Teoretycznie kolej niewiele ma
wspólnego z kulturą, zwłaszcza problemy taborowe. Jednak sytuacja wygląda
inaczej, gdy sprawa dotyka pociągów wycieczkowych, które zapewniają rozrywkę i
rekreację dla całych rodzin.
 

Jedna z ostatnich “służb” lokomotywy SU45-089 z wagonami retro, których też coraz mniej – Fot. Michał Sobkowiak

Po niedawnym wycofaniu z eksploatacji przedostatniej już lokomotywy z serii
SU45, która jeszcze w maju obsługiwała pociągi wycieczkowe, ciągnąc oliwkowe
wagony z tej samej epoki, teraz Przewozy Regionalne wycofują z eksploatacji
wagony, które służyły wycieczkom. Stawia to organizatorów takich przejazdów
przed dużym problemem.
Zainteresowanie wycieczkami kolejowymi rośnie, jednak instytucje je
organizujące nie mogą dołożyć dodatkowych wagonów do pociągów, gdyż ich
właściciel wycofuje je z użytku, gdy tylko kończą się przeglądy. Sytuacja ta
powoduje, iż zagrożone są już zaplanowane pociągi turystyczne, ponieważ może
zabraknąć taboru do ich obsłużenia. Dziwić może takie podejście przewoźnika,
który zarabia na wynajmowaniu taboru organizatorom wycieczek.
Problem ten dotyka w dużej mierze Instytut Rozwoju i Promocji Kolei, który
uruchamia pociągi turystyczne w ramach oferty TurKol.pl oraz przejazdy składami
retro po Wielkopolsce jako Woltur. Chcąc się przed tym problemem ustrzec IRiPK
zakupił kilka używanych wagonów, które oddał do naprawy… Przewozom
Regionalnym. Do dziś żaden z nich nie został wyremontowany. W związku z
powyższymi problemami IRiPK wystosował list otwarty, który prezentujemy
poniżej.
 

Fot. Michał Sobkowiak

13 lipca 2016 r.
Informujemy, że na przestrzeni
ostatnich kilkunastu miesięcy dokonaliśmy zakupu wagonów pasażerskich
wymagających remontu. Wagony zostały zakupione w cenach rynkowych, w których
sprzedawano także w ostatnich latach wiele innych wagonów z innych spółek
kolejowych, zazwyczaj z przeznaczeniem na złom. Pomimo współpracy od ponad 5
lat ze spółką Przewozy Regionalne, przewoźnik ten systematycznie zmniejsza stan
taborowy swoich wagonów, co stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego
uruchamiania pociągów turystycznych w ramach projektów TurKol.pl oraz WOLTUR,
które z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Tymczasem na koniec
sierpnia bieżącego roku do ewentualnego wykorzystania w pociągach turystycznych
w całej spółce Przewozy Regionalne pozostaną trzy wagony osobowe. Wszystkie
pozostałe wagony przewoźnika zostały odstawione ze względu na brak aktualnego
przeglądu (dopuszczenia do ruchu), bowiem wymagają obowiązkowego remontu.
Mając na względzie topniejący stan
taborowy przewoźnika Zarząd Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei doprowadził w
2015 roku do zawarcia z poprzednim zarządem Przewozów Regionalnych umowy zakupu
wagonów pasażerskich wycofanych z ruchu, podpisując jednocześnie z
Wielkopolskim Oddziałem przewoźnika porozumienie o ich remoncie. Porozumienie
zakładało podpisanie pięcioletniej umowy na eksploatację wyremontowanych
wagonów. Zasada pokrycia kosztów remontu była analogiczna do umów podpisywanych
przez przewoźnika z urzędami marszałkowskimi (zamawiający usługę płaci przewoźnikowi
w wykonanych kilometrach za koszt remontu).
Aktualnie Instytut Rozwoju i
Promocji Kolei został postawiony przez przewoźnika w trudnej sytuacji ze
względu na niedotrzymanie uzgodnień dotyczących projektów TurKol.pl oraz
WOLTUR. Mimo wspólnych ustaleń dotyczących oferty pociągów, ich obsługi pod
względem taboru wagonowego, przewoźnik do dnia dzisiejszego nie podpisał
całorocznej umowy na realizację przewozów w roku 2016. Skutkuje to między
innymi nagłymi odwołaniami pociągów zaplanowanych w naszej ofercie już pod
koniec roku 2015, których realizacji obecnie przewoźnik odmawia.
Jednocześnie ustalenia dotyczące
liczby dostępnych wagonów zostały znacząco zredukowane. Zadeklarowana liczba wagonów
własnych przewoźnika planowanych do realizacji pociągów turystycznych została
zmniejszona, remonty zakupionych wagonów nie są realizowane (według podpisanych
dokumentów do 30 czerwca miał się zakończyć remont dwóch wagonów).
Zaistniała sytuacja związana z
brakiem taboru odbija się na pasażerach. Zarząd Instytutu Rozwoju i Promocji
Kolei szuka dróg wyjścia z tej sytuacji. Niestety, bez sprawnych wagonów nie
jest możliwe uruchamianie pociągów.
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei istnieje od 1999 roku. Od 2011 roku wspólnie
ze spółką Przewozy Regionalne uruchamia pociągi turystyczne pod marką TurKol.pl
oraz od 2015 także WOLTUR. W roku 2013 marka TurKol.pl została uhonorowana
przez Polską Organizację Turystyczną certyfikatem „Najlepszy Produkt Turystyczny”
w Polsce. W roku 2015 umowa z przewoźnikiem Przewozy Regionalne zakładała
uruchomienie pociągów turystycznych w ponad 100 dni w roku, jej wartość
przekroczyła milion złotych. W roku bieżącym według wstępnych założeń
zaplanowano zwiększenie oferty o blisko połowę.
Michał Sobkowiak