„Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie
i kryzysie street artu w Polsce” Sebastiana Frąckiewicza to pierwszy w
Polsce zbiór obszernych rozmów z polskimi twórcami street artu i murali.





















Moda
na street art nie maleje, jednak w tym samym czasie o tym zjawisku wciąż wiadomo
niewiele. Dlatego właśnie czas na dyskusję. I co?
Dotychczas
temat rozpatrywany był głównie na poziomie wizualnym, czemu trudno jest dziwić
się. Stąd na rynku znaleźć możemy – jest ich naprawdę sporo – albumy
przedstawiające prace twórców street. Ale:
Nie
było jeszcze okazji zetknąć się z publikacją przedstawiającą street art od
podszewki. Taka właśnie jest książka Sebastiana Frąckiewicza – to nie kolejny
album, choć nie brakuje w niej kolorowych zdjęć. Jednak przede wszystkim jest
to seria wywiadów przeprowadzonych przez autora z twórcami street, a właściwie –
urban artu. Wśród rozmówców znaleźli się twórcy reprezentujący różne pokolenia,
a także organizatorzy festiwali streetartowych. Umiejętnie sformułowane pytania
sprawiają, że dyskusja staje się pasjonującą, wciągającą lekturą i ciekawym
dyskursem ujmującym zjawisko z krytycznego punktu widzenia.
Publikacja
uświadamia przede wszystkim problem komercjalizacji i niebezpiecznego sposobu
myślenia o sztuce ulicy jako dekoracji pozbawionej cech sztuki krytycznej,
która ma skłaniać odbiorcę do myślenia. Uzmysławia jak bardzo skomplikowana
jest  praca w przestrzeni publicznej. Pomaga
też zrozumieć mechanizmy  prawne,
społeczne i polityczne, z którymi zmagają się twórcy street, organizatorzy i
odbiorcy.
Istotnym
wątkiem, przewijającym się przez niemal wszystkie wywiady jest temat murali,
opanowujących praktycznie wszystkie już miasta, czyli tzw. muralozy. To jak
malarstwo wielkoformatowe zdominowało inne formy street artu i przyczyniło się
do narastającej tendencji komercjalizacji i wykorzystywania przez władze tego
rodzaju sztuki do gentryfikacji miast.
Dyskusja
zwraca też uwagę na powiązania wynikające z legalnych i nielegalnych działań w
przestrzeni publicznej, ich odbioru przez  mieszkańców i wypływające z tego powodu
zarówno inspiracje i ograniczenia dla twórców.
„Żeby
było ładnie…” jest pozycją obowiązkową dla każdego zainteresowanego tematyką
street artu i sztuki w przestrzeni publicznej, ale również cenną publikacją dla
wszystkich, którzy interesują się problematyką przestrzeni publicznej jako
takiej.
W
książce znajdują się wywiady z następującymi osobami: Adam Jastrzębski („Ixi
Color”), Grześ Kmita („Patyczak”), Mariusz Liber („Tworzywo”), Peter Fuss,
Rafał Roskowiński, Magda Drobczyk, Michał Wręga („Sepe”), Michał Kubieniec
(kurator ‘Katowice Street Art Festival’), Teresa Latuszewska-Syrda (prezes
Fundacji „Urban Forms”), Przemek Blejzyk („Rainer”), Michaś Linow („Pikaso”),
Sławek Czajkowski („Zbiok”), Wojtek Kołacz („Otecki”), Mariusz Waras („M-city”).


Sebastian Frąckiewicz
Urodził
się w roku 1982. Jest dziennikarzem kulturalnym i krytykiem komiksowym. W
latach 2007 – 2012 współpracował z czasopismem „Przekrój”, pisał także
m.in. dla „Lampy”, „Tygodnika Powszechnego”, strony Dwutygodnik.com.
Obecnie publikuje w tygodniku „Polityka”. Prowadzi również bloga Outline (www.komiks.blog.polityka.pl). W roku 2012 opublikował
książkę „Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce”.  Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego. Zresztą książka „Żeby było ładnie…” została zrealizowana
w ramach stypendium tego Ministerstwa na II połowę 2014.
Wydawcą
publikacji jest Galeria Miejska „Arsenał” w Poznaniu, skład i oprawę
graficzną przygotował sam Honza Zamojski.
Natalia Mikołajska