Festiwal „Wiosna Filmów” to
kwietniowa impreza warszawska. W tym roku laureatem nagrody publiczności tego 21. już Festiwalu został libański film
„Anioł”. Na jego premierę, a także inne premiery z „Wiosną Filmów” związane, w
tym jedną przedpremierę, zaprasza w dniach 1-4 maja 2015 kino „Muza” w
Poznaniu. Każdego dnia – wyjątkiem jest tu zdublowana sobota – będzie można
zobaczyć coś innego.
kwietniowa impreza warszawska. W tym roku laureatem nagrody publiczności tego 21. już Festiwalu został libański film
„Anioł”. Na jego premierę, a także inne premiery z „Wiosną Filmów” związane, w
tym jedną przedpremierę, zaprasza w dniach 1-4 maja 2015 kino „Muza” w
Poznaniu. Każdego dnia – wyjątkiem jest tu zdublowana sobota – będzie można
zobaczyć coś innego.
Piątek 1 maja 2015, godz. 19.00
„AFERIM!”
Premiera
polska
polska
Produkcja:
Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja, 2015,;
Rumunia/Bułgaria/Czechy/Francja, 2015,;
Czas
trwania: 108 min.;
trwania: 108 min.;
Reżyseria
i scenariusz: Radu Jude, który zdobył ‘Srebrnego Niedźwiedzia’ dla
najlepszego reżysera (ex aequo z Małgorzatą Szumowską) na tegorocznym festiwalu
w Berlinie.
i scenariusz: Radu Jude, który zdobył ‘Srebrnego Niedźwiedzia’ dla
najlepszego reżysera (ex aequo z Małgorzatą Szumowską) na tegorocznym festiwalu
w Berlinie.
Wołoszczyzna, 1835 rok. Dwóch jeźdźców – lokalny
policjant Constandin i jego syn – przemierza jałowy krajobraz. Jeden ma na
wszystko gotowy aforyzm, drugi prezentuje bardziej kontemplacyjny stosunek do
świata. Szukają zbiegłego „cygańskiego niewolnika”, który uciekł pewnemu
szlachcicowi i podejrzany jest o kradzież. W podróży spotykają ludzi różnych
narodowości i przekonań: Turków i Rosjan, Rumunów i Węgrów, chrześcijan i
żydów. Wszyscy pielęgnują uprzedzenia i przesądy przekazywane z pokolenia na
pokolenia. I nawet, gdy ów zbieg zostaje odnaleziony, przygoda wcale się nie
kończy.
policjant Constandin i jego syn – przemierza jałowy krajobraz. Jeden ma na
wszystko gotowy aforyzm, drugi prezentuje bardziej kontemplacyjny stosunek do
świata. Szukają zbiegłego „cygańskiego niewolnika”, który uciekł pewnemu
szlachcicowi i podejrzany jest o kradzież. W podróży spotykają ludzi różnych
narodowości i przekonań: Turków i Rosjan, Rumunów i Węgrów, chrześcijan i
żydów. Wszyscy pielęgnują uprzedzenia i przesądy przekazywane z pokolenia na
pokolenia. I nawet, gdy ów zbieg zostaje odnaleziony, przygoda wcale się nie
kończy.
Sobota
2 maja 2015, godz. 18.00
„ANIOŁ”
Premiera
polska
polska
Produkcja:
Liban, 2013;
Liban, 2013;
Czas
trwania: 100 min.;
trwania: 100 min.;
Tytuł oryginalny: „Ghadi”;
Reżyseria:
Amin Dora;
Amin Dora;
Scenariusz:
Georges Khabbaz.
Georges Khabbaz.
Film jest laureatem ‘Nagrody
Publiczności’ na ubiegłorocznym MFF Mannheim-Heidelberg, a także na festiwalu w
południowokoreańskim Pusan.
Publiczności’ na ubiegłorocznym MFF Mannheim-Heidelberg, a także na festiwalu w
południowokoreańskim Pusan.
Małe,
libańskie miasteczko, w którym dom stoi obok domu i wszyscy się dobrze znają.
Mieszkańcy mają swoje problemy, dziwactwa i grzeszki, ale są niezwykle religijni.
Bo święty patron miasteczka bierze czynny udział w dyscyplinowaniu wiernych,
wymierzając grzesznikom siarczyste policzki. Leba, nauczyciel muzyki, żeni się
z sympatią z dzieciństwa, Larą. Sąsiedzi bardzo żywo interesują się ich
małżeństwem i serdecznie współczują, gdy na świat po kolei przychodzą dwie
córki. Wreszcie za trzecim razem rodzi się chłopiec. Ale Ghadi jest
niepełnosprawny i zakłóca spokój okolicy swoimi krzykami. Sąsiedzi postanawiają
zmusić rodziców do oddania go do zakładu opiekuńczego. Ale Leba i Lara nie
zamierzają się poddać. I wkrótce w miasteczku pojawia się Anioł, który zmieni
życie wszystkich, którzy w niego uwierzą.
libańskie miasteczko, w którym dom stoi obok domu i wszyscy się dobrze znają.
Mieszkańcy mają swoje problemy, dziwactwa i grzeszki, ale są niezwykle religijni.
Bo święty patron miasteczka bierze czynny udział w dyscyplinowaniu wiernych,
wymierzając grzesznikom siarczyste policzki. Leba, nauczyciel muzyki, żeni się
z sympatią z dzieciństwa, Larą. Sąsiedzi bardzo żywo interesują się ich
małżeństwem i serdecznie współczują, gdy na świat po kolei przychodzą dwie
córki. Wreszcie za trzecim razem rodzi się chłopiec. Ale Ghadi jest
niepełnosprawny i zakłóca spokój okolicy swoimi krzykami. Sąsiedzi postanawiają
zmusić rodziców do oddania go do zakładu opiekuńczego. Ale Leba i Lara nie
zamierzają się poddać. I wkrótce w miasteczku pojawia się Anioł, który zmieni
życie wszystkich, którzy w niego uwierzą.
Sobota 2 maja 2015, godz.
20.00
20.00
„GOŁĄB PRZYSIADŁ NA GAŁĘZI I ROZMYŚLA O ISTNIENIU”
Premiera
polska
polska
Produkcja:
Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 2014;
Szwecja/Norwegia/Niemcy/Francja, 2014;
Czas
trwania: 101 min.;
trwania: 101 min.;
Tytuł oryginalny: „En Duva satt på en gren och funderade på tillvaron”;
Reżyseria
I scenariusz: Roy Andersson.
I scenariusz: Roy Andersson.
Film jest laureatem ‘Złotego
Lwa’ na ubiegłorocznym MFF w Wenecji.
Lwa’ na ubiegłorocznym MFF w Wenecji.
Dwaj
domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho
Pansa zabierają widza w wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta
pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w
ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z
obrazu Breugla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się
myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne filmy tego
reżysera, stanowi on łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych
wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.
domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho
Pansa zabierają widza w wędrówkę przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta
pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w
ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z
obrazu Breugla „Myśliwi na śniegu”, które z wysoka obserwują świat i wydają się
myśleć: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne filmy tego
reżysera, stanowi on łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych
wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru, jak i tragizmu.
Niedziela 3 maja 2015, godz.
19.00
19.00
„SENS ŻYCIA ORAZ JEGO BRAK”
Premiera
polska
polska
Produkcja:
Węgry,2014;
Węgry,2014;
Czas
trwania: 96 min.;
trwania: 96 min.;
Tytuł oryginalny: „VAN
valamifurcsa es megmagyarazhatatlan”;
valamifurcsa es megmagyarazhatatlan”;
Reżyseria
i scenariusz: Gábor Reisz.
i scenariusz: Gábor Reisz.
Film pokazywany był m.in.
na festiwalach w Karlowych Warach i Turynie. Na tym drugim zdobył ‘Specjalną
Nagrodę Jury’ i ‘Nagrodę Publiczności’.
na festiwalach w Karlowych Warach i Turynie. Na tym drugim zdobył ‘Specjalną
Nagrodę Jury’ i ‘Nagrodę Publiczności’.
Áron
jest tuż przed trzydziestką i właśnie rzuciła go dziewczyna. Ma poczucie, że
musi zupełnie zmienić swoją egzystencję. Dotąd życie z dnia na dzień, bez
stałej pracy, wydawało mu się dobrym pomysłem. Teraz wyjazd za granicę stał się
całkiem realny. Áron nie potrafi jednak uciec przed myślami o byłej dziewczynie
i niepokojem nadopiekuńczej matki. Bez wiedzy rodziców, z pomocą ich karty
kredytowej, kupuje bilet do Portugalii. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to
spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że zobaczenie tej osoby
ponownie może nie być już takie proste.
jest tuż przed trzydziestką i właśnie rzuciła go dziewczyna. Ma poczucie, że
musi zupełnie zmienić swoją egzystencję. Dotąd życie z dnia na dzień, bez
stałej pracy, wydawało mu się dobrym pomysłem. Teraz wyjazd za granicę stał się
całkiem realny. Áron nie potrafi jednak uciec przed myślami o byłej dziewczynie
i niepokojem nadopiekuńczej matki. Bez wiedzy rodziców, z pomocą ich karty
kredytowej, kupuje bilet do Portugalii. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to
spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że zobaczenie tej osoby
ponownie może nie być już takie proste.
Poniedziałek
4 maja 2015, godz. 19.00
4 maja 2015, godz. 19.00
„TIMBUKTU”
Pokaz
przedpremierowy
przedpremierowy
Produkcja:
Francja/Mauretania, 2014;
Francja/Mauretania, 2014;
Czas
trwania: 100 min.;
trwania: 100 min.;
Scenariusz:
Abderrahmane Sissako i Kessen Tall.
Abderrahmane Sissako i Kessen Tall.
Reżyseria:
Abderrahmane Sissako, który zdobył za nią nagrodę na festiwalu w
Chicago w zeszłym – 2014 – roku. Natomiast w tym roku zdobył ‘Cezara’ – jedną z
aż siedmiu statuetek dla produkcji (w tym dla najlepszego francuskiego filmu
roku). Poza tym „Timbuktu” konkurował z „Idą” o Oscara w kategorii „Najlepszy
Film Nieanglojęzyczny”.
Abderrahmane Sissako, który zdobył za nią nagrodę na festiwalu w
Chicago w zeszłym – 2014 – roku. Natomiast w tym roku zdobył ‘Cezara’ – jedną z
aż siedmiu statuetek dla produkcji (w tym dla najlepszego francuskiego filmu
roku). Poza tym „Timbuktu” konkurował z „Idą” o Oscara w kategorii „Najlepszy
Film Nieanglojęzyczny”.
Akcja
„Timbuktu” dzieje się w tytułowym mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym
władze przejęli dżihadyści i narzucają mieszkańcom islamistyczny reżim. Nie
wolno palić papierosów, tańczyć, śpiewać ani słuchać muzyki. Zakazana jest
nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, które zostają
niemal całkowicie wyłączone z życia społecznego i narzuca się im przestrzeganie
absurdalnych nakazów. Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni
z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak
drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić
czoła konsekwencjom, które wyciągną od niego przedstawiciele nowego reżimu.
„Timbuktu” dzieje się w tytułowym mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym
władze przejęli dżihadyści i narzucają mieszkańcom islamistyczny reżim. Nie
wolno palić papierosów, tańczyć, śpiewać ani słuchać muzyki. Zakazana jest
nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, które zostają
niemal całkowicie wyłączone z życia społecznego i narzuca się im przestrzeganie
absurdalnych nakazów. Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni
z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak
drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić
czoła konsekwencjom, które wyciągną od niego przedstawiciele nowego reżimu.
Podsumowanie
W kinie „Muza” (znajdującym się na ul. Św. Marcin 30, tel. 61 852 34 03) w
weekend majowy, od 1 do 4 maja będzie można zobaczyć wybór najciekawszych produkcji z 21.Festiwalu
„Wiosna Filmów” w Warszawie. Bilety kosztują 10 zł (natomiast karnet na aż 3
seanse: 24 zł). Kino nie przyjmuje rezerwacji.
weekend majowy, od 1 do 4 maja będzie można zobaczyć wybór najciekawszych produkcji z 21.Festiwalu
„Wiosna Filmów” w Warszawie. Bilety kosztują 10 zł (natomiast karnet na aż 3
seanse: 24 zł). Kino nie przyjmuje rezerwacji.
Natalia Mikołajska