Poznańska Muzyka Wolności – inne spojrzenie

Miejsce tego koncertu Aula UAM było nieprzypadkowe, gdyż choć główną ideą było świętowanie 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i wspomnienie bohaterów Powstania Wielkopolskiego, to również 100 lat temu powstał w Poznaniu pierwszy Uniwersytet. Pierwszym wydziałem, który rozpoczął działalność dydaktyczną od razu po inauguracji, był wielokierunkowy, powołany do życia 4 kwietnia 1919, Wydział Filozoficzny. W trakcie pierwszego posiedzenia Wydziału, 5 kwietnia 1919 r., spośród profesorów wybrano rektora, którym został prof. Heliodor Święcicki.

Fot. Michał Sobkowiak

Utwory, jakie były wykonywane podczas koncertu zarówno związane z tematami patriotycznymi, dojściem do niepodległości, jak i utwory będące efektem wolności, którą polscy artyści mogą się cieszyć od 100 lat (wiadomo, z wyjątkami).

Ale ostatecznie, możemy szczycić się pięknymi utworami, wychodzącymi prosto z serc artystów, utworami o różnych gatunkach, stylistykach muzycznych, o różnej tematyce. Nie była to zatem tylko akademia ku czci, ale też zbiór poznańskich wykonawców, głos Poznania i ich utwory, które powstały przez ten czas.

Fot. Michał Sobkowiak

Na estradzie w kolejności pojawiali się następujący wykonawcy:

Konsonans (piano: Dariusz Stocki, wokale: Katarzyna Stasik-Haze, Renata Kupsch-Ponczek, Jerzy Plenzler, Stanisław Joszcz, Dariusz Stocki), to kwintet wokalno-instrumentalny, uprawiający styl musicalowo-estradowy. W jego repertuarze znajdują się piosenki i przeboje z okresu zarówno przedwojennego, jak i współczesne. Wykonali patriotyczny utwór „Ojczyzna” Marka Grechuty.

Sun Flower Orchestra – zespół towarzyszący wykonawcom podczas pierwszej części. Pod obecną nazwą zespół zadebiutował w 2003 roku w utworach Electric Light Orchestra. Łączenie elementów muzyki symfonicznej z muzyką rozrywkową, przebogate aranże, znakomite partie instrumentalne i wokalne… stały się już jego rozpoznawalną wizytówką.

Pianista Piotr Wiza to poznański muzyk, kompozytor, aranżer, pianista i pedagog. Poza nim w składzie Sun Flower Orchestra grają: Łukasz Kulczak (gitara elektryczna), Dariusz Rennert (gitara akustyczna), Szymon Frąckowiak (gitara basowa), Adam Komuniecki (perkusja), Zbigniew Reszka (trąbka).

Fot. Hieronim Dymalski

Anno Domini – Dominik Górny i Anna Hetmańska zaśpiewali wraz z chórem Arion „List do Ojczyzny – Rzeka nieba”. Duet śpiewający kompozycje zarówno własne jak i covery powstał ze spotkania dwóch osobowości, które na co dzień działają w świecie kultury i biznesu: Anny Hetmańskiej (wokalistki odznaczonej Medalem Młodego Pozytywisty) i Dominika Górnego.

Filip Popów – absolwent poznańskiego Studium Piosenkarskiego im. Czesława Niemena. Wokalista i autor tekstów w wielu projektach muzycznych, a także organizator konkursu Głos Warty Poznania, który promuje młodych poznańskich wokalistów. Występował w wielu formacjach muzycznych, a obecnie koncertuje ze swoim zespołem Ogień, z którym osiągnął największy sukces artystyczny w postaci 3 nagród na 54. KFPP w Opolu podczas koncertu Debiutów. Zaśpiewał utwór „Nad przepaścią”.

Kolejną wokalistką jaka pojawiła się na estradzie Auli UAM była Marianna Ćwiąkała, która zaśpiewała utwór z filmu „Prawo i pięść” – „Nim wstanie dzień” oraz własną kompozycję „Szukam”. Marianna Ćwiąkała jest absolwentką wokalistyki jazzowej na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Śpiewa od dziecka i nie wyobraża sobie życia bez muzyki na eksponowanym miejscu. Już jako 15-latka wystąpiła w telewizyjnej „Bitwie na Głosy” w drużynie Libera, później próbowała swych sił w różnych gatunkach muzycznych, co znajduje odbicie w ciekawych interpretacjach znanych coverów zamieszczanych na YouTubie.

Fot. Hieronim Dymalski

Dariusz Rennert z Orkiestrą Zespołu Szkół Muzycznych pod dyrekcją Wiesława Bednarka zaśpiewał przejmujący utwór „Komunia”. Dariusz Rennert – wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów. Brał udział w opolskich Debiutach w 1990 roku. Później udzielał się w różnych formacjach muzycznych i tematycznych imprezach. Często był zapraszany jako ceniony muzyk sesyjny do okazjonalnych nagrań. W Sun Fkower Orchestra spełnia rolę wokalisty wiodącego, a jego wykonanie utworu „Nie lękaj się”, który usłyszeliśmy pod koniec pierwszej części koncertu, może wejść do kanonu polskiej muzyki chrześcijańskiej.

Dominika Narożna z towarzyszeniem orkiestry swingująco zaśpiewała „Tęsknię chwilą”. Dr Dominika Narożna to adiunkt na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (WNPiD UAM). Absolwentka tej uczelni, a zarazem Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Obecnie członek zarządu Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej (oddział Poznań), kierownik Studiów Podyplomowych z zakresu media relations, a także członek zarządu Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Fot. Hieronim Dymalski

Justyna Szafran zaśpiewała zbliżony do piosenki aktorskiej utwór „Albatros”. Aktorka i piosenkarka, absolwentka poznańskiego Studium Piosenkarskiego i wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Sztuk Wizualnych. Laureatka wszystkich nagród (I Nagrody, Nagrody Publiczności, Nagrody Dziennikarzy) XVII Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w 1996 roku. Uhonorowana Stypendium Artystycznym przyznanym przez władze miasta Poznania oraz Medalem Młodej Sztuki jako osobowość sceniczna. Na stałe związana z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Ma na swoim koncie udział w wielu programach telewizyjnych, a także występy na największych festiwalach w kraju i za granicą.

Kolejni wykonawcy to duet Halina Benedykt i Filip Popów, którzy zaśpiewali „Frontiera” (Granica). Halina Benedykt to nie tylko wspaniała wokalistka, ale także święcąca słońcem osobowość. Może właśnie dlatego tak dobrze odnajduje się we włoskich klimatach. „Frontiera” to jeden z jej największych przebojów, który najczęściej wykonuje z włoskim piosenkarzem Marco Antonelli.

W 1984 roku na Festiwalu w Sopocie przebój ten zajął 3. miejsce, wspólnie wydali również płytę o tym samym tytule. Debiutowała na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w 1983 roku, gdzie zdobyła Brązowy Samowar. Współpracowała z orkiestrą Jerzego Miliana i „Estradą Poznańską” oraz z orkiestrą „Alex Band” pod dyrekcją Aleksandra Maliszewskiego i orkiestrą Zbigniewa Górnego. Uczyła się w Studium Piosenkarskim w Poznaniu. W 1987 roku wystąpiła na Festiwalu w Opolu z popularną do dziś piosenką „Mamy po 20 lat”, dzięki której otrzymała „Nagrodę Publiczności” oraz „Miss Obiektywu” od dziennikarzy. Utwór otrzymał tytuł „Piosenki Roku” w 1 Programie Polskiego Radia.

Fot. Hieronim Dymalski

Wejście połączonych chórów z Zespołu Szkół Muzycznych przy Głogowskiej (przygotowanie chórów Laura Stieler i Małgorzata Kwaśnik-Chmielewska) zapowiadało coś intrygującego. I tak się stało. Dariusz Rennert wraz z orkiestrą i chórem zaśpiewał „We’re not afraid” (Nie lękamy się). Następnie konferansjer zapowiedział przerwę i po 15 minutach słuchaliśmy drugiej części koncertu „Poznańska Muzyka Wolności”.

Utwory w drugiej części koncertu były zarówno związane z tematami patriotycznymi, dojściem do niepodległości, jak i utwory będące efektem wolności, którą polscy artyści mogą się cieszyć od 100 lat (wiadomo, z wyjątkami). Ale ostatecznie, możemy szczycić się pięknymi utworami, wychodzącymi prosto z serc artystów, utworami o różnych stylistykach muzycznych, o różnej tematyce. Nie była to zatem tylko akademia ku czci, ale zbiór poznańskich wykonawców, głos Poznania i ich utwory, które powstały przez ten czas.

Fot. Michał Sobkowiak

Drugim składem muzycznym, który towarzyszył wykonawcom był Piotr Kałużny Trio w składzie: Piotr Kałużny (fortepian), Bartosz Kucz (gitara basowa/kontrabas) i Andrzej Kubiak (perkusja). Jako pierwsza z Piotr Kałużny Trio wystąpiła Ewelina Rajchel, która zaśpiewała „Słowa, słowa” i „Tutaj jest dom”. Ewelina Rajchel naukę śpiewu rozpoczęła uczęszczając na zajęcia Studium Piosenki przy Estradzie Rzeszowskiej, jednocześnie ucząc się gry na gitarze.

Absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu na kierunku „Edukacja muzyczna” oraz Dwuletniego Studium Piosenkarskiego im. Czesława Niemena w Poznaniu. Laureatka programu „Szansa na sukces” z Anną Marią Jopek, a także uczestniczka „Szansy” poświęconej piosenkom Jana Pietrzaka. Od roku 2009 współpracuje z pianistą Piotrem Kałużnym, z którym stworzyła wspólnie autorskie recitale pt. „Serce jak diament” oraz „Warm my heart with the blues”. W repertuarze posiada także program z polskimi piosenkami lat 20-tych i 30-tych, recital piosenek włoskich oraz program pt. „Close to you – największe przeboje Burta Bacharacha” (również w wersji filharmonicznej).

Fot. Michał Sobkowiak

„Czas nas uczy pogody” wykonał Piotr Schulz, który karierę wokalisty i instrumentalisty rozpoczął współpracując z Kabaretem TEY, Orkiestrą Zbigniewa Górnego oraz Alex Bandem Aleksandra Maliszewskiego. W swoim repertuarze ma liczne duety nagrane z Grażyną Łobaszewską, np. „Może za jakiś czas” czy „Autostradą do słońca”.

Piotr Kuźniak to wokalista, kompozytor i multiinstrumentalista. Jako kilkuletni chłopiec był solistą orkiestry akordeonistów Woźniewicza, z którą nagrywał dla Programu II Polskiego Radia. Karierę solisty rozpoczął w chórze „Poznańskie Słowiki” pod dyr. Stefana Stuligrosza. W 1962 założył zespół „Szafiry”, do którego dwa lata później dołączyła Anna Jantar. Za jej namową wstąpił do zespołu „Waganci”, z którym nagrał jedyną płytę tego zespołu z przebojem „Co ja w tobie widziałam”. Po rozpadzie zespołu wyjechał na dwa lata do Finlandii, w międzyczasie przyjeżdżając do Polski gdzie występował z orkiestrami: Aleksandra Maliszewskiego i Zbigniewa Górnego.

W 1993 gdy wrócił na stałe do Polski, Ryszard Poznakowski zaangażował go do zespołu Trubadurzy, w którym zastąpił Krzysztofa Krawczyka. W nowym składzie w 1998 roku zespół ten wydał płytę „Zagrajmy rock and rolla jeszcze raz”. W latach 2004–2005 Piotr Kuźniak odbył po Polsce trasę koncertową promującą płytę z nowymi interpretacjami piosenek swojego długoletniego kolegi Czesława Niemena. Z zespołem Trubadurzy gra do dzisiaj. W roku 2004 wraz z pozostałymi członkami zespołu „Trubadurzy” został odznaczony przez Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego Złotym Krzyżem Zasługi. W koncercie zaśpiewał utwór „Spoko”.

Fot. Stanisław Wróblewski

Piosenkę „Twoje oczy, Twoje ręce” zaśpiewała Julia Rosińska. To wokalistka studyjna i estradowa, absolwentka Uniwersytetu Zielonogórskiego, Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu (arteterapia). Wykładowczyni w Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Zawodowej im. S. Staszica w Pile.

Debiutowała u boku Jana Tadeusza Stanisławskiego i Bohdana Smolenia w popularnym w latach 90-tych telewizyjnym programie kabaretowym „Hurtownia Polska”. Zapraszana do projektów m.in. przez Katarzynę Skrzynecką, Alicję Bachleda-Curuś, Ryszarda Rynkowskiego, Roberta Janowskiego, Grzegorza Tomczaka, Grzegorza Kopalę i wielu innych artystów.

Jej silny głos o charakterystycznym i ciekawym brzmieniu oraz wyjątkowa osobowość sceniczna sprawiają, że posiada wyjątkową łatwość docierania do publiczności. Płyta „Ciałem, słowem, gestem” to pierwsza solowa płyta artystki. Po bardzo wielu latach działalności artystycznej i wspierania swoim talentem innych artystów, postanowiła nagrać „co jej w duszy gra” i zrobiła to znakomicie.

Fot. Stanisław Wróblewski

Grzegorz Kupczyk wykonał utwór „Świece i deszcz”. Wokalista, muzyk i producent kojarzony głównie ze środowiskiem rockowym i metalowym. Absolwent szkoły muzycznej im. Fryderyka Chopina w Poznaniu, specjalności „śpiew solowy”. W latach 1980-1989 i 1995 do 2007 wokalista legendarnej grupy Turbo, która swój najlepszy okres zawdzięcza właśnie udziałowi Grzegorza. Ogromne uznanie zdobył przede wszystkim niepowtarzalnym i oryginalnym głosem oraz osobowością. Wszyscy chyba znają nagraną w 1982 r. piosenkę pt. „Dorosłe dzieci”.

W latach 1988-91 związany także z zespołem Non Iron, a od 1989 roku założyciel i frontman CETI, z którą to formacją współpracuje do dziś. Uhonorowany w 2012 roku przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za wybitny wkład w kulturę narodową.

Grzegorz Tomczak zaśpiewał na zakończenie dwa własne utwory „Rzeka” i „Tango na głos orkiestrę i jeszcze jeden głos”. W tym drugim utworze refreny wspólnie zaśpiewali wszyscy artyści, którzy występowali wcześniej.

Grzegorz Tomczak to bard, kompozytor, artysta estradowy. Absolwent polonistyki na UAM w Poznaniu. Laureat głównej nagrody na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie (1979) oraz nagrody publiczności w koncercie „Premiery OPPA’99” w Warszawie. Z krakowskim Festiwalem związany do dziś jako członek Rady Artystycznej. W 1981 wystąpił na legendarnym Festiwalu Piosenki Prawdziwej „Zakazane Piosenki” w Gdańsku. Od połowy lat osiemdziesiątych współpracował z czołówką polskiej estrady – jego piosenki śpiewali m.in.: Maryla Rodowicz, Andrzej Zaucha, Ryszard Rynkowski, Zbigniew Wodecki. Od 2003 rok współpracuje z „Teyatrem” Zenona Laskowika. Wydał do tej pory cztery płyty autorskie i trzy tomiki poetyckie.

Andrzej Błaszczak

Możliwość komentowania jest wyłączona.