Niezwykle atrakcyjnie przedstawia się program Ery Jazzu: Aquanet Jazz Festival, który odbędzie się w Poznaniu w dniach 3-5 kwietnia 2020 roku.

Koncertem „Czas Komedy” w CK Zamek rozpocznie się wieczór przygotowany przez norweskie Espen Eriksen Trio. To kolejny projekt przedstawiający geniusz muzyki Krzysztofa Komedy. Norweskie Espen Eriksen Trio przedstawi premierowy program „Czas Komedy” i do swojego repertuaru włączy impresje-kompozycje Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego wraz z premierowym wykonaniem specjalnie dedykowanego utworu „Komeda”. Realizowany w Poznaniu projekt „Czas Komedy” przestawia nie tylko unikalne prezentacje kompozycji Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego grane przez wybitnych, światowych artystów, ale także prezentuje autorskie projekty wielkopolskich muzyków, którzy swoje pomysły przyporządkowują muzyce wybitnego kompozytora. Zrealizowany w 2018 roku „Czas Komedy” przedstawiał spektakl muzyczny kwintetu Weezdob Collective (płytowa premiera ekskluzywnego CD na najbliższym festiwalu). Tegoroczny „Czas Komedy”, to także nowe spojrzenie na mniej znane kompozycje K. Trzcińskiego, przygotowane przez poznańską formację Grit Ensemble, która traktuje jazz, jako kreatywny eksperyment, którego strukturą jest współczesny język muzyczny, a punktem odniesienia są kompozycje Krzysztofa Komedy. Grit Ensemble powstał w 2013 roku jako inicjatywa studentów i absolwentów poznańskiej Akademii Muzycznej. Wraz z liderem – kontrabasistą Patrykiem Piłasiewiczem – stworzono interesujący kolektyw improwizatorów zafascynowanych muzyką Krzysztofa Komedy.

W obszarze zainteresowania zespołu – rekomenduje Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – znalazły się zapomniane lub pomijane kompozycje Komedy oraz ich współczesne interpretacje obejmujące zarówno klasyczną, jazzową balladę, jak i formy mainstreamowe, free jazz a nawet elektroniczny eksperyment.

Espen Eriksen Trio jest sztandarowym zespołem doskonale oddającym cały kreatywny, artystyczny oraz wizerunkowy obraz dzisiejszego „scandinavian touch of jazz”. Prestiżowy brytyjski magazyn The Milk Factory porównał trio Espena Eriksena do zespołu Torda Gustavsena i trio E.S.T. Esbjörna Svenssona.

Dzisiaj już nikt nie ma wątpliwości, co oznacza „scandinavian touch of jazz” – wyjaśnia Dionizy Piątkowski – To już nie tylko światowe kariery i jazz Jana Garbarka, Terje Rypdala i Arilda Andersona, popularność Rebekki Bakken i Mari Boine, ale także plejada skandynawskich pianistów, którzy wyznaczyli ramy dzisiejszego, nowoczesnego jazzu.Sukcesy muzyki Esbjörna Svenssona, Bugge’a Wesseltofta, Torda Gustavsena, Emila Lundqvista, Iiro Rantali, Martina Tingvalla, Ketila Bjørnstada, Kari Ikonena oraz Espena Eriksena są oczywiste. Także rozległa dyskografia albumów dzisiejszego jazzu znaczona jest nagraniami skandynawskich pianistów oraz ich zespołów.

Gwiazdą galowego koncertu w Auli UAM będzie znakomita amerykańska wokalistka i pianistka Kandace Springs. Don Was – producent i szef słynnej Blue Note Records entuzjastycznie potwierdza „Kandace Springs jest kolejną Cassandrą Wilson!”. Z taką rekomendacją Kandace Springs nie już tylko „rising star” prestiżowej Blue Note Records, ale podejmowana w glorii i chwale na estradach świata a jej stylistykę porównuje się do najważniejszych dam jazzu: Billie Holiday, Elli Fitzgerald, Niny Simone, Roberty Flack oraz – pozostającej chyba najbliżej folk-jazzowym skojarzeniom – Norah Jones. Kandace Springs jest przebojowa, atrakcyjna, dysponuje jazzowym głosem, gra na fortepianie i jest już dzisiaj niekwestionowaną gwiazdą.

Bestsellerowe albumy zrealizowane dla Blue Note Records – mówi Dionizy Piątkowski – to najlepsza rekomendacja dla młodej artystki. Kandace Springs z wielką gracją oraz subtelnością łączy jazzem złożone pomysły i stylistyki. To wróży tylko jedno: do jazzowej elity wokalistek jazzu dołączyła skromna i piękna dziewczyna z Nashville.

Sensacją wiosennej Ery Jazzu jest z pewnością pierwszy w Polsce koncert barcelońskiej wokalistki i trębaczki Andrea Motis. To największe odkrycie sezonu wśród europejskich artystów. “Cudowne dziecko jazzu” to komplement, którym talent, muzykę, grę i śpiew katalońskiej wokalistki oraz trębaczki skwitował legendarny Quincy Jones. Z taką rekomendacją Andrea Motis znalazła się w kręgu najważniejszych protegowanych wybitnego kompozytora, aranżera i producenta. Młoda artystka podpisała kontrakt z prestiżową, jazzową oficyną, tą samą, dla której nagrywała m.in. Ella Fitzgerald, Billie Holiday i Sarah Vaughan. Do elitarnego grona geniuszy nowoczesnego jazzu dołączyła piękna, subtelna Andrea Motis.

Jej debiutancki album „Emotional Dance” – rekomenduje artystkę Dionizy Piątkowski – był sporym wydarzeniem a śpiewająca trębaczka stała się sensacją i atrakcją światowych festiwali i sal koncertowych. I robi to w brawurowy sposób: z jednej strony bawi się śpiewem i stylistyką zawieszona gdzieś między Norah Jones i Chet Bakerem, z drugiej strony wspaniale improwizuje grając na trąbce.

 

Era Jazzu 2020

3.04.2020 – CK Zamek Poznań – Czas Komedy: Espen Eriksen Trio / Grit Ensemble

4.04.2020 – CK Zamek Poznań – Andrea Motis

5.04.2020 – Aula UAM Poznań – Kandace Springs

Dionizy Piątkowski