W poznańskim kinie ‘Muza’ od piątku 9
pażdziernika 2015 do poniedziałku 12-ego trwać będzie przegląd historycznych już
filmów o panie Hulot tego francuskiego reżysera i aktora.
pażdziernika 2015 do poniedziałku 12-ego trwać będzie przegląd historycznych już
filmów o panie Hulot tego francuskiego reżysera i aktora.
Jacques Tati w filmie „Wakacje pana Hulot”, |
Jacques Tati
Urodził
się 9 października roku 1907 w Le Pecq w regionie Île-de-France, a zmarł 4
listopada 1982 w Paryżu. Często mówi się o nim, że jest francuskim Charliem
Chaplinem.
się 9 października roku 1907 w Le Pecq w regionie Île-de-France, a zmarł 4
listopada 1982 w Paryżu. Często mówi się o nim, że jest francuskim Charliem
Chaplinem.
W
rzeczywistości wywodził się z rodziny emigrantów. Rosyjskiej i arystokratycznej.
Swoją karierę rozpoczynał jako sportowiec, później związał się ze sceną
musicalową, gdzie brał udział w projektach innych twórców i wystawiał też własne
przedstawienia. Dialog odgrywał w nich marginalną rolę. Żart inscenizacyjny,
humor sytuacyjny i charakterystyczna postać kreowana przez niego w filmach we
własnej reżyserii (pan Hulot albo listonosz Francis)
uczyniły z niego w oczach widzów spadkobiercę Bustera Keatona. Tworząc komedie
starał się zawrzeć w nich refleksję dotyczącą pozycji współczesnego człowieka w
świecie i wobec innych ludzi. Do swoich filmów sam pisał scenariusze, sam je
produkował, reżyserował, odtwarzał w nich główne postacie (pana Hulot albo listonosza François).
rzeczywistości wywodził się z rodziny emigrantów. Rosyjskiej i arystokratycznej.
Swoją karierę rozpoczynał jako sportowiec, później związał się ze sceną
musicalową, gdzie brał udział w projektach innych twórców i wystawiał też własne
przedstawienia. Dialog odgrywał w nich marginalną rolę. Żart inscenizacyjny,
humor sytuacyjny i charakterystyczna postać kreowana przez niego w filmach we
własnej reżyserii (pan Hulot albo listonosz Francis)
uczyniły z niego w oczach widzów spadkobiercę Bustera Keatona. Tworząc komedie
starał się zawrzeć w nich refleksję dotyczącą pozycji współczesnego człowieka w
świecie i wobec innych ludzi. Do swoich filmów sam pisał scenariusze, sam je
produkował, reżyserował, odtwarzał w nich główne postacie (pana Hulot albo listonosza François).
Jego
filmy przemawiają wysmakowaną kompozycją wizualną, dopracowanymi w
najdrobniejszych szczegółach gagami sytuacyjnymi, które jednak nigdy nie
odwołują się do rubasznego i jarmarcznego humoru
filmy przemawiają wysmakowaną kompozycją wizualną, dopracowanymi w
najdrobniejszych szczegółach gagami sytuacyjnymi, które jednak nigdy nie
odwołują się do rubasznego i jarmarcznego humoru
PROGRAM PRZEGLĄDU:
Piątek 9 października 2015
Godz.
17.15 „Dzień świąteczny”
17.15 „Dzień świąteczny”
Produkcja:
Francja;
Francja;
Rok
produkcji: 1949;
produkcji: 1949;
Czas
trwania: 70 min.
trwania: 70 min.
François jest listonoszem w małym miasteczku. Przyznać
trzeba, że trochę gamoniowatym. Pewnego dnia jego znajomi upijają go i prowadzą
do namiotu, w którym wyświetlany jest film dokumentalny o pracy amerykańskich
listonoszy – błyskawicznie działających i wyposażonych w zaawansowany
technologicznie sprzęt. François bierze film śmiertelnie poważnie i choć nie
posiada nowoczesnego sprzętu, to stara się naśladować amerykańskich kolegów…
trzeba, że trochę gamoniowatym. Pewnego dnia jego znajomi upijają go i prowadzą
do namiotu, w którym wyświetlany jest film dokumentalny o pracy amerykańskich
listonoszy – błyskawicznie działających i wyposażonych w zaawansowany
technologicznie sprzęt. François bierze film śmiertelnie poważnie i choć nie
posiada nowoczesnego sprzętu, to stara się naśladować amerykańskich kolegów…
Sobota 10 października 2015
Godz.
17.15 „Mój wujaszek”
17.15 „Mój wujaszek”
Produkcja:
Francja/Włochy;
Francja/Włochy;
Rok
produkcji: 1958;
produkcji: 1958;
Czas
trwania: 110 min.
trwania: 110 min.
W filmie tym Jacques Tati przedstawił w satyrycznym świetle
technicyzację codziennego życia. Tytułowy bohater przybywa do willi pana Arpel,
w której zainstalowano wszelkie możliwe wynalazki. Seria gagów wywołanych przez
niezgrabnego pana Hulot pokazuje, że technika może unieszczęśliwić, a nawet ubezwłasnowolnić
człowieka.
technicyzację codziennego życia. Tytułowy bohater przybywa do willi pana Arpel,
w której zainstalowano wszelkie możliwe wynalazki. Seria gagów wywołanych przez
niezgrabnego pana Hulot pokazuje, że technika może unieszczęśliwić, a nawet ubezwłasnowolnić
człowieka.
Niedziela 11 października 2015
Godz.
16.00 „Wakacje pana Hulot”
16.00 „Wakacje pana Hulot”
Produkcja:
Francja;
Francja;
Rok
produkcji: 1953;
produkcji: 1953;
Czas
trwania: 114 min.
trwania: 114 min.
Zdjęcie
jest zdjęciem głównym artykułu, więc nie będziemy się powtarzać.
jest zdjęciem głównym artykułu, więc nie będziemy się powtarzać.
Pan Hulot wybiera się na wakacje do cichego, nadmorskiego
kurortu. Wraz z jego przybyciem kończy się spokój hotelowych gości – bo chociaż
nie ma on złych intencji – bo gdzieżby tam? – każdy jego ruch wywołuje
katastrofę… To drugi film długometrażowy Jacques’a Tatiego. Błyskotliwy.
Pełno w nim wywrotowych pomysłów i zaskakujących wypadków i dzięki temu film
ten zdobył nagrodę krytyki na Festiwalu w Cannes w 1953 roku i wiele innych
statuetek.
kurortu. Wraz z jego przybyciem kończy się spokój hotelowych gości – bo chociaż
nie ma on złych intencji – bo gdzieżby tam? – każdy jego ruch wywołuje
katastrofę… To drugi film długometrażowy Jacques’a Tatiego. Błyskotliwy.
Pełno w nim wywrotowych pomysłów i zaskakujących wypadków i dzięki temu film
ten zdobył nagrodę krytyki na Festiwalu w Cannes w 1953 roku i wiele innych
statuetek.
Poniedziałek 12 października 2015
Godz.
17.15 „Playtime”
17.15 „Playtime”
Produkcja:
Francja/Włochy;
Francja/Włochy;
Rok
produkcji: 1967;
produkcji: 1967;
Czas
trwania: 115 min.
trwania: 115 min.
To kolejny film Jacques’a Tatiego o perypetiach Pana Hulot.
Tym razem Pan Hulot wybiera się do biurowej dzielnicy Paryża, gdzie napotyka
podekscytowanego, niemieckiego sprzedawcę, wpada na kolegę sprzed la i w końcu,
przyłącza się do grupy przypadkowo spotkanych amerykańskich turystów. Jednym
słowem, wikła się w coraz bardziej absurdalne sytuacje, siejąc przy tym chaos i
zamieszanie.
Tym razem Pan Hulot wybiera się do biurowej dzielnicy Paryża, gdzie napotyka
podekscytowanego, niemieckiego sprzedawcę, wpada na kolegę sprzed la i w końcu,
przyłącza się do grupy przypadkowo spotkanych amerykańskich turystów. Jednym
słowem, wikła się w coraz bardziej absurdalne sytuacje, siejąc przy tym chaos i
zamieszanie.
Bilety:
Kosztują
– na każdy se4ans – 12 zł, przy czym kino ‘Muza’ nie przyjmuje żadnych rezerwacji
na „przeglądowe” filmy.
– na każdy se4ans – 12 zł, przy czym kino ‘Muza’ nie przyjmuje żadnych rezerwacji
na „przeglądowe” filmy.
Natalia Mikołajska