Już 16 kwietnia 2016r.
o godz. 20:00w Sali Wielkiej CK Zamek odbędzie się koncert Macieja Fortuny,
Chico Freemana, Krzysztofa Dysa i Dawida Kostki w ramach festiwalu Era Jazzu.
o godz. 20:00w Sali Wielkiej CK Zamek odbędzie się koncert Macieja Fortuny,
Chico Freemana, Krzysztofa Dysa i Dawida Kostki w ramach festiwalu Era Jazzu.
Chico Freeman – Poznań
Jazz Project
Jazz Project
Amerykański saksofonista Chico Freeman należy do
najznamienitszych instrumentalistów nowoczesnego jazzu. Pochodzi ze słynnego
„klanu Freemanów” – rodzinnej elity chicagowskiego jazzu, którą tworzą wybitni
i legendarni artyści: ojciec Von Freeman (saksofonista), wuj George (
gitarzysta), wuj Bruz (perkusista) oraz Evertt (trębacz).
najznamienitszych instrumentalistów nowoczesnego jazzu. Pochodzi ze słynnego
„klanu Freemanów” – rodzinnej elity chicagowskiego jazzu, którą tworzą wybitni
i legendarni artyści: ojciec Von Freeman (saksofonista), wuj George (
gitarzysta), wuj Bruz (perkusista) oraz Evertt (trębacz).
Początkowo grywał w lokalnych zespołach rhythm and
bluesowych, ale dość szybko zainteresował się ideą „black music”, przystał do
słynnego ruchu AACM i nawiązał współpracę z Lesterem Bowiem, Don Pullenem,
Famadou Don Moye i Muhalem Richardem Abramsem. Już w latach siedemdziesiątych
nagrywał i koncertował z najważniejszymi muzykami jazzu. Nazwisko Chico
Freemana pojawia się na płytach D. Gillespie’ego, McCoy Tynera, E. Jonesa, Ch.
Mingusa, J. DeJohnette, A. Blakey’a, W. Marsalisa, B. Marsalisa, J.Hendersona,
Von Freemana, A. Blythe’a i wielu wielu innych. Chico Freeman
pojawia się jako solista w zespołach i sesjach grup Earth, Wind & Fire, The
Eurythmics, The Temptations, The Four Tops a nawet u Stinga. Ulegając
fascynacji muzyką latynoską współpracuje z gigantami latin-jazzu : Tito Puente,
Machito, Irakere, Arturo Sandovalem, Celią Cruz, Giovannim Hidalgo, Paulinho DaCosta,
Nana Vasconcelos, Ray’em Barretto. Saksofonista nie zaniedbuje także autorskich projektów:
prowadzi formację Brainstorm oraz jest muzykiem słynnej formacji The Roots (m.in.
z Bennym Golsonem, Samem Riversem, Nathanem Davisem i Arthurem Blythem), tworzy
(wraz z Lesterem Bowie, Don Moye i Kirk Lightsey’em) nawiązujący do tradycji
AACM kwartet The Leaders. Nagrywa wraz z ojcem znakomite albumy
„Fathers And Sons” oraz „Freeman And Freeman”. Zrealizowana w 1979 roku płyta „Spirit Sensitive”
należy do najlepszego zbioru ballad nagranych przez współczesnego tenorzystę.
bluesowych, ale dość szybko zainteresował się ideą „black music”, przystał do
słynnego ruchu AACM i nawiązał współpracę z Lesterem Bowiem, Don Pullenem,
Famadou Don Moye i Muhalem Richardem Abramsem. Już w latach siedemdziesiątych
nagrywał i koncertował z najważniejszymi muzykami jazzu. Nazwisko Chico
Freemana pojawia się na płytach D. Gillespie’ego, McCoy Tynera, E. Jonesa, Ch.
Mingusa, J. DeJohnette, A. Blakey’a, W. Marsalisa, B. Marsalisa, J.Hendersona,
Von Freemana, A. Blythe’a i wielu wielu innych. Chico Freeman
pojawia się jako solista w zespołach i sesjach grup Earth, Wind & Fire, The
Eurythmics, The Temptations, The Four Tops a nawet u Stinga. Ulegając
fascynacji muzyką latynoską współpracuje z gigantami latin-jazzu : Tito Puente,
Machito, Irakere, Arturo Sandovalem, Celią Cruz, Giovannim Hidalgo, Paulinho DaCosta,
Nana Vasconcelos, Ray’em Barretto. Saksofonista nie zaniedbuje także autorskich projektów:
prowadzi formację Brainstorm oraz jest muzykiem słynnej formacji The Roots (m.in.
z Bennym Golsonem, Samem Riversem, Nathanem Davisem i Arthurem Blythem), tworzy
(wraz z Lesterem Bowie, Don Moye i Kirk Lightsey’em) nawiązujący do tradycji
AACM kwartet The Leaders. Nagrywa wraz z ojcem znakomite albumy
„Fathers And Sons” oraz „Freeman And Freeman”. Zrealizowana w 1979 roku płyta „Spirit Sensitive”
należy do najlepszego zbioru ballad nagranych przez współczesnego tenorzystę.
„W stylu Chicgo
Freemana – mówi Dionizy Piątkowski – interesująco
splata się tradycja post-coltrane’owska z charakterystycznymi dla niej długimi,
rozpędzonymi frazami, z chropawością i surową ekspresją rhythm and bluesa. Jest
mistrzem łączenia fusion z karkołomnymi improwizacjami i potęgą brzmienia
saksofonu tenorowego. Frazy stają się nowocześnie „coltrane’owskie”, ale
słychać w nich także powściągliwość stylistyki ojca muzyka, legendarnego
saksofonisty Von Freemana”.
Freemana – mówi Dionizy Piątkowski – interesująco
splata się tradycja post-coltrane’owska z charakterystycznymi dla niej długimi,
rozpędzonymi frazami, z chropawością i surową ekspresją rhythm and bluesa. Jest
mistrzem łączenia fusion z karkołomnymi improwizacjami i potęgą brzmienia
saksofonu tenorowego. Frazy stają się nowocześnie „coltrane’owskie”, ale
słychać w nich także powściągliwość stylistyki ojca muzyka, legendarnego
saksofonisty Von Freemana”.
Chico Freeman jest stworzony do liderowania, bardzo wyraźnie
nadaje piętno każdemu projektowi. Ale jest także niezwykle subtelny i
zachowawczy w stosunku do inwencji artystycznej innym muzyków. Stąd mnogość
projektów, w których Freeman uczestniczy i poklask z jakim spotykają się wśród
publiczności i krytyków. W ramach Ery Jazzu Chico Freeman przygotowuje podobny
projekt. Do współpracy zaprosił doskonałych, młodych muzyków z Poznania. Ten
wyjątkowy Chico Freeman & Poznań Jazz Project jest doskonałą konfrontację
naszych wyobrażeń o współpracy oraz wypracowaniu brzmień i nastrojów, jakie
towarzyszą spotkaniu wielkiej legendy jazzu z kreatywnymi, polskim muzykami.
nadaje piętno każdemu projektowi. Ale jest także niezwykle subtelny i
zachowawczy w stosunku do inwencji artystycznej innym muzyków. Stąd mnogość
projektów, w których Freeman uczestniczy i poklask z jakim spotykają się wśród
publiczności i krytyków. W ramach Ery Jazzu Chico Freeman przygotowuje podobny
projekt. Do współpracy zaprosił doskonałych, młodych muzyków z Poznania. Ten
wyjątkowy Chico Freeman & Poznań Jazz Project jest doskonałą konfrontację
naszych wyobrażeń o współpracy oraz wypracowaniu brzmień i nastrojów, jakie
towarzyszą spotkaniu wielkiej legendy jazzu z kreatywnymi, polskim muzykami.
Fortuna / Dys – Komeda
Variations
Variations
Niezwykle ciekawy projekt “ Komeda Variations” przygotował w
ramach Ery Jazzu duet poznańskich muzyków. Choć obaj artyści wywodzą się z
dwóch różnych światów muzycznych, znani są doskonale ze swoich autorskich
dokonań głównie w kręgu muzyki jazzowej oraz improwizowanej. Wspólne nagrania,
koncerty i pomysły są postrzegane jako ważne, przemyślane i doskonale
przygotowane projekty artystyczne. Także i tym razem trębacz Maciej Fortuna
oraz pianista Krzystof Dys poddali wnikliwej, artystycznej wariacji kompozycje
najwybitniejszego polskiego jazzmana Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Koncert „Komeda
Variations” przygotowano w 85 rocznicę urodzin K. Komedy i jest hołdem Ery
Jazzu dla wybitnego Poznaniaka.
ramach Ery Jazzu duet poznańskich muzyków. Choć obaj artyści wywodzą się z
dwóch różnych światów muzycznych, znani są doskonale ze swoich autorskich
dokonań głównie w kręgu muzyki jazzowej oraz improwizowanej. Wspólne nagrania,
koncerty i pomysły są postrzegane jako ważne, przemyślane i doskonale
przygotowane projekty artystyczne. Także i tym razem trębacz Maciej Fortuna
oraz pianista Krzystof Dys poddali wnikliwej, artystycznej wariacji kompozycje
najwybitniejszego polskiego jazzmana Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Koncert „Komeda
Variations” przygotowano w 85 rocznicę urodzin K. Komedy i jest hołdem Ery
Jazzu dla wybitnego Poznaniaka.
„Muzyka jaką tworzą
Maciej Fortuna i Krzysztof Dys jest niezwykle komunikatywna – mówi Dionizy
Piątkowski – Poprzez jej subtelność oraz
improwizacyjną melancholię staje się doskonałym środkiem do podjęcia dialogu ze
słuchaczem. To właśnie szczerość artystycznego przekazu ma decydujący wpływ na
odbiór ich muzyki, na postrzeganie tego, co w jazzie najistotniejsze: bawienia
się frazą, improwizacją, muzycznym dialogiem i subtelną melodyką kompozycji
Komedy”.
Maciej Fortuna i Krzysztof Dys jest niezwykle komunikatywna – mówi Dionizy
Piątkowski – Poprzez jej subtelność oraz
improwizacyjną melancholię staje się doskonałym środkiem do podjęcia dialogu ze
słuchaczem. To właśnie szczerość artystycznego przekazu ma decydujący wpływ na
odbiór ich muzyki, na postrzeganie tego, co w jazzie najistotniejsze: bawienia
się frazą, improwizacją, muzycznym dialogiem i subtelną melodyką kompozycji
Komedy”.
Duet Fortuna/Dys zdobył uznanie krytyków sceny jazzowej już
roku 2013, kiedy to zrealizowano album „Tropy”. Rok później ukazała się płyta
„Fortuna/Dys – Maciejewski Variations”, stanowiąca zestaw autorskich wariacji
wybranych utworów Romana Maciejewskiego. Teraz trębacz i pianista proponują
własne impresje „komedowskie”.
roku 2013, kiedy to zrealizowano album „Tropy”. Rok później ukazała się płyta
„Fortuna/Dys – Maciejewski Variations”, stanowiąca zestaw autorskich wariacji
wybranych utworów Romana Maciejewskiego. Teraz trębacz i pianista proponują
własne impresje „komedowskie”.
Maciej Fortuna jest jednym z najciekawszych muzyków na
polskiej scenie jazzowej. Trębacz, kompozytor i producent sam wydaje swoje
muzyczne projekty w autorskim wydawnictwie Fortuna Music. Równie swobodnie
czuje się w przestrzeni jazzu akustycznego jak i elektrycznego. Krzysztof Dys
jest jednym z najbardziej oryginalnych pianistów na polskiej scenie jazzowej.
Jego grę słychać tak w zespołach bliższych jazzowemu mainstreamowi jak i w
awangardowych projektach klarnecisty Wacława Zimpla i trębacza Macieja Fortuny.
Współpracował z legendarnym wibrafonistą Sextetu Komedy – Jerzym Milianem,
saksofonistą Mikołajem Trzaską, klarnecistą Wacławem Zimplem. Jest członkiem
kwartetu Soundcheck, gra trębaczem Maciejem Fortuną, w jego kwartecie a także
jako duet Fortuna/Dys.
polskiej scenie jazzowej. Trębacz, kompozytor i producent sam wydaje swoje
muzyczne projekty w autorskim wydawnictwie Fortuna Music. Równie swobodnie
czuje się w przestrzeni jazzu akustycznego jak i elektrycznego. Krzysztof Dys
jest jednym z najbardziej oryginalnych pianistów na polskiej scenie jazzowej.
Jego grę słychać tak w zespołach bliższych jazzowemu mainstreamowi jak i w
awangardowych projektach klarnecisty Wacława Zimpla i trębacza Macieja Fortuny.
Współpracował z legendarnym wibrafonistą Sextetu Komedy – Jerzym Milianem,
saksofonistą Mikołajem Trzaską, klarnecistą Wacławem Zimplem. Jest członkiem
kwartetu Soundcheck, gra trębaczem Maciejem Fortuną, w jego kwartecie a także
jako duet Fortuna/Dys.
Dawid Kostka Project –
Era Jazzu 2016 Prize
Era Jazzu 2016 Prize
Laureatem tegorocznej nagrody Ery Jazzu jest poznański
gitarzysta Dawid Kostka. Na Blue Note Poznań Competition 2015 brawurowo i z
wielką wirtuozerią zagrał „Yes or No” Wayne’a Shortera i własną kompozycję
„Night Vision”.
gitarzysta Dawid Kostka. Na Blue Note Poznań Competition 2015 brawurowo i z
wielką wirtuozerią zagrał „Yes or No” Wayne’a Shortera i własną kompozycję
„Night Vision”.
„Dawid jest już dzisiaj
wirtuozem jazzowej gitary – mówi Dionizy Piątkowski. Osadzony w brzemieniu Scofielda oraz zauroczony techniką Pata
Metheny’ego i Johna McLaughlina szuka artystycznych skojarzeń także u klasyków:
od Jima Hall po Wesa Montgomery’ego. W jakim kierunku pójdzie jego własna,
autorska stylistyka, technika i brzmienie najbliższy czas okaże. Teraz jest w
doskonałym momencie, by podjąć takie wyzwanie”.
wirtuozem jazzowej gitary – mówi Dionizy Piątkowski. Osadzony w brzemieniu Scofielda oraz zauroczony techniką Pata
Metheny’ego i Johna McLaughlina szuka artystycznych skojarzeń także u klasyków:
od Jima Hall po Wesa Montgomery’ego. W jakim kierunku pójdzie jego własna,
autorska stylistyka, technika i brzmienie najbliższy czas okaże. Teraz jest w
doskonałym momencie, by podjąć takie wyzwanie”.
Dawid Kostka jest absolwentem poznańskiej Akademii Muzycznej
(studia magisterskie w klasie gitary Konrada Zemlera ukończył z
wyróżnieniem).Od kilka lat związany jest z różnymi projektami artystycznymi
koncertując z Sławkiem Uniatowskim, Kubą Badachem, Dorotą Miśkiewicz, Ewą Bem,
Stanisławem Soyką, Janem Ptaszynem Wróblewskim oraz Anną Serafińską. Jest
laureatem wielu konkursów :z zespołem SkieBieDieBie, którego był założycielem,
zdobył 2 miejsce na konkursie RCK Pro Jazz Festiwal 2013 oraz 3 miejsce na
konkursie Jazz Juniors 2013. Z zespołem Global Schwung Quintet zdobył 2 miejsce
na RCK Pro Jazz Festiwal 2015 oraz 1 miejsce w konkursie „Discovered by Good
Time Radio” w kategorii jazz/acid jazz. Z zespołem Blitz w 2013 roku zdobył 2
miejsce w konkursie Muzyczna Zębatka (zespół został wyróżniony z
kilkudziesięciu zespołów, które brały udział).
(studia magisterskie w klasie gitary Konrada Zemlera ukończył z
wyróżnieniem).Od kilka lat związany jest z różnymi projektami artystycznymi
koncertując z Sławkiem Uniatowskim, Kubą Badachem, Dorotą Miśkiewicz, Ewą Bem,
Stanisławem Soyką, Janem Ptaszynem Wróblewskim oraz Anną Serafińską. Jest
laureatem wielu konkursów :z zespołem SkieBieDieBie, którego był założycielem,
zdobył 2 miejsce na konkursie RCK Pro Jazz Festiwal 2013 oraz 3 miejsce na
konkursie Jazz Juniors 2013. Z zespołem Global Schwung Quintet zdobył 2 miejsce
na RCK Pro Jazz Festiwal 2015 oraz 1 miejsce w konkursie „Discovered by Good
Time Radio” w kategorii jazz/acid jazz. Z zespołem Blitz w 2013 roku zdobył 2
miejsce w konkursie Muzyczna Zębatka (zespół został wyróżniony z
kilkudziesięciu zespołów, które brały udział).
Jest także laureatem prestiżowej nagrody dla największego
talentu festiwalu 7th Azoty Tarnów Jazz Contest oraz finalistą I
Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany w Krakowie. Nagrał
płytę koncertową z Poznańskim big bandem pod batutą Stanisława Fijałkowskiego.
Występował poza granicami Polski na koncertach w Bordeaux i Brukseli.
Uczestniczył także w licznych warsztatach muzycznych m.in. w Puławach,
Frankfurcie, Lesznie, Poznaniu oraz Chodzieży, gdzie pobierał nauki od Rafała
Sarneckiego, Marka Napiórkowskiego, Konrada Zemlera, Davida Doruszki,
Christiana Rovera, Atille Muehla i Michaela Sagmeistera. Podczas festiwalu Era
Jazzu 2015 zrealizował wraz amerykańskim wokalistą Vinx’em entuzjastycznie
przyjęty Poznań Jazz Project.
talentu festiwalu 7th Azoty Tarnów Jazz Contest oraz finalistą I
Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany w Krakowie. Nagrał
płytę koncertową z Poznańskim big bandem pod batutą Stanisława Fijałkowskiego.
Występował poza granicami Polski na koncertach w Bordeaux i Brukseli.
Uczestniczył także w licznych warsztatach muzycznych m.in. w Puławach,
Frankfurcie, Lesznie, Poznaniu oraz Chodzieży, gdzie pobierał nauki od Rafała
Sarneckiego, Marka Napiórkowskiego, Konrada Zemlera, Davida Doruszki,
Christiana Rovera, Atille Muehla i Michaela Sagmeistera. Podczas festiwalu Era
Jazzu 2015 zrealizował wraz amerykańskim wokalistą Vinx’em entuzjastycznie
przyjęty Poznań Jazz Project.