Spektakl pt. „Lament. Pamięci Tadeusza
Różewicza” w wykonaniu Polskiego Teatru Tańca, który swoją premierę miał w
listopadzie zeszłego roku – czyli nie tak znowu dawno! – zobaczyć będzie można
ponownie jeszcze w styczniu 2016.
Różewicza” w wykonaniu Polskiego Teatru Tańca, który swoją premierę miał w
listopadzie zeszłego roku – czyli nie tak znowu dawno! – zobaczyć będzie można
ponownie jeszcze w styczniu 2016.
Pokaz przedpremierowy – fot. Krzysztof Fabiański |
„Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza”
Słowo
lament rozumiane jest tu wielorako.
Jako zagadnienie wielopłaszczyznowe odnoszące się zarówno do kwestii
osobistych, ale także do stanu psychicznego i emocjonalnego, który dotyka wszystkie
osoby tworzące cokolwiek w relacji z dziełem i jego oceną. Jest więc to także
indywidualny dialog każdego z twórców spektaklu z różewiczowską „raną”. Interesuje
ich wniknięcie w transgresywny świat, jaki rodzi się między przestrzenią traumy
a przestrzenią dzieła, które samo w sobie pełni terapeutyczny, a zarazem
ekspiacyjny charakter.
lament rozumiane jest tu wielorako.
Jako zagadnienie wielopłaszczyznowe odnoszące się zarówno do kwestii
osobistych, ale także do stanu psychicznego i emocjonalnego, który dotyka wszystkie
osoby tworzące cokolwiek w relacji z dziełem i jego oceną. Jest więc to także
indywidualny dialog każdego z twórców spektaklu z różewiczowską „raną”. Interesuje
ich wniknięcie w transgresywny świat, jaki rodzi się między przestrzenią traumy
a przestrzenią dzieła, które samo w sobie pełni terapeutyczny, a zarazem
ekspiacyjny charakter.
Inspiracją
do działania dla twórców spektaklu stała się istota intymności wyznania zawarta
w utworach składających się na tom Tadeusza Różewicza. Sprawiła ona, że podjęli
pracę nad wybranymi wątkami i motywami, które w sposób kreacyjny wpisują dzieło
w strukturę gatunkową teatru tańca. Równoważąc więc znaczenie słowa i ruchu,
budując strukturę dramaturgiczną ze znaku semantycznego i znaku ciała pomyśleli
oni o dychotomii świata i dychotomii sztuki.
do działania dla twórców spektaklu stała się istota intymności wyznania zawarta
w utworach składających się na tom Tadeusza Różewicza. Sprawiła ona, że podjęli
pracę nad wybranymi wątkami i motywami, które w sposób kreacyjny wpisują dzieło
w strukturę gatunkową teatru tańca. Równoważąc więc znaczenie słowa i ruchu,
budując strukturę dramaturgiczną ze znaku semantycznego i znaku ciała pomyśleli
oni o dychotomii świata i dychotomii sztuki.
Układ
formalny spektaklu obejmuje zatem dwa wymiary czasowe, w których umieszczone są
postacie i rozgrywają się między nimi odpowiednie relacje. Te przestrzenie
równoległe budują świat poetycko-realistyczny, adekwatny do języka teatru,
jakim operował w swojej twórczości Tadeusz Różewicz. Niezwykle istotna rola przypisana
jest tu też warstwie plastycznej, muzycznej i multimediom, które nie będą pełnić
funkcji ornamentacyjnej, ale zwykłą znaczeniową.
formalny spektaklu obejmuje zatem dwa wymiary czasowe, w których umieszczone są
postacie i rozgrywają się między nimi odpowiednie relacje. Te przestrzenie
równoległe budują świat poetycko-realistyczny, adekwatny do języka teatru,
jakim operował w swojej twórczości Tadeusz Różewicz. Niezwykle istotna rola przypisana
jest tu też warstwie plastycznej, muzycznej i multimediom, które nie będą pełnić
funkcji ornamentacyjnej, ale zwykłą znaczeniową.
Informacje:
Choreografia
i reżyseria: Ewa Wycichowska.
i reżyseria: Ewa Wycichowska.
Reżyseria
i główna rola aktorska: Janusz Stolarski.
i główna rola aktorska: Janusz Stolarski.
Muzyka:
Krzysztof Wiki-Nowikow.
Krzysztof Wiki-Nowikow.
Video:
Daniel Stryjecki (w ramach stypendium MKiDN).
Daniel Stryjecki (w ramach stypendium MKiDN).
Scenografia:
Bohdan Cieślak.
Bohdan Cieślak.
Kostiumy:
Anna Czyż.
Anna Czyż.
Asystent
kostiumografa, stylizacja fryzur i nakryć głowy: Adriana Cygankiewicz.
kostiumografa, stylizacja fryzur i nakryć głowy: Adriana Cygankiewicz.
Opracowanie
dramaturgiczne tekstów: Jagoda Ignaczak.
dramaturgiczne tekstów: Jagoda Ignaczak.
Konsultacja
literacka: Maria Dębicz.
literacka: Maria Dębicz.
Tańczą
i współtworzą: Andrzej Adamczak, Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuta,
Urszula Bernat-Jałocha, Adriana Cygankiewicz, Fabian Fejdasz, Agnieszka
Fertała, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Kornelia
Lech / Teresa Manjua, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Adrian Radwański, Bartłomiej
Raźnikiewicz, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan i Emily Wong.
i współtworzą: Andrzej Adamczak, Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuta,
Urszula Bernat-Jałocha, Adriana Cygankiewicz, Fabian Fejdasz, Agnieszka
Fertała, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Kornelia
Lech / Teresa Manjua, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Adrian Radwański, Bartłomiej
Raźnikiewicz, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan i Emily Wong.
Wiolonczela:
Agnieszka Kowalczyk.
Agnieszka Kowalczyk.
Przedpremiera:
09.11.2015 na XIX Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi.
09.11.2015 na XIX Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi.
Prapremiera:
28 i 29 listopada 2015.
28 i 29 listopada 2015.
Spektakl
pod Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka.
pod Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka.
Podsumowanie:
Spektakl
Polskiego Teatru Tańca pt. „Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza” zobaczyć będzie można w czwartek, 14 stycznia 2016, o godz. 20.00 w hali
nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich na ul. Głogowskiej 14. Bilety – 30 i
15 zł – do nabycia w Impresariacie Polskiego Teatru Tańca przy ul. Koziej 4
(tel. 61 8580456) lub on-line na stronie: http://bilety.ptt-poznan.pl
Polskiego Teatru Tańca pt. „Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza” zobaczyć będzie można w czwartek, 14 stycznia 2016, o godz. 20.00 w hali
nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich na ul. Głogowskiej 14. Bilety – 30 i
15 zł – do nabycia w Impresariacie Polskiego Teatru Tańca przy ul. Koziej 4
(tel. 61 8580456) lub on-line na stronie: http://bilety.ptt-poznan.pl
Natalia Mikołajska