Podczas wielkiej gali koncertowej 20-lecia Towarzystwa im. H. Cegielskiego zabrani na koncercie Wielkopolanie bili brawo na stojąco.
– Ta organizacja robi wielkie rzeczy dla regionu, które są widoczne w całym kraju. Dla nas wszystkich. Powinniśmy z tego czerpać pełnymi garściami i korzystać z tego dobra – takie opinie powtarzały się wśród publiczności Wielkiej Gali Koncertowej 20-lecia Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, 20 października br. Blisko 400 Wielkopolan, w tym goście z zagranicy. Orkiestrowe i orkiestrowo-chóralne prawykonanie Pieśni „Labor Omnia Vinci – Hymnu Towarzystwa im. H. Cegielskiego, stworzonego z okazji jego 20-lecia. Brawa na stojąco. „Tego nie da się zapomnieć” – powtarzali goście Gali.
– Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego niezmiernie ceni sobie współpracę z Towarzystwem im. Hipolita Cegielskiego. Mamy piękny pomnik naszego patrona. Gratuluję tego jubileuszu, w szczególności twórcy-założycielowi Towarzystwa – dr. Marianowi Królowi, Prezydentowi oraz Zarządowi THC. Szczerze gratuluję pięknej Pieśni Labor Omnia Vincit – jej twórcom oraz wykonawcom. Mamy szczęście, że możemy być bezpośrednimi świadkami jej prawykonania – powiedziała prof. Halina Lorkowska, Rektor Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Jej magnificencja przyjęła Złoty Medal „Verba Docent – Exempla Trahunt” – „Słowa uczą – przykłady pociągają” przyznany przez Kapitułę Towarzystwa. Zaraz po wystąpieniu Pierwszej Damy tej Uczelni, na scenie pojawił się dyrygent pracy organicznej w Wielkopolsce – dr Marian Król, który podziękował za to wszystko, co stanowi o trwałości pracy organicznej i pozycji Towarzystwa przez ostatnie 20 lat. Międzynarodowym akcentem było wystąpienie Adama Szejnfelda, Europosła, który w dobitny sposób podkreślił rolę Towarzystwa dla Wielkopolski oraz nawiązał do 100-lecia Odzyskania Niepodległości i setnej rocznicy Powstania Wielkopolskiego.
Na scenie Auli Nova ideę pracy organicznej przemieniały w nuty i słowa takie osobistości jak: Tola Skomar (sopran); artyści fortepianu: Joanna Zaremba, Łukasz Byrdy, Michał Francuz; prof. Mariusz Derewecki (wirtuoz skrzypiec)… Od Andante Spianato i Wielkiego Poloneza Es-dur po. 22 Chopina, przez refleksję Arii Lukrecji z opery Beatrix Cenci Różyckiego, aż po trzy miniatury Paderewskiego podnosiła impuls naszych serc pierwsza odsłona gali. Nastało krótkie andante o imieniu pauzy. A zaraz potem usłyszeliśmy Orkiestrę Kameralną Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II Stopnia „Poznańskie Smyczki” oraz Chór Męski Arion C.K. Zamek: dźwięki i głosy pod batutą Jacka Pawełczaka, dyrygenta, autora muzyki do Pieśni „Labor Omnia Vincit”. To właśnie ten hymn stanowił klamrę przeżyć i emocji drugiej części gali.
Widzieliśmy to przecież – Hipolit Cegielski usiadł w pierwszym rzędzie wzruszenia i przyznał się do tego, że jest melomanem. Publiczność wysłuchała hymnu „Labor Omnia Vincit” na stojąco – oddając pokłon dziedzictwu Cegielskiego. – To, że nasz hymn został tak dobrze przyjęty jest dowodem artystycznego kunsztu jego twórców: Jacka Pawełczaka i Dominika Górnego. Ta pieśń mówi o rzeczach najistotniejszych, związanych z najlepszymi tradycjami Regionu Wielkopolski. Możemy być szczęśliwi, że mamy pieśń tak sugestywnie oddającą idee pracy organicznej naszej ojczyzny, która dzięki temu jest doceniana również przez środowisko międzynarodowe. To miał być hymn 20-lecia. Chciałbym, żebyśmy traktowali go jako stały hymn Naszego Towarzystwa, który został napisany z okazji naszego jubileuszu – zaznaczył dr. Marian Król, Prezydent Towarzystwa.
Wielka Gala Koncertowa 20-lecia Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego wybrzmiała z pełną klasą – na pięciolinii przeżyć powitaliśmy szacunek do tradycji pracy organicznej i poznaliśmy jej współczesny wydźwięk – ten dosłowny oraz artystyczny.
Dominik Górny