Projekt
w zamyśle doprowadzić ma do wykreowania w śródmieściu Poznania przestrzeni do
spotkania mieszkańców z ekspertami i aktywistami miejskimi albo inaczej do zamiany
debaty przy filmie na działania angażujące użytkowników miasta. Wszystko opiera
się o mądre filmy dokumentalne, a dziać będzie się w „Muzie” w końcówce maja.
„MIASTOmovie:
poz” 

Jest projektem, którego pierwowzorem był inny – stworzony
przez Wrocławską Fundację Filmową – a mianowicie: „MIASTOmovie: wro”. Głównym
celem jest tu wykorzystanie rosnącego potencjału kina dokumentalnego do
rzeczowej dyskusji o tematyce miejskiej na przykładzie Poznania.
Edycja
I

Zostanie ona poświęcona trzem miejskim
zagadnieniom. Pokazane zatem zostaną trzy filmy dokumentalne opisujące problemy
współczesnych metropolii – estetykę miasta, handel
i rolę rzeki. Staną się one punktem wyjścia do dyskusji na temat przestrzeni
Poznania. Pojawią się też pytania:
Ø     
czy
we współczesnych miastach w ogóle możliwe jest uporządkowanie przestrzeni
publicznej?
Ø     
jak
mogłoby wyglądać nasze miasto gdyby przywrócić do życia utraconą rzekę i jej
mniejsze dopływy?
Ø     
jaki
wpływ na nasze miasto mają wielkie centra handlowe?
Po każdym filmie
odbędzie się otwarta debata z udziałem zaproszonych panelistów.
  Jednak „MIASTOmovie” to nie tylko filmy i debaty.
Podczas edycji poznańskiej odbędą się dwa wydarzenia towarzyszące:
1. Rozświetlenie ‘Neonu Koguta’, który w wersji
oryginalnej miał pojawić się na dachu ‘Okrąglaka’, ale nigdy nie został
zrealizowany.
2.
Piknik
i pchli targ nad Wartą na cyplu przy moście Bolesława Chrobrego.
 


P R O G R A
M:

Dzień I: czwartek
28 maja 2015.
Temat: Przestrzenie handlowe. Wpływ centrów handlowych na
rozwój miasta.
Godz. 18.00Globalna wioska zakupów”.
Produkcja: Austria 2014.
Reżyseria: Ulli
Gladik.
Czas trwania: 80 min.
Po filmie – ok. godz.
19.30 – Debata: „Wpływ centrów handlowych na rozwój miasta”.
 

Centrum handlowe przyciąga
rzesze klientów znacznie bogatszą ofertą i większą wygodą zakupów niż
tradycyjne centrum miasta. Naturalną konsekwencją jest więc przeniesienie ruchu
do nowopowstałych „miasteczek” handlowych, upadek handlu detalicznego w
miastach, a w rezultacie wymieranie centrum. Jednak przeniesienie sklepów nie
powoduje automatycznego przeniesienia kultury (teatry, muzea, szkoły) ani
wspólnej przestrzeni publicznej – tłumaczy jeden z bohaterów filmu „Globalna
wioska zakupów”. Bo centrum handlowe jest przestrzenią prywatną – zaprzeczeniem
idei polis. Dominuje tu prawo rynku, a obywatelom nie przysługują te same
prawa, co na agorze, – jak prawo do zgromadzeń. Reżyserka filmu pokazuje trzy
centra handlowe w Austrii, Niemczech i Chorwacji, i analizuje ich wpływy na
lokalną społeczność, krajobraz miejski, a także system finansowy. Przygląda się
również samym developerom, sieciom zależności, w jakich tkwią, motywacjom i obawom,
które towarzyszą ich pracy. Warto dodać, że na mapach dalszej ekspansji centrów
handlowych, które dumnie prezentują się podczas międzynarodowej konferencji,
Polska cieszy się ogromnym zainteresowaniem.

Dzień II: piątek
29 maja 2015.
Temat: Estetyka wizualna miasta a reklama zewnętrzna.
Godz. 18.00 „This Space Available”.
Produkcja: USA 2011.
Reżyseria: Gwenaelle
Gobe.
Czas twania: 90 min.
Po filmie – ok. godz. 19.30
– Debata: „Wpływ reklamy zewnętrznej na estetykę przestrzeni miejskiej”.

Debiutancki film
Gwenaëlle Gobé stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy we współczesnych
miastach, opakowanych wielkoformatowymi reklamami, możliwe jest uporządkowanie
przestrzeni publicznej? Dokument – oparty na wywiadach przeprowadzonych w 11
krajach na różnych kontynentach – pokazuje projekty i inicjatywy lokalnych
polityków, aktywistów i artystów sprzeciwiających się wizualnemu śmietnikowi.

1. O godz.
21.00 – Rozświetlenie ‘Neonu Koguta’.
Wydarzy się to przy
ul. Świętosławskiej 9 (‘Cocorico Café & Restaurant’).

Zainspirowane niezrealizowanym projektem ‘Neonu
Koguta’ – którego niegdyś planowano umieścić na dachu ‘Okrąglaka’ – Kino „Muza”
wraz ze współorganizatorami całego projektu, postanowiło zamontować jego
pomniejszoną wersję na fasadzie kamienicy przy ul. Świętosławskiej. Za
wykonanie ‘Koguta’ odpowiada legendarna firma ‘Reklama-Neony’ pana Piotr
Heinze.

Dzień III:
sobota 30 maja 2015.
Temat: Którędy nad rzekę?
Godz. 18:00 – „Lost
Rivers”.
Produkcja: Kanada 2012.
Reżyseria: Caroline
Bâcle.
Czas trwania: 72 min.
Po filmie – ok. godz.
19:30 – Debata: „Przyszłość terenów nadwarciańskich”.

Dawniej przez prawie
każde miasto przemysłowe przepływała rzeka. Wokół nich budowane były domy,
drogi i fabryki. Zanieczyszczone rzeki na setki lat zniknęły pod powierzchnią
ziemi. Dziś, trwa walka o przywrócenie naturalnych elementów w sercach wielkich
miast. „Lost Rivers” zabiera nas w podróż w poszukiwaniu utraconych rzek,
dzięki miejskim myślicielom, aktywistom i artystom z całego świata.
Dzień
IV: niedziela 31 maja 2015.
Piknik
i pchli targ nad Wartą.
Od godz. 12.00 – muzyka, jedzenie i pchli targ na cyplu przy
moście Bolesława Chrobrego.

Podsumowanie:

Projekt „MIASTOmovie:
poz” dziać się będzie –
prawie cały, bo wyjątkiem są tu: rozświetlenie neonu i pchli targ –
w kinie Muza na ul. Święty Marcin 30
(tel 61 852 34 03). Bilety kosztują 13 i 15 zł, a dostępne są w kasie Kina „Muza”. Wstęp zaś
na debaty jest wolny w ramach wolnych miejsc na Sali, przy czym pierwszeństwo
mają tu osoby z biletem na seans filmowy poprzedzający debatę.
Organizatorzy: organizacja społeczna „Ulepsz Poznań”, ‘Wrocławska Fundacja Filmowa’ i – oczywiście – „Muza”.
Projekt został dofinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa
Wielkopolskiego.

___________________________________________________________________
Natalia
Mikołajska