Już w najbliższą sobotę
Teatr Polski w Poznaniu zaprasza na premierę spektaklu „Hymn do miłości”.
Teatr Polski w Poznaniu zaprasza na premierę spektaklu „Hymn do miłości”.
„Hymn do miłości” na orkiestrę, chór pluszaków i innych to
spektakl o Europie, która zwiera szyki. Kolejne narody podnoszą okrzyk:
Oddajcie nam nasz kraj! A Polacy gorliwie stają w tym chórze. To spektakl o
tym, że każdy naród lubi zapominać. A ludzie-bomby są już tak wkurzeni, że
wybuchają. W ten sposób wszystko się powtarza. Specjalnie dla nas chór zaśpiewa
Piosenkę o Zapominalskim Narodzie.
spektakl o Europie, która zwiera szyki. Kolejne narody podnoszą okrzyk:
Oddajcie nam nasz kraj! A Polacy gorliwie stają w tym chórze. To spektakl o
tym, że każdy naród lubi zapominać. A ludzie-bomby są już tak wkurzeni, że
wybuchają. W ten sposób wszystko się powtarza. Specjalnie dla nas chór zaśpiewa
Piosenkę o Zapominalskim Narodzie.
„Hymn do miłości” to trzecia część tryptyku „Matka Courage”.
Jego druga część została uznana przez krytyków nachtkritik.de za jeden z najlepszych spektakli roku 2015 na
terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.
Jego druga część została uznana przez krytyków nachtkritik.de za jeden z najlepszych spektakli roku 2015 na
terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.
– W „Hymnie do miłości”
komponuję potworny „Śpiewnik narodowy”. Przywołuję różne wersje hymnu, marsze,
patriotyczne, religijne i ludowe pieśni – nasz wspólnotowy repertuar, który tak
chętnie miksują dziś narodowi raperzy: OTO DZIŚ DZIEŃ KRWI I CHWAŁY!
komponuję potworny „Śpiewnik narodowy”. Przywołuję różne wersje hymnu, marsze,
patriotyczne, religijne i ludowe pieśni – nasz wspólnotowy repertuar, który tak
chętnie miksują dziś narodowi raperzy: OTO DZIŚ DZIEŃ KRWI I CHWAŁY!
W pracy towarzyszył mi
obraz obozowej orkiestry, która grała niemiecką klasykę, marsze i szlagiery z
przedwojennych operetek. Więźniowie zmuszani byli do zbiorowego śpiewu. Muzyka brała udział w
Zagładzie. Śledzę to przymierze pieśni i mordu.
obraz obozowej orkiestry, która grała niemiecką klasykę, marsze i szlagiery z
przedwojennych operetek. Więźniowie zmuszani byli do zbiorowego śpiewu. Muzyka brała udział w
Zagładzie. Śledzę to przymierze pieśni i mordu.
Wierzę, że CHÓR, jako
figura zbiorowości, potrafi pokazać, jak działają nieświadome mechanizmy
zbiorowe. Jego pieśń ujawnia grozę wspólnoty spojonej miłością do ojczyzny
zamieszkiwanej wyłącznie przez Swoich. Ojczyzny-rodziny, której trzeba zapewnić
bezpieczeństwo i czystość, to znaczy pozbyć się wszystkich obcych ciał – innych
ras, innych wyznań, innych orientacji. Taka miłość jest perwersyjną realizacją
przykazania „Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego”! To ona powołuje do
działania Czyścicieli/Zbawicieli, którzy walczą o to, byśmy bez przeszkód mogli
kochać naszych takich–jak–my braci. „Musicie mnie czcić za moje siedemdziesiąt
siedem ofiar – domaga się Anders Breivik – Akcje takie, jak moja, ratują setki
tysięcy istnień, które inaczej przepadłyby w czasie nadchodzących wojen
domowych. Robię porządek ze światem. Przychodzę, żeby leczyć”.
figura zbiorowości, potrafi pokazać, jak działają nieświadome mechanizmy
zbiorowe. Jego pieśń ujawnia grozę wspólnoty spojonej miłością do ojczyzny
zamieszkiwanej wyłącznie przez Swoich. Ojczyzny-rodziny, której trzeba zapewnić
bezpieczeństwo i czystość, to znaczy pozbyć się wszystkich obcych ciał – innych
ras, innych wyznań, innych orientacji. Taka miłość jest perwersyjną realizacją
przykazania „Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego”! To ona powołuje do
działania Czyścicieli/Zbawicieli, którzy walczą o to, byśmy bez przeszkód mogli
kochać naszych takich–jak–my braci. „Musicie mnie czcić za moje siedemdziesiąt
siedem ofiar – domaga się Anders Breivik – Akcje takie, jak moja, ratują setki
tysięcy istnień, które inaczej przepadłyby w czasie nadchodzących wojen
domowych. Robię porządek ze światem. Przychodzę, żeby leczyć”.
Breivik z uśmiechem
powtarza, że jest całkowicie zdrowy, o czym świadczy cała historia naszej
cywilizacji. Ma rację. Jak mamy odpowiedzieć na tą straszliwą logikę? – mówi Marta Górnicka
powtarza, że jest całkowicie zdrowy, o czym świadczy cała historia naszej
cywilizacji. Ma rację. Jak mamy odpowiedzieć na tą straszliwą logikę? – mówi Marta Górnicka
koncept, reżyseria, tekst libretta: Marta Górnicka
muzyka: Teoniki Rożynek
obsada: Sylwia Achu, Pamela Adamik, Anna Andrzejewska, Maria
Chleboś, Konrad Cichoń, Piotr B. Dąbrowski, Tymon Dąbrowski, Maciej Dużyński,
Anna Gierczyńska, Paula Głowacka, Maria Haile, Wojciech Jaworski, Borys
Jaźnicki, Katarzyna Jaźnicka, Ewa Konstanciak, Irena Lipczyńska, Kamila
Michalska, Izabela Ostolska, Filip P. Rutkowski, Michał Sierosławski, Ewa
Sołtysiak, Ewa Szumska, Krystyna Lama Szydłowska, Kornelia Trawkowska,
Anastazja Żak
Chleboś, Konrad Cichoń, Piotr B. Dąbrowski, Tymon Dąbrowski, Maciej Dużyński,
Anna Gierczyńska, Paula Głowacka, Maria Haile, Wojciech Jaworski, Borys
Jaźnicki, Katarzyna Jaźnicka, Ewa Konstanciak, Irena Lipczyńska, Kamila
Michalska, Izabela Ostolska, Filip P. Rutkowski, Michał Sierosławski, Ewa
Sołtysiak, Ewa Szumska, Krystyna Lama Szydłowska, Kornelia Trawkowska,
Anastazja Żak
W chórze zaśpiewają: aktorzy i aktorki z Teatru Polskiego w
Poznaniu i Chóru Kobiet, amatorzy, dzieci , dorośli z zespołem Downa oraz
seniorzy.
Poznaniu i Chóru Kobiet, amatorzy, dzieci , dorośli z zespołem Downa oraz
seniorzy.
Premiera „Hymnu do miłości” odbędzie się 21 stycznia 2017r. o
godz. 19:00 na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu. Bilety w cenie: I
strefa, bilet normalny 50 zł/ulgowy 30 zł, II strefa 40 zł/30 zł.
godz. 19:00 na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu. Bilety w cenie: I
strefa, bilet normalny 50 zł/ulgowy 30 zł, II strefa 40 zł/30 zł.
Michał Sobkowiak