„Egzorcyzmy. Święte krowy”, czyli monodram
w wykonaniu Tadeusza Janiszewskiego zobaczyć będzie można w poznańskiej
‘Ósemce’.
w wykonaniu Tadeusza Janiszewskiego zobaczyć będzie można w poznańskiej
‘Ósemce’.
fot. Krzysztof Fabiański |
„Egzorcyzmy. Święte krowy”
Spektakl
dotyka problemu odradzających się bezustannie: nietolerancji i ksenofobii,
niezrozumienia, wrogości i nienawiści wobec tego, co niepojęte, nienazwane lub
po prostu obce lub odmienne. Odnosi się też do coraz bardziej powszednich i
wciąż na nowo odprawianych rytuałów – społecznych lub indywidualnych –
prowadzących do szykanowania, dyskryminowania i napiętnowania „obcego”, a w
konsekwencji do jego symbolicznego bądź fizycznego izolowania, wypędzenia lub
unicestwienia.
dotyka problemu odradzających się bezustannie: nietolerancji i ksenofobii,
niezrozumienia, wrogości i nienawiści wobec tego, co niepojęte, nienazwane lub
po prostu obce lub odmienne. Odnosi się też do coraz bardziej powszednich i
wciąż na nowo odprawianych rytuałów – społecznych lub indywidualnych –
prowadzących do szykanowania, dyskryminowania i napiętnowania „obcego”, a w
konsekwencji do jego symbolicznego bądź fizycznego izolowania, wypędzenia lub
unicestwienia.
Punktem
wyjścia do pracy nad spektaklem była refleksja nad paroma ważnymi pytaniami, do
których przyczynek dało nie tylko doświadczenie historyczne, ale i współczesna,
coraz bardziej codzienna i „naturalna” rzeczywistość.
wyjścia do pracy nad spektaklem była refleksja nad paroma ważnymi pytaniami, do
których przyczynek dało nie tylko doświadczenie historyczne, ale i współczesna,
coraz bardziej codzienna i „naturalna” rzeczywistość.
- Jaki wpływ na
wielkie tragedie XX wieku miało piętnowanie OBCEGO, stygmatyzowanie WROGA?
- Czy w XXI wieku
można odnosić się do obecności „diabła” zwalczając go metodami
zaczerpniętymi z repertuaru Inkwizycji? - Jak dzisiaj
dochodzi do stygmatyzowania „obcego” i dyskryminowania odmienności? - Czy „diabeł” może
zagnieździć się w sztuce, czy zniszczyć go może „święty ogień”, palenie
książek i obrazów – „Entartete Kunst” („Sztuka zdegenerowana”)? - Jak może tzw.
zwykły obywatel zmienić się w pomocnika „egzorcysty”, a w konsekwencji w
gorącego poplecznika „procesu oczyszczającego”?
Spektakl
ma być wyzwaniem aktorskim w procesie przeistaczania się z osoby egzorcysty w
osobę napiętnowaną i odwrotnie. Ma prowokować do refleksji i dyskusji nad
postawionymi pytaniami. Ma być impulsem do wymiany doświadczeń, swego rodzaju
mostem międzypokoleniowym.
ma być wyzwaniem aktorskim w procesie przeistaczania się z osoby egzorcysty w
osobę napiętnowaną i odwrotnie. Ma prowokować do refleksji i dyskusji nad
postawionymi pytaniami. Ma być impulsem do wymiany doświadczeń, swego rodzaju
mostem międzypokoleniowym.
Informacje:
Reżyseria,
Wykonanie i Scenografia: Tadeusz Janiszewski;
Wykonanie i Scenografia: Tadeusz Janiszewski;
Konsultacje
reżyserskie: Barbara Theobaldt;
reżyserskie: Barbara Theobaldt;
Scenariusz:
Tadeusz Janiszewski i Judyta Wachowska;
Tadeusz Janiszewski i Judyta Wachowska;
Muzyka:
Arnold Dąbrowski;
Arnold Dąbrowski;
Efekty
video: Tomasz Jarosz;
video: Tomasz Jarosz;
Światło,
Dźwięk i Technika: Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał i Jakub Staśkowiak.
Dźwięk i Technika: Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał i Jakub Staśkowiak.
Podsumowanie:
W
przyszły weekend, bo 22 i 23 stycznia
2016, o godz. 19.00 w Teatrze ‘Ósmego Dnia’, którego szukać można na pierwszym
piętrze budynku na ul. Ratajczaka 44 w Poznaniu, zobaczyć będzie możn spektakl „Egzorcyzmy.
Święte krowy”. Bilety kosztują: 25 zł – normalny, 20 zł – ulgowy i 15 zł –
grupowy (grupa ma min. 10 osób). Rezerwacje biletów: teatr@osmego.art.pl lub nr tel. 61 855 20
86.
przyszły weekend, bo 22 i 23 stycznia
2016, o godz. 19.00 w Teatrze ‘Ósmego Dnia’, którego szukać można na pierwszym
piętrze budynku na ul. Ratajczaka 44 w Poznaniu, zobaczyć będzie możn spektakl „Egzorcyzmy.
Święte krowy”. Bilety kosztują: 25 zł – normalny, 20 zł – ulgowy i 15 zł –
grupowy (grupa ma min. 10 osób). Rezerwacje biletów: teatr@osmego.art.pl lub nr tel. 61 855 20
86.
Natalia Mikołajska