Skąd właśnie w Poznaniu, a nie w innej miejscowości od ponad 20 lat trwa zainteresowanie muzyką, jaką po sobie pozostawił Elvis Aron Presley? Pytanie to mogę pozostawić bez kluczowej odpowiedzi i w wymiarze zerojedynkowym.
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_0873-1024x683.jpg)
Zawsze wydawało mi się, że pośmiertne muzykowanie dla KOGOŚ jest czymś właściwym i znamiennym. Stąd liczne projekty typu In Memorian czy Tribute. Dobrze, że w stolicy Wielkopolski i w dniu urodzin (8 stycznia) i dniu śmierci (16 sierpnia) odbywają się takie wspominkowe muzykowania dedykowane Królowi Rock and Rolla.
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_0917-1024x1024.jpg)
W tym roku z powodów pandemicznym ten koncert miał nieco inny charakter, bardziej kameralny. Zmieniono miejsce koncertowe na Muszlę Koncertową w Parku Wilsona – okazało się trafione, bo stworzyło bardziej familijny charakter. Również program nie był tak statyczny i przewidywalny jak w latach ubiegłych, gdzie brylowali „rutyniarze” (Wojciech Korda, Michał Milowicz, Paweł Bączkowski, Tomasz Dziubiński, Wojciech Gąssowski, Sławomir Jaślar). Pozwolono młodszym wziąć na swoje barki ciężar organizacyjny i producencki, sprawdził się duet Marianna Ćwiąkała – Włodek Sładkowski, który już debiutował w październiku ub.r. podczas koncertu „Poznańska muzyka wolności” w Auli UAM. Dotychczasowi organizatorzy przekazali poznańską Presleyomanię w godne ręce. I niech tak pozostanie.
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_0953-1024x576.jpg)
W dniu koncertu Presleyowskiego, czyli 22 sierpnia br., było dziewięć innych imprez m.in. „Rzeka żywa” w Bramie Poznania, Prezentacja instalacji w Muzeum Powstania Wielkopolskiego, zwiedzanie wystawy „Alfabet mody” w Muzeum Historii Ubioru, oprowadzenie kuratorskie po wystawie „Formy w przestrzeni” w Muzeum Narodowym, spacer po wystawie „Tymczas” w Galerii Miejskiej Arsenał, spektakl „Elvis” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego w Teatrze Nowym, Akademia Gitary zaprosiła na koncert Łukasza Kuropaczewskiego w poznańskiej Farze, natomiast w parku przy Starym Browarze wystąpiła Sanah.
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_0975-2-1024x1024.jpg)
Ani konkurencja, ani deszczowa pogoda nie odstraszyła fanów Elvisa Presleya, którzy – mimo obostrzeń epidemicznych – przybyli do Parku Wilsona. Może w nie tak licznej grupie, jak w tym miejscu na przedwojennym baletowym spektaklu, gdzie przybyło 3.000 melomanów.
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_1002-683x1024.jpg)
Doczekaliśmy się wspaniałej imprezy, podczas której nogi same rwały się do tańca. Oprócz zawodowej grupy tanecznej Boogie Beat „pląsającej” na estradzie, pojawiły się domorosłe duety traktujące rock and roll z należnym uszanowaniem. Śpiewająca młodzież (Marianna Ćwiąkala, Małgorzata Szczwany, Filip Popow, Marcel Lelo) i już dojrzali wokaliści (Włodek Janowski, Grzegorz Kupczyk, Wojtek Szopka) zachęcali nas do pokierowania naszymi krokami (i biodrami), by oddać atmosferę lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, jaka panowała w klubach młodzieżowych i studenckich na tzw. ubawach lub fajfach.
Krzysztof Wodniczak
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_1023-1024x576.jpg)
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2020/08/MG_1057-1024x1024.jpg)