W połowie lat siedemdziesiątych XX wieku prace nad Planem
Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Poznania doprowadziły do
wykrystalizowania się koncepcji rozwoju pasmowego miasta na kierunku Północ –
Południe. Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa, początkowo
tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską. Do
realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między Mostem
Teatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był Zygmunt
Nowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980
r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod
budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy
Zakres prac do wykonania był duży.
Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Poznania doprowadziły do
wykrystalizowania się koncepcji rozwoju pasmowego miasta na kierunku Północ –
Południe. Osią tego pasma miała być szynowa komunikacja zbiorowa, początkowo
tramwaj bezkolizyjny, później przebudowany na szybką kolej miejską. Do
realizacji wybrano północne pasmo rozwojowe i trasę tramwajową między Mostem
Teatralnym a Piątkowem i Moraskiem. Generalnym projektantem PST był Zygmunt
Nowak. Początek budowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nastąpił 5 lutego 1980
r. od rozpoczęcia robót przygotowawczych i przejęcia pierwszego terenu pod
budowę. 29 lipca 1980 r. nastąpiło wejście pierwszego wykonawcy na teren budowy
Zakres prac do wykonania był duży.
Na przełomie 1996 i 1997 r. kończono trwającą prawie 17 lat
budowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul.
Roosevelta – os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów
drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3
kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod
wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla
wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.
budowę I etapu bezkolizyjnego Poznańskiego Szybkiego Tramwaju na trasie ul.
Roosevelta – os. Sobieskiego, długości 6,1 km. Na tej trasie powstało: 6 wiaduktów
drogowych, 2 wiadukty tramwajowe, wiadukt kolejowy, estakada długości 700 m, 3
kładki technologiczne, 3 kładki dla pieszych, 5 przystanków przesiadkowych pod
wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla
wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.
30 stycznia 1997 r. pojawiły się na trasie Poznańskiego
Szybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS.
SOBIESKIEGO – Most Teatralny – Fredry – GWARNA – Św. Marcin – Most
Uniwersytecki – Roosevelta – OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli
wożeni bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do
eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.
Szybkiego Tramwaju pierwsze wagony uruchomionej wówczas linii 14 (OS.
SOBIESKIEGO – Most Teatralny – Fredry – GWARNA – Św. Marcin – Most
Uniwersytecki – Roosevelta – OS. SOBIESKIEGO). Tego dnia pasażerowie byli
wożeni bezpłatnie. Tłok w wagonach był duży. Oficjalne przekazanie do
eksploatacji PST nastąpiło 31 stycznia 1997 r. na przystanku Kurpińskiego.
Pozwolenie na budowę drugiego etapu PST zostało wydane
21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie
ruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km
i został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta
(tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań
Główny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki połączone ruchomymi
schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów
tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu
Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie
ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera.
Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.
21.12.2010 r. Roboty budowlane rozpoczęto w sierpniu 2011 r. Uroczyste otwarcie
ruchu na tym odcinku nastąpiło 1.09.2013 r. Nowy odcinek PST miał długość 2 km
i został zbudowany w miejscu torów kolejowych w wykopie wzdłuż ul. Roosevelta
(tzw. dziura toruńska) oraz w miejscu peronu 7 i częściowo 6 dworca Poznań
Główny. Przy Dworcu Zachodnim powstały zadaszone przystanki połączone ruchomymi
schodami z głównym tunelem dworcowym oraz pętla tramwajowa i łącznica do torów
tramwajowych na ul. Głogowskiej. Przy połączeniu ze starą trasą PST kolo Mostu
Teatralnego zbudowano tymczasowe przystanki. Niestety na nowej trasie nie
ukończono wówczas centralnego przystanku na poziomie -2 ronda Kaponiera.
Tramwaje na tym przystanku zaczęły zatrzymywać się dopiero 22.10.2016 r.
Jubileusz 20-lecia PST
Już w najbliższą niedzielę 29 stycznia zapraszamy wszystkich
poznaniaków na obchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej
okazji przygotowaliśmy dla naszych pasażerów szereg atrakcji.
poznaniaków na obchody 20-lecia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Z tej
okazji przygotowaliśmy dla naszych pasażerów szereg atrakcji.
godz. 13.00 – Uroczysta parada taboru
tramwajowego (początek z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na
trasie PST)
tramwajowego (początek z pętli tramwajowej na os. Jana III Sobieskiego, na
trasie PST)
godz. 13.30 – Przemówienie Prezydenta Miasta
Poznania Jacka Jaśkowiaka oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha
Tulibackiego
Poznania Jacka Jaśkowiaka oraz Prezesa Zarządu MPK Poznań Wojciecha
Tulibackiego
godz. 13.45 – okolicznościowy, wyśmienity tort o
smaku malinowym z Cukierni Jagódka
smaku malinowym z Cukierni Jagódka
godz. 14.00 – rozpoczęcie komunikacyjnej gry
miejskiej dla uczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)
miejskiej dla uczestników parady (szczegóły i regulamin poniżej)
Ponadto: występ Orkiestry Miasta Poznania przy MPK Poznań Sp.
z o.o. oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.
z o.o. oraz okolicznościowa wystawa w Muzeum Komunikacji MPK Poznań.
Źródło: MPK Poznań