym jest opór i gdzie
przebiegają nasze granice? Gdzie zaczyna się przemoc i jak ją rozpoznać? – mówi Agata Siwiak – dyrektorka
artystyczna festiwalu.
zadamy wiele pytań, by sprowokować widzów do osobistych odpowiedzi (którymi
będą mogli podzielić się w czasie spotkań z twórcami, albo zatrzymać je tylko
dla siebie). Kim jesteśmy w naszych najbardziej intymnych doświadczeniach i
emocjach – w utratach, w zmysłowości i cielesności, w męskości i kobiecości, w
lękach i w tajemnicach? Jak wytwarzamy relacje i kompromisy pomiędzy naszymi
pragnieniami, a tym, czego domaga się społeczeństwo? Czym jest opór i gdzie
przebiegają nasze granice? Gdzie zaczyna się przemoc i jak ją rozpoznać? – mówi Agata Siwiak – dyrektorka
artystyczna festiwalu.
Harmonogram festiwalu
18 maja 2017 (czwartek), 19
maja (piątek)
maja (piątek)
godz. 19.00 Malarnia
Pieśni
Czarownic premiera
Czarownic premiera
Malina Prześluga
reżyseria: Michał Buszewicz, Ewa
Łowżył, Zbigniew Łowżył
Łowżył, Zbigniew Łowżył
koprodukcja: Teatr Polski w
Poznaniu, Fundacja Inspirator, KontenerART
Poznaniu, Fundacja Inspirator, KontenerART
20 maja 2017 (sobota)
godz. 19.00 Duża Scena
Żony
stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy
stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy
Jolanta Janiczak
reż. Wiktor Rubin
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
spotkanie z
publicznością | klub festiwalowy
publicznością | klub festiwalowy
21 maja 2017 (niedziela)
godz. 19.00 Malarnia
Jeden
gest
gest
reż. Wojtek Ziemilski
Nowy Teatr w Warszawie
(podczas
spektaklu Dziecięce atelier)
spektaklu Dziecięce atelier)
spotkanie z
publicznością | klub festiwalowy
publicznością | klub festiwalowy
22 maja 2017 (poniedziałek)
godz. 19.00 Duża Scena
Piłkarze
Krzysztof Szekalski
reż. Małgorzata Wdowik
TR Warszawa
spotkanie z
publicznością | klub festiwalowy
publicznością | klub festiwalowy
23 maja 2017 (wtorek)
godz. 19.00 Centrum Kultury ZAMEK. Sala Wielka
Wszystko
o mojej matce
o mojej matce
Tomasz Śpiewak
reż. Michał Borczuch
Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
(spektakl
z napisami w języku angielskim)
z napisami w języku angielskim)
spotkanie z
publicznością | klub festiwalowy
publicznością | klub festiwalowy
24 maja 2017 (środa)
godz. 20.00 Kino Muza
Yona | film
reż.
Nir Bergman
Nir Bergman
organizacja i idea: Estrada Poznańska (Kino Muza)
po seansie spotkanie: Dybuk. Wokół poezji Yony Wallach / Kino
Muza
Muza
25 maja 2017 (czwartek)
godz. 21.00 Kino Muza
Świt
| film
| film
reż. Laila Pakalniņa
organizacja i idea:
Estrada Poznańska (Kino Muza)
Estrada Poznańska (Kino Muza)
26 maja 2017 (piątek)
godz. 19.00 Malarnia
Najgorszy
człowiek na świecie
człowiek na świecie
Małgorzata Halber
reż. Anna Smolar
Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
spotkanie z
publicznością | klub festiwalowy
publicznością | klub festiwalowy
27 maja 2017 (sobota)
godz. 19.00 Estrada Poznańska. Dziedziniec
All
Stars Dansing Band | koncert /
dancing
Stars Dansing Band | koncert /
dancing
Michał Zadara, Sean
Palmer, Ksawery Wójciński, Jacek „Budyń” Szymkiewicz, Ray Dickaty
Palmer, Ksawery Wójciński, Jacek „Budyń” Szymkiewicz, Ray Dickaty
organizacja: Estrada
Poznańska
Poznańska
28 maja 2017 (niedziela)
godz. 19.00 Duża Scena
Wróg
ludu
ludu
Henryk Ibsen
reż. Jan Klata
Narodowy Stary Teatr im. Heleny
Modrzejewskiej w Krakowie
Modrzejewskiej w Krakowie
spektakl
z tłumaczeniem na język migowy
z tłumaczeniem na język migowy
spotkanie z
publicznością | klub festiwalowy
publicznością | klub festiwalowy
W ramach festiwalu pojawi się także program realizowany przez
Estradę Poznańską, która jest partnerem tegorocznej edycji. Zespół Michała
Zadary – All Stars Dansing Band – zagra znane numery dansingowe, które można
usłyszeć na weselach. Nie po to, by je parodiować, ani żeby je zremisować –
tylko po to, by usłyszeć ich dziwne piękno.
Estradę Poznańską, która jest partnerem tegorocznej edycji. Zespół Michała
Zadary – All Stars Dansing Band – zagra znane numery dansingowe, które można
usłyszeć na weselach. Nie po to, by je parodiować, ani żeby je zremisować –
tylko po to, by usłyszeć ich dziwne piękno.
Michał Sobkowiak