Jeśli na widok tramwaju świecą Ci się oczy; jeździsz
ulubionym typem autobusu od pętli do pętli, żeby „zaliczyć” daną trasę;
najchętniej odpoczywasz podróżując koleją, zwiedzając stare dworce czy wieże
wodne, a może wolisz trasy wyłączone z ruchu. Nie lecz się. Inni mają podobnie.
 

Fot. KMPS

Takich pasjonatów
zrzesza Klub Miłośników Pojazdów Szynowych działający przy MPK Poznań.
Odwiedzając jakieś miasto, nie zwiedzają oni starówki, czy muzeów, przecież
trzeba objechać sieć tramwajową i sfotografować wszystkie jeżdżące tu typy
tramwajów i autobusów. Wielu z nich urlopy planuje tak, aby przede wszystkim
spędzić je na torach. Takie osoby pokonują olbrzymie ilości kilometrów torami
kolejowymi, tramwajowymi lub liniami autobusowymi. Raczej trudno spotkać ich na
plaży. Wielu miłośników zna na pamięć rozkłady jazdy, inni zbierają wszelkiego
typu tablice z pojazdów, kolejne osoby budują makiety i modele.
Miłośnicy komunikacji miejskiej są często znawcami
systemów transportowych wielu miast, ogromnych ilości rozwiązań technicznych i
organizacyjnych stosowanych na całym świecie. Bez przerwy zdobywają wiedzę na
temat komunikacji miejskiej, a jak się spotykają, to o tramwajach mogą
rozmawiać bez końca.
Poza
możliwością realizacji swoich zainteresowań, stowarzyszenie stawia przed
członkami szereg celów m.in. propagowanie korzystania z komunikacji miejskiej,
a także wdrażanie w niej najlepszych rozwiązań. Klubowicze wymieniają się
swoimi poglądami oraz rozpowszechniają wiedzę, wydając „Przystanek”, czy
organizując imprezy dla Poznaniaków i przyjezdnych gości.
Jest co
robić
Najważniejsze
zadania, jakie stoją przed KMPS’em, to opieka nad historycznymi i zabytkowymi
pojazdami komunikacji miejskiej. Często nakłania się właściciela pojazdów (MPK Poznań)
do wykonania niezbędnych napraw. Regularne wykonywanie remontów generalnych
pojazdów zabytkowych ze względu na brak pieniędzy jest niemożliwe. Właśnie
dlatego od kilku lat trwa kwesta „Ratujmy stare bimby”. KMPS został uznany
również za organizację pożytku publicznego, dzięki czemu każdy rozliczając
podatek dochodowy, może przekazać 1% na ten cel. Zebrane środki zostaną
przeznaczone na gruntowny remont jednego z tramwajów.
Z
własnych zasobów Klub finansuje bieżące prace wykonywane ochotniczo przez członków
stowarzyszenia. W tym roku dzięki m.in. staraniom miłośników udało się
przywrócić do ruchu wagon Carl Weyer 305. W najbliższym czasie planowany jest remont
wagonu 3G 805, a także wagonu silnikowego, który mógłby jeździć z doczepą
sanocką ND 436, mowa o wagonach N 2024 i 4N 2022. Ten pierwszy został
wyprodukowany w Stoczni Gdańskiej, drugi jest prawdopodobnie jedynym zachowanym
wagonem silnikowym 4N w Polsce. Oba mają być po remontach tramwajami
dwukierunkowymi. W kolejce czekają też m. in. KSW 158 czy S2D 423. Wiele jest
również do zrobienia na polu autobusowym.
Nie
zawsze jest różowo
Nie
wszystkie działania Klubu kończą się sukcesami. Do porażek należy zaliczyć
zniszczenie jedynego egzemplarza tramwaju 115N 400 czy nie zachowanie dla
kolejnych pokoleń autobusów Ikarus IK160P – zwanych Zemunami, przedstawiciela
jedynej w Poznaniu serii pojazdów trzyosiowych Neoplana N4020, czy też „Białej
Damy”, czyli Ikarusa 435. Na szczęście ten ostatni znalazł się pod opieką
warszawskich miłośników, więc będzie można go oglądać w stolicy. Wina w tych
przypadkach nie leży po stronie KMPS, gdyż pojazdy były własnością MPK Poznań.
Klub niestety nie dysponuje ani środkami finansowymi ani też zapleczem
garażowym, by móc odkupić pojazdy wycofywane z ruchu.
Jeśli
czujesz, że to coś dla ciebie – zgłoś się do Klubu Miłośników Pojazdów
Szynowych. Terminy spotkań i szczegółowe informacje o działalności Klubu oraz o
organizowanych imprezach dostępne są pod adresem: http://www.kmps.org.pl
Michał Sobkowiak
*
Na podstawie artykułu Łukasza Bandosza KMPS
zaprasza zainteresowanych
ze specjalnego wydania „Przystanku” z 17.03.2013
roku.