Jakże pojemne jest określenie – muzyka filmowa. Można o niej napisać niejedną pracę magisterską czy nawet bronić doktorat. Klasa wokalistyki jazzowej poznańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Katarzyny Stroińskiej Sierant przygotowała przeszło dwugodzinny koncert, na który złożyły się klasyki z obrazów uznanych reżyserów. Te kilka zdań, a może słów wstępu niech znamionuje wartość tego koncertu z przesłaniem, który i tak zakończył się za wcześnie. Bo takich wykonań słuchacze oczekiwaliby znacznie więcej.

Fot. Hieronim Dymalski

Koncert rozpoczął Jacek Szwaj instrumentalną kompozycją Ennio Morricone, tematem z filmu „Cinema Paradiso” Potem dołączyła Jagoda Różycka wokalistka wraz z muzykami Wojciechem Judkowiakiem i Michałem Rabem interpretując kompozycję Andrzeja Kurylewicza z serialu „Polskie drogi”.

III część trylogii „Ojciec chrzestny” reprezentowała piosenka o miłości, zatytułowana „Promise Me, You’ll Remember”. Muzykę do niej skomponował Carmine Capolla, a tekst napisał John Bettis. Znamy ją z wykonania Harry’ego Connick’a Juniora w Auli Nova zaśpiewała ją Magdalena Michalak.

Po niej usłyszeliśmy Natalię Świerczyńską w jednej z najbardziej kojarzonych z kinem piosenek – „Over The Rainbow”. Utwór ten skomponował Harold Arlen do filmu „Czarnoksiężnik z Oz” z 1939 roku. Piosenka opowiada o pragnieniu ucieczki do lepszego świata, gdzieś ponad tęczą. W czasie II wojny światowej stała się symbolem Stanów Zjednoczonych.

Natalii towarzyszył zespół w składzie: Katarzyna Stroińska-Sierant – fortepian, Wojciech Judkowiak – kontrabas, Kajetan Pilarski – perkusja, Artur Pacak – gitara, Tomasz Orłowski – trąbka, Dawid Tokłowicz – saksofon altowy, Krzysztof Kuśmierek – saksofon tenorowy, Piotr Banyś – puzon.

W następnej kolejności zaśpiewa Anna Kamińska. Niecałe dwa miesiące temu odszedł wybitny kompozytor pięknych i bardzo charakterystycznych tematów filmowych, z których wiele stało się standardami jazzowymi. Michel Legrand jest autorem tematu z filmu pt. „Parasolki z Cherbourga” z 1964 roku. Utwór pt. „Je ne pourrai jamais vivre sans toi” lub „I Will Wait For You” otworzył temu francuskiemu kompozytorowi drzwi do sukcesu w Hollywood. Piosenka doczekała się również polskiej wersji tekstu, która wyszła spod pióra Agnieszki Osieckiej. Ani towarzyszył zespół w składzie: Jacek Szwaj – fortepian, Wojciech Judkowiak – kontrabas, Kajetan Pilarski – perkusja, Krzysztof Kuśmierek – saksofon.

Roman Polański na studiach filmowych, w 1958 roku, nakręcił kilkunastominutową etiudę pt. „Dwaj ludzie z szafą”. W tych okolicznościach Krzysztof Komeda po raz pierwszy napisał muzykę do filmu. W ciągu kolejnych 11 lat jego muzyka znalazła się aż w 61 filmach. Do tego tematu Wojciech Młynarski dopisał tekst. Powstała piosenka znana pod tytułem „Dwaj ludzie z szafą” lub „Każdy szafę ma”. Usłyszeliśmy w wykonaniu Marianny Ćwiąkały z towarzyszeniem zespołu w składzie: Jacek Szwaj – fortepian, Wojciech Judkowiak – bas, Kajetan Pilarski – perkusja.

Pozostaliśmy w klimacie filmów polskich. „Palace Hotel” z 1977 roku to historia walizki skradzionej w 1939 roku z ambasady francuskiej. Znalazca usiłuje dotrzeć do jej właściciela. Ważną zawartością walizki i osią intrygi jest płyta, a na niej śpiewany po francusku „La Valse du male”. Wiele osób sądziło, że to autentyczny przedwojenny walc, odgrzebany gdzieś przez twórców filmu. Tymczasem, była to jak najbardziej współczesna kompozycja, która wyszła spod ręki Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. W tym przypadku autorem tekstu jest również Wojciech Młynarski. Marianna Kanke wykonała dzisiaj dla Państwa tą piosenkę z akompaniamentem kwartetu smyczkowego w aranżacji Krzysztofa Herdzina. I skrzypce – Wiktoria Bogalska, II skrzypce – Agata Dobryniewska, altówka – Anna Zaryczna, wiolonczela – Ewa Szymczak. Przy fortepianie Jacek Szwaj.

Kolejny utwór jest jedną z najpiękniejszych kompozycji Seala – brytyjskiego artysty soul i R&B. Piosenka pt. „Kiss From A Rose” stała się hitem drugiej połowy lat 90-tych, utrzymując się w pierwszej 10-tce list przebojów w wielu krajach. Zyskała rozgłos dzięki filmowi „Batman Forever”. Dziś tą charakterystyczną piosenkę przypomniała nam Aleksandra Śliwińska z zespołem w składzie: Arkadiusz Paszkowiak – fortepian, Maciej Adwent – gitara basowa, Artur Pacak – gitara akustyczna, Kajetan Pilarski – perkusja, Krzysztof Kuśmierek – saksofon, Zuzanna Babiak, Karolina Kram, Marianna Kanke – chórek.

Utwór „Something’s Got A Hold On Me” został napisany dla Etty James przez Leroya Kirklanda w latach ‘60. Prawie 50 lat później w filmie „Burleska” zaśpiewała go Christina Aguilera. Piosenka opowiada o stanie zakochania, kiedy – cytuję: „… stopy lekkie, serce ospałe, drżę, ale czuję się wspaniale, dlatego wiem, że to miłość…”. Usłyszeliśmy Zofię Miksę-Kurowską z towarzyszeniem Katarzyny Stroińskiej-Sierant na fortepianie, Wojciecha Judkowiaka na gitarze basowej, Kajetana Pilarskiego na perkusji oraz chórku w składzie: Zuzanna Babiak, Karolina Kram i Anna Kamińska.

Kompozycja pt. „Run To You” początkowo miała być utworem opowiadającym o rozstaniu, jednak na prośbę reżysera filmu „Bodyguard” zmieniono jej tekst, żeby mogła stać się piękną balladą o miłości. W 1993 roku utwór ten został nominowany przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej w kategorii: najlepsza piosenka oryginalna. Znajduje się również na liście 100 hitów wszechczasów stworzonej przez poważany na całym świecie muzyczny tygodnik Billboard. Między innymi, to właśnie dzięki tej piosence Whitney Houston została oficjalnie uznana za legendę popu. Dziś w utworze „Run To You” Hanna Gieda, której przy fortepianie towarzyszył Jakub Kraszewski.

Wysłuchaliśmy jeszcze utworu pt. „When You Believe”, pochodzącego z animowanego filmu pt. „Książę Egiptu”, który opowiada o losach Mojżesza. Bohaterzy piosenki mówią o swoich wątpliwościach w istnienie Boga: często modlą się do Niego, ale ich prośby nie są wysłuchane, więc zastanawiają się oni nad tym, czy to nie jest strata czasu. Wiedzą jednak, że choć czasy trudne, to „może stać się cud, jeśli wierzysz” w Boga. W roku 1999 niniejsza piosenka wygrała Academy Award za „Najlepszą Piosenkę Filmową”. Zagrali ją: przy fortepianie Katarzyna-Stroińska-Sierant, na gitarze basowej Wojciech Judkowiak, na perkusji Kajetan Pilarski. Zaśpiewali: Patrycja Kotlarska i Zofia Miksa-Kurowska.

W zeszłym roku muzyczny świat pożegnał kolejną ze swoich ikon – kobietę z niesamowitą charyzmą i temperamentem… Jedną z tych postaci, które poprzez swoją twórczość towarzyszą wszystkim tym, którzy poruszają się na co dzień w obrębie szeroko pojętej muzyki rozrywkowej. Kreując takie przeboje jak: „Respect”, „Think” czy „I Never Loved A Man”, zdecydowanie zasłużyła m.in. na otrzymanie aż 18 nagród Grammy. Była pierwszą kobietą, która została uhonorowana przez Rock and Roll Hall of Fame. Słysząc określenie „Królowa Soulu” wszyscy mamy jedno, trafne skojarzenie… Aretha Franklin. Medley z Jej repertuaru opracowała Hanna Gieda.

„Halo, Szpicbródka” to stary polski musical, którego inspiracją była działalność Stanisława Cichockiego, przedwojennego polskiego kasiarza. Akcja filmu dzieje się w latach ‘30 w Warszawie. Nieuchwytny kasiarz Szpicbródka szykuje swój ostatni skok. W tym celu kupuje podupadły teatr, aby przez jego podziemia dostać się do kas bankowych. Niespodziewanie na drodze spotyka wielką miłość, która krzyżuje mu plany. „Kto tak ładnie kradnie” to piosenka, którą napisali Seweryn Krajewski i Agnieszka Osiecka do ekranizacji „Szpicbródki” w 1978 roku. Zagrała ją: Katarzyna Stroińska-Sierant, a zaśpiewała Patrycja Kotlarska.

Utwór „Co robić w taką noc” jest dziełem Bogdana Olewicza i Wojciecha Trzcińskiego. Usłyszeliśmy w nim Karolinę Kram z towarzyszeniem zespołu w składzie: Filip Chojnacki – fortepian, Wojciech Judkowiak – kontrabas i Kajetan Pilarski – perkusja.

„Kolor purpury” to opowieść o losach Afroamerykanki na południu Stanów Zjednoczonych w pierwszej połowie XX wieku. Piosenka „I’m Here” jest manifestem kobiety, która mimo bagażu trudnych doświadczeń i spotykających ją wyzwań jest coraz bardziej świadoma tego kim jest i jaką ma wartość. Wykonanie Zuzanny Babiak. Na fortepianie zagrał Jacek Szwaj.

Julia Rosińska-Kopala zaśpiewała „Fallen” z kultowego filmu „Pretty Woman”. Lauren Wood napisała ją specjalnie do tego filmu w 1989 roku. Autorka skomponowała i wykonała wiele utworów do filmów i programów telewizyjnych m.in.: „Kołysankę Kubusia” z bajki o Kubusiu Puchatku. Z tej właśnie bajki pochodzi piosenka „Z Puchatkiem na zawsze (Już zawsze na zawsze)”, śpiewana przez Puchatka z Krzysiem. Krzyś próbuje powiedzieć Puchatkowi coś ważnego. Ten pyta, czy to coś miłego. Chłopiec odpowiada, że to nie jest najmilsza rzecz na świecie, wobec czego miś oświadcza, że nie jest to najlepszy moment. Krzyś pyta, jak długo powinien czekać? Wtedy Puchatek po prostu odpowiada – odłóżmy to na zawsze. Już zawsze, na zawsze! „Z Puchatkiem na zawsze (Już zawsze na zawsze)” usłyszymy w wykonaniu duetu: Julia Rosińska-Kopala i Jacek Szwaj.

Kolejnym utworem, który Jacek Szwaj zaśpiewał i zagrał w tej części koncertu, był „The Distance” z filmu animowanego pt. „Herkules”.

„Somewhere” to piękna kompozycja autorstwa Leonarda Bernsteina i Stephena Sondheima, pochodząca z musicalu „West Side Story”. Musical ten w 1961 roku doczekał się ekranizacji. Piosenka pojawia się w filmie w momencie, kiedy fabuła wikła się bez szans na pozytywne rozwiązanie. Bohaterowie mają jednak nadzieję, że gdzieś, kiedyś znajdzie się takie miejsce i czas, gdzie będzie można żyć pięknie i na nowo.

Kompozycja słynnego duetu Rodgersa i Hammersteina pt. „My Favorite Things” pochodzi z musicalu „The Sound Of Music” z 1959 roku. Sześć lat później powstał film o tym samym tytule. To piosenka o tym, że wokół nas jest mnóstwo pozornie nieważnych drobiazgów, które mogą sprawić, że życie nabiera blasku. Po temat ten sięgnęło wielu jazzowych muzyków. Jego popularność zawdzięczamy m.in. Johnowi Coltrane’owi. W niniejszym utworze na fortepianie zagrała Katarzyna Stroińska, a na kontrabasie Wojciech Judkowiak, na perkusji Kajetan Pilarski, a na saksofonie Krzysztof Kuśmierek. Zaśpiewała Barbara Włodarska Fabisiak.

Nasza dzisiejsza muzyczna podróż dobiega końca. Za chwilę przeniesiemy się jeszcze na moment do lat 60’. Wykonano „Move” z filmu „Dreamgirls” – laureata 2 Oscarów i 3 Złotych Globów, będącego również adaptacją broadwayowskiego musicalu. Zespół wokalny przygotowała p. Julia Rosińska-Kopala.

Wieczór z filmowymi piosenkami był ze wszech miar udany i tylko możemy czekać na ponowne zaproszenie tak utalentowanej wokalnej młodzieży.

Krzysztof Wodniczak