Już jutro startuje wiosenna edycja Ery Jazzu: Aquanet Jazz
Festival. Od 5 do 9 kwietnia w Poznaniu wystąpią kwartet wybitnego gitarzysty i
laureata tegorocznej Grammy – Johna Scofielda, premierowe trio popularnej i
charyzmatycznej pianistki i wokalistki Patricii Barber, specjalny projekty
Poznań Jazz Philharmonic Orchestra oraz laureata nagrody Ery Jazzu 2017 –
kompozytora i dyrygenta Piotra Scholza. W klubowych koncertach i na jedynych
koncertach w Polsce pojawią się m.in. nowojorska gitarzystka Leni Stern oraz
trio Kiss The Sky – amerykańskiego gitarzysty Jean-Paula Bourelly’ego.
Bohaterem jazzowej gali będzie francuski wirtuoz skrzypiec Jean-Luc Ponty,
który weźmie udział w warsztatowej formacji Poznań Jazz Philharmonic Orchestra
kierowanej przez laureata tegorocznej nagrody Ery jazzu – Piotra Scholza.
Festival. Od 5 do 9 kwietnia w Poznaniu wystąpią kwartet wybitnego gitarzysty i
laureata tegorocznej Grammy – Johna Scofielda, premierowe trio popularnej i
charyzmatycznej pianistki i wokalistki Patricii Barber, specjalny projekty
Poznań Jazz Philharmonic Orchestra oraz laureata nagrody Ery Jazzu 2017 –
kompozytora i dyrygenta Piotra Scholza. W klubowych koncertach i na jedynych
koncertach w Polsce pojawią się m.in. nowojorska gitarzystka Leni Stern oraz
trio Kiss The Sky – amerykańskiego gitarzysty Jean-Paula Bourelly’ego.
Bohaterem jazzowej gali będzie francuski wirtuoz skrzypiec Jean-Luc Ponty,
który weźmie udział w warsztatowej formacji Poznań Jazz Philharmonic Orchestra
kierowanej przez laureata tegorocznej nagrody Ery jazzu – Piotra Scholza.
Gwiazdy tegorocznej edycji festiwalowej rekomenduje szef Ery
Jazzu, Dionizy Piątkowski:
Jazzu, Dionizy Piątkowski:
Jean-Paul Bourelly – Kiss The Sky
5.04.2017, godz. 20.00 – Blue Note – Poznań
Amerykański gitarzysta
i wokalista Jean-Paul Bourelly jest jednym z pionierów nowego jazzu, w którym
odniesienie do bluesa, rocka oraz nowoczesnych brzmień jest nad wyraz
oczywiste. Trudno się temu dziwić skoro sam Miles Davis zaprosił go w 1988 roku
do nagrania wspólnej płyty. Bestsellerowy i ważny album Milesa jest przecież
syntezą nowoczesnych dźwięków i stanowił doskonały pretekst, by do projektu
zaprosić m.in. Marcusa Millera, Kenny’ego Garretta, George’a Duke’a, Omara
Hakima oraz Jean- Paula Bourelly. Najnowszy projekt, trio Kiss The Sky jest
nowoczesnym nawiązaniem do wcześniejszych formacji gitarzysty, przy czym teraz
w muzyce jest więcej elementów afro-amerykańskiej tradycji bluesa oraz
nawiązania do muzyki soulowej z elementami funkowego jazzu.
i wokalista Jean-Paul Bourelly jest jednym z pionierów nowego jazzu, w którym
odniesienie do bluesa, rocka oraz nowoczesnych brzmień jest nad wyraz
oczywiste. Trudno się temu dziwić skoro sam Miles Davis zaprosił go w 1988 roku
do nagrania wspólnej płyty. Bestsellerowy i ważny album Milesa jest przecież
syntezą nowoczesnych dźwięków i stanowił doskonały pretekst, by do projektu
zaprosić m.in. Marcusa Millera, Kenny’ego Garretta, George’a Duke’a, Omara
Hakima oraz Jean- Paula Bourelly. Najnowszy projekt, trio Kiss The Sky jest
nowoczesnym nawiązaniem do wcześniejszych formacji gitarzysty, przy czym teraz
w muzyce jest więcej elementów afro-amerykańskiej tradycji bluesa oraz
nawiązania do muzyki soulowej z elementami funkowego jazzu.
Leni Stern – From New York To Africa
6.04.2017, godz.20.00 – Piano Bar – Poznań
Leni Stern należy do
najbardziej kreatywnych gitarzystek jazzu. Już w czasie studiów w słynnym
Berklee School of Music koncertowała z własnym trio, które wigoru nabrało na
początku lat 80-tych, gdy pracę z muzykami podjął Mike Stern (gitarzystka jest
żoną Mike’a). Już wtedy porównywano wirtuozerię gry Leni Stern do
najwybitniejszych gitarzystów jazzu, szukając analogii u Pata Metheny’ego i
Johna McLaughlina. Amerykańska gitarzystka była także chętnie zapraszana do
udziału w koncertach i nagraniach innym muzyków, od Mike’a Sterna po Michaela
Breckera. Także nagrane autorskie albumy cieszyły się sporym uznaniem krytyków.
Gitarzystkę honorowano prestiżową nagrodą Gibson Guitar Award oraz laurem
najlepszej gitarzystki jazzu. Imponująca autorska dyskografia obejmuje blisko
dwadzieścia albumów. Zauroczona korzeniami muzyki amerykańskiej, jazzem i tzw.
world music Leni Stern wielokrotnie przebywała w Afryce. Najnowszy album
“Dakar Suite” nagrała w Senegalu z muzykami, z którymi pojawi się na
koncercie Ery Jazzu.
najbardziej kreatywnych gitarzystek jazzu. Już w czasie studiów w słynnym
Berklee School of Music koncertowała z własnym trio, które wigoru nabrało na
początku lat 80-tych, gdy pracę z muzykami podjął Mike Stern (gitarzystka jest
żoną Mike’a). Już wtedy porównywano wirtuozerię gry Leni Stern do
najwybitniejszych gitarzystów jazzu, szukając analogii u Pata Metheny’ego i
Johna McLaughlina. Amerykańska gitarzystka była także chętnie zapraszana do
udziału w koncertach i nagraniach innym muzyków, od Mike’a Sterna po Michaela
Breckera. Także nagrane autorskie albumy cieszyły się sporym uznaniem krytyków.
Gitarzystkę honorowano prestiżową nagrodą Gibson Guitar Award oraz laurem
najlepszej gitarzystki jazzu. Imponująca autorska dyskografia obejmuje blisko
dwadzieścia albumów. Zauroczona korzeniami muzyki amerykańskiej, jazzem i tzw.
world music Leni Stern wielokrotnie przebywała w Afryce. Najnowszy album
“Dakar Suite” nagrała w Senegalu z muzykami, z którymi pojawi się na
koncercie Ery Jazzu.
John Scofield – Country For Old Men
7.04.2017, godz.19.00 – CK Zamek – Poznań
John Scofield należy
dzisiaj do najważniejszych i najbardziej kreatywnych gitarzystów jazzu. Cechuje
go: wybitny kunszt instrumentalny oraz niespotykana elastyczność repertuarowa.
Zawsze otoczony plejadą gwiazd buduje pozycję jednego z najwybitniejszych
współczesnych artystów. Będąc jednym z najbardziej oryginalnych i
utalentowanych współczesnych gitarzystów jazzowych lansował własną,
charakterystyczną stylistykę i wirtuozerię. To, że jest wirtuozem i geniuszem
jazzowej gitary jest oczywiste. To, że potrafi zagrać wszystko przekonały nas
nie tylko jego interpretacje hitów Ray’a Charlesa, The Beatles ale także
gospelowy “Piety Street” czy pakiet nagrań z Milesem Davisem. Do tego
komplet licznych – zawsze doskonale odbieranych – autorskich projektów. Tym
razem wybitny jazzman sięga do skarbnicy “American country songbook”
i w zdumienie oraz zachwyt wprawia swingowym rozpracowaniem hitów gwiazd muzyki
country.
dzisiaj do najważniejszych i najbardziej kreatywnych gitarzystów jazzu. Cechuje
go: wybitny kunszt instrumentalny oraz niespotykana elastyczność repertuarowa.
Zawsze otoczony plejadą gwiazd buduje pozycję jednego z najwybitniejszych
współczesnych artystów. Będąc jednym z najbardziej oryginalnych i
utalentowanych współczesnych gitarzystów jazzowych lansował własną,
charakterystyczną stylistykę i wirtuozerię. To, że jest wirtuozem i geniuszem
jazzowej gitary jest oczywiste. To, że potrafi zagrać wszystko przekonały nas
nie tylko jego interpretacje hitów Ray’a Charlesa, The Beatles ale także
gospelowy “Piety Street” czy pakiet nagrań z Milesem Davisem. Do tego
komplet licznych – zawsze doskonale odbieranych – autorskich projektów. Tym
razem wybitny jazzman sięga do skarbnicy “American country songbook”
i w zdumienie oraz zachwyt wprawia swingowym rozpracowaniem hitów gwiazd muzyki
country.
Jean-Luc Ponty – Imaginary Voyage Duo
8.04 2017, godz.19.00 – CK Zamek – Poznań
Jean-Luc Ponty jest
niekwestionowanym kreatorem kultowej stylistyki jazz-rocka, jaką wypracował
wspólnie wraz z Johnem McLaughlinem, George’m Duke’m oraz Frank’em Zappą. Jest
jednocześnie artystą, który równie doskonale porusza się w stylistyce klasyki,
swingu i nowoczesnego jazzu. Technika Ponty’ego sięga wirtuozerii. Ponty nie
był pierwszy, który podłączył elektroniczną przystawkę do skrzypiec; był jednak
pierwszym skrzypkiem jazzowym, który poszerzył dzięki niej wachlarz brzmień i
artykulacji, uczynił też ze związanych z nią możliwości integralną część
własnego stylu. Nie chodziło przy tym o zwykłe poszerzenie skali dynamicznej,
co zadowalało dotychczas jego poprzedników, ale o eksploatację możliwości
związanych z elektroniczną modulacją dźwięku. Ponty używa skrzypiec w pełni
zelektryzowanych, nie zaś tylko elektronicznie wzmocnionych, posługując się
przy tym całą gamą przetworników. Nieustannie dowodzi swego wielkiego formatu :
muzyka przechodzącego z łatwością od bopu do rocka, od rocka do free;
instrumentalisty czującego się równie swobodnie w wielu stylach i w każdej z
jazzowej mód.
niekwestionowanym kreatorem kultowej stylistyki jazz-rocka, jaką wypracował
wspólnie wraz z Johnem McLaughlinem, George’m Duke’m oraz Frank’em Zappą. Jest
jednocześnie artystą, który równie doskonale porusza się w stylistyce klasyki,
swingu i nowoczesnego jazzu. Technika Ponty’ego sięga wirtuozerii. Ponty nie
był pierwszy, który podłączył elektroniczną przystawkę do skrzypiec; był jednak
pierwszym skrzypkiem jazzowym, który poszerzył dzięki niej wachlarz brzmień i
artykulacji, uczynił też ze związanych z nią możliwości integralną część
własnego stylu. Nie chodziło przy tym o zwykłe poszerzenie skali dynamicznej,
co zadowalało dotychczas jego poprzedników, ale o eksploatację możliwości
związanych z elektroniczną modulacją dźwięku. Ponty używa skrzypiec w pełni
zelektryzowanych, nie zaś tylko elektronicznie wzmocnionych, posługując się
przy tym całą gamą przetworników. Nieustannie dowodzi swego wielkiego formatu :
muzyka przechodzącego z łatwością od bopu do rocka, od rocka do free;
instrumentalisty czującego się równie swobodnie w wielu stylach i w każdej z
jazzowej mód.
Piotr Scholz & Poznań Jazz Project
8.04.2017, godz.19.00 – CK Zamek – Poznań
Piotr Scholz jest
tegorocznym laureatem nagrody Ery Jazzu. To jego pomysłem było zaproszenie
czołówki młodego, poznańskiego jazzu i stworzenie Poznań Jazz Philharmonic
Orchestra oraz zaproponowanie realizacji wspólnego projektu. Kompozycje Piotra
Scholza są zgrabnym, przemyślanym projektem skomponowanym z pietyzmem dla
strukturalnej kompozycji oraz precyzyjnie skonstruowanej aranżacji. Kompozytor
pozostawia dużą swobodę interpretacyjną w skupionych, nostalgicznych
improwizacjach. Całość sprawia wrażenie doskonale przemyślanej i dopracowanej w
szczegółach struktury. Może właśnie dlatego koncepcja suity tutaj
najwłaściwsza. Muzycy perfekcyjnie wykonują swoje zadania: big bandowe wręcz
brzmienie sekcji saksofonów oraz solowe improwizacja, ciekawe powiązanie
kameralistyki, “swingujące improwizacje”, popisy solistów. Piotr
Scholz jest blisko brzmień wypracowanych kiedyś przez Gila Evansa i Stana
Kentona. To już nie tylko poznański “progressive jazz”, ale określona
synteza tego, co jest najciekawsze w dzisiejszym jazzie orkiestrowym.
tegorocznym laureatem nagrody Ery Jazzu. To jego pomysłem było zaproszenie
czołówki młodego, poznańskiego jazzu i stworzenie Poznań Jazz Philharmonic
Orchestra oraz zaproponowanie realizacji wspólnego projektu. Kompozycje Piotra
Scholza są zgrabnym, przemyślanym projektem skomponowanym z pietyzmem dla
strukturalnej kompozycji oraz precyzyjnie skonstruowanej aranżacji. Kompozytor
pozostawia dużą swobodę interpretacyjną w skupionych, nostalgicznych
improwizacjach. Całość sprawia wrażenie doskonale przemyślanej i dopracowanej w
szczegółach struktury. Może właśnie dlatego koncepcja suity tutaj
najwłaściwsza. Muzycy perfekcyjnie wykonują swoje zadania: big bandowe wręcz
brzmienie sekcji saksofonów oraz solowe improwizacja, ciekawe powiązanie
kameralistyki, “swingujące improwizacje”, popisy solistów. Piotr
Scholz jest blisko brzmień wypracowanych kiedyś przez Gila Evansa i Stana
Kentona. To już nie tylko poznański “progressive jazz”, ale określona
synteza tego, co jest najciekawsze w dzisiejszym jazzie orkiestrowym.
Patricia Barber – Chicago Trio
9.04.2017, godz.1900 – Aula UAM – Poznań
Amerykańska pianistka i
wokalistka Patricia Barber cieszy się w Polsce ogromną popularnością oraz
sporym uznaniem. Pojawia się na europejskich estradach okazjonalnie, konsekwentnie
budując swoją artystyczna reputację głownie w USA. Po raz pierwszy w Polsce
przedstawiłem ją w 1996 roku wzbudzając wtedy ogromny zachwyt dla swojej sztuki
i artystycznej charyzmy. Jej kolejne koncerty w ramach Ery Jazzu w 2001 roku
określono sensacyjnymi wydarzeniami artystycznymi i także w aureoli gwiazdy
Patricia Barber postrzegana jest na wszystkich estradach świata. Patricia
Barber realizuje swoje koncerty w oparciu o własne, utrzymane w klimacie
dobrego, spokojnego, przemyślanego jazzu kompozycje. Szuka w nich odniesień do
jazzowej, swingowej tradycji, do poszanowanie swingu i melodyki nowoczesnej
pianistyki. Sporo w jej muzyce melancholii, jazzowej liryki oraz niezwykłej
subtelności. Koncerty stają się zatem nie tylko rodzajem autorskiej prezentacji
oraz kunsztu kompozytorskiego, wirtuozerii pianistycznej i ciekawej
wokalistyki, ale przede wszystkim budowaniem artystycznego,
nonkonformistycznego nastroju.
wokalistka Patricia Barber cieszy się w Polsce ogromną popularnością oraz
sporym uznaniem. Pojawia się na europejskich estradach okazjonalnie, konsekwentnie
budując swoją artystyczna reputację głownie w USA. Po raz pierwszy w Polsce
przedstawiłem ją w 1996 roku wzbudzając wtedy ogromny zachwyt dla swojej sztuki
i artystycznej charyzmy. Jej kolejne koncerty w ramach Ery Jazzu w 2001 roku
określono sensacyjnymi wydarzeniami artystycznymi i także w aureoli gwiazdy
Patricia Barber postrzegana jest na wszystkich estradach świata. Patricia
Barber realizuje swoje koncerty w oparciu o własne, utrzymane w klimacie
dobrego, spokojnego, przemyślanego jazzu kompozycje. Szuka w nich odniesień do
jazzowej, swingowej tradycji, do poszanowanie swingu i melodyki nowoczesnej
pianistyki. Sporo w jej muzyce melancholii, jazzowej liryki oraz niezwykłej
subtelności. Koncerty stają się zatem nie tylko rodzajem autorskiej prezentacji
oraz kunsztu kompozytorskiego, wirtuozerii pianistycznej i ciekawej
wokalistyki, ale przede wszystkim budowaniem artystycznego,
nonkonformistycznego nastroju.