W poznańskiej farze
odbyło się prawykonanie „Mszy ku czci św.
Wojciecha” (w skrócie „Missy 966”). Każdy mógł wziąć w nim udział, bo w swej partyturze kompozytor
pozostawił specjalne miejsce dla publiczności.
odbyło się prawykonanie „Mszy ku czci św.
Wojciecha” (w skrócie „Missy 966”). Każdy mógł wziąć w nim udział, bo w swej partyturze kompozytor
pozostawił specjalne miejsce dla publiczności.
„Missa
in honorem Sancti Adalberti” to niezwykłe dzieło stworzone specjalnie z
okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski, a skomponowane przez Łukasza Urbaniaka. Język
muzyczny Mszy czerpie z ascezy muzyki średniowiecza i renesansu, a
także z najważniejszych zdobyczy muzyki XX wieku. Cofając się bowiem o setki
lat, kompozytor połączył
tradycję (odwołanie się do Chrztu Polski i postaci Świętego Wojciecha) z
nowoczesnością (współczesne środki wyrazu i ciekawe instrumentarium). Dzieło
powstało we współpracy ze znakomitymi poznańskimi wykonawcami, realizującymi
wiele nieszablonowych przedsięwzięć artystycznych.
in honorem Sancti Adalberti” to niezwykłe dzieło stworzone specjalnie z
okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski, a skomponowane przez Łukasza Urbaniaka. Język
muzyczny Mszy czerpie z ascezy muzyki średniowiecza i renesansu, a
także z najważniejszych zdobyczy muzyki XX wieku. Cofając się bowiem o setki
lat, kompozytor połączył
tradycję (odwołanie się do Chrztu Polski i postaci Świętego Wojciecha) z
nowoczesnością (współczesne środki wyrazu i ciekawe instrumentarium). Dzieło
powstało we współpracy ze znakomitymi poznańskimi wykonawcami, realizującymi
wiele nieszablonowych przedsięwzięć artystycznych.
Taka
nieszablonowa była też „Missa 966” – kompozytor – jak wiemy – pozostawił w niej bowiem miejsce
dla publiczności. Zgromadziła się ona we
farze wieczorem w sobotę 17 września i liczyła aż kilkaset osób. Jednak nie
przeszkodziło jej to we wspólnym obudzeniu w sobie artystycznego ducha
i uczestniczeniu w prawykonaniu Mszy szepcząc, mrucząc, trochę śpiewając, a
czasami dzwoniąc specjalnymi dzwoneczkami. Wyszło jej to pięknie, przy czym dodać
należy, że zrobiła to po zaledwie parominutowej próbie.
nieszablonowa była też „Missa 966” – kompozytor – jak wiemy – pozostawił w niej bowiem miejsce
dla publiczności. Zgromadziła się ona we
farze wieczorem w sobotę 17 września i liczyła aż kilkaset osób. Jednak nie
przeszkodziło jej to we wspólnym obudzeniu w sobie artystycznego ducha
i uczestniczeniu w prawykonaniu Mszy szepcząc, mrucząc, trochę śpiewając, a
czasami dzwoniąc specjalnymi dzwoneczkami. Wyszło jej to pięknie, przy czym dodać
należy, że zrobiła to po zaledwie parominutowej próbie.
Wykonawcy
1. Kompozytor
„Missy 966” – Łukasz Urbaniak
– to teoretyk muzyki, pianista i kompozytor właśnie. Urodził się 16 stycznia
1980 roku w Bydgoszczy. W latach 2003-2008 studiował pod kierunkiem prof. Marka
Jasińskiego na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku bydgoskiej
Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, gdzie uzyskał dyplomy z
wyróżnieniem w ramach dwóch specjalności: kompozycji i teorii muzyki. Jest
również absolwentem Wydziału Prawa i Administracji (kierunek: prawo)
Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu (2004). W maju 2013 roku zaś otworzył
przewód doktorski na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie
(promotor: prof. Paweł Łukaszewski). W całej swojej karierze uzyskał wiele nagród
i wyróżnień, również w konkursach zagranicznych. W zeszłym – 2015 – roku
natomiast otrzymał Brązowy Medal Zasłużony
Kulturze Gloria Artis i – co interesuje nas w tej chwili najbardziej – dofinansowanie na skomponowanie „Mszy ku czci
Świętego Wojciecha” na chór mieszany, kwintet dęty blaszany, kotły i 966–osobowy
tłum wiernych w ramach programu MKiDN Kolekcje – zamówienia kompozytorskie
2015-2016.
„Missy 966” – Łukasz Urbaniak
– to teoretyk muzyki, pianista i kompozytor właśnie. Urodził się 16 stycznia
1980 roku w Bydgoszczy. W latach 2003-2008 studiował pod kierunkiem prof. Marka
Jasińskiego na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku bydgoskiej
Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, gdzie uzyskał dyplomy z
wyróżnieniem w ramach dwóch specjalności: kompozycji i teorii muzyki. Jest
również absolwentem Wydziału Prawa i Administracji (kierunek: prawo)
Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu (2004). W maju 2013 roku zaś otworzył
przewód doktorski na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie
(promotor: prof. Paweł Łukaszewski). W całej swojej karierze uzyskał wiele nagród
i wyróżnień, również w konkursach zagranicznych. W zeszłym – 2015 – roku
natomiast otrzymał Brązowy Medal Zasłużony
Kulturze Gloria Artis i – co interesuje nas w tej chwili najbardziej – dofinansowanie na skomponowanie „Mszy ku czci
Świętego Wojciecha” na chór mieszany, kwintet dęty blaszany, kotły i 966–osobowy
tłum wiernych w ramach programu MKiDN Kolekcje – zamówienia kompozytorskie
2015-2016.
2. Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego to zdobywca
nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w
Paryżu, a także nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką
Pasquale Anfossiego i Złotej Płyty za album „Dżem Symfonicznie”, nagrany z
legendarnym polskim zespołem rockowo-bluesowym.
nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w
Paryżu, a także nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką
Pasquale Anfossiego i Złotej Płyty za album „Dżem Symfonicznie”, nagrany z
legendarnym polskim zespołem rockowo-bluesowym.
Powstał w 2005 roku z
inicjatywy swojego dyrygenta, a łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej
chóralistyki i pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Znakomite efekty
interpretacyjne osiągane dzięki poszukiwaniu najgłębszych źródeł inspiracji
pozwalają mu zdobywać uznanie publiczności w kraju i za granicą.
inicjatywy swojego dyrygenta, a łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej
chóralistyki i pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Znakomite efekty
interpretacyjne osiągane dzięki poszukiwaniu najgłębszych źródeł inspiracji
pozwalają mu zdobywać uznanie publiczności w kraju i za granicą.
3. Bartosz Michałowski – ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej
im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a później był dyrygentem
i asystentem prof. Stefana Stuligrosza, twórcy słynnego Chóru Chłopięcego i
Męskiego Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. Swoje doświadczenie
dyrygenckie zdobyte podczas koncertów z tym „słowiczym”, a więc i utytułowanym
chórem pozwoliło mu stworzyć zespół, o który w krótkim czasie zaczęli zabiegać
organizatorzy poważnych konkursów i festiwali.
im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a później był dyrygentem
i asystentem prof. Stefana Stuligrosza, twórcy słynnego Chóru Chłopięcego i
Męskiego Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. Swoje doświadczenie
dyrygenckie zdobyte podczas koncertów z tym „słowiczym”, a więc i utytułowanym
chórem pozwoliło mu stworzyć zespół, o który w krótkim czasie zaczęli zabiegać
organizatorzy poważnych konkursów i festiwali.
4.
Instrumentaliści, czyli: Damian Kurek – trąbka, Jakub Domański – również trąbka, Piotr
Kowalski – waltornia, Piotr Banyś – puzon, Zbigniew Wilk – tuba, Grzegorz Siek
– kotły I Beata Słomian – dzwony rurowe.
Instrumentaliści, czyli: Damian Kurek – trąbka, Jakub Domański – również trąbka, Piotr
Kowalski – waltornia, Piotr Banyś – puzon, Zbigniew Wilk – tuba, Grzegorz Siek
– kotły I Beata Słomian – dzwony rurowe.
A teraz uwaga!
Następna okazja do wspólnego wykonania „Mszy ku czci św. Wojciecha” będzie miała miejsce w
Bydgoszczy w sobotę 26 listopada 2016. Będzie to w Bazylice Św. Wincentego
à Paulo.
Bydgoszczy w sobotę 26 listopada 2016. Będzie to w Bazylice Św. Wincentego
à Paulo.
Natalia Mikołajska