SEANS NA WEEKEND
Okres wakacji to czas
licznych podróży. W dzisiejszym „Seansie…” film, który zdecydowanie wiąże się
z podróżowaniem – tyle że w czasie – „Powrót do przyszłości
III”.
licznych podróży. W dzisiejszym „Seansie…” film, który zdecydowanie wiąże się
z podróżowaniem – tyle że w czasie – „Powrót do przyszłości
III”.
Każda historia ma swój koniec. Po podróży w nieodległą
przeszłość, nastąpiła podróż w przyszłość, a następnie do bardziej odległej
przeszłości, by ostateczne powrócić do współczesności. Taki krąg zataczają
bohaterowie filmowej trylogii Roberta Zemeckisa.
przeszłość, nastąpiła podróż w przyszłość, a następnie do bardziej odległej
przeszłości, by ostateczne powrócić do współczesności. Taki krąg zataczają
bohaterowie filmowej trylogii Roberta Zemeckisa.
Fabuła
Akcja filmu rozpoczyna się tam, gdzie zakończyła się część
poprzednia: Marty czeka w roku 1955 na doktora – obaj mają wrócić do
współczesności (czyli do roku 1985). Jednak zamiast naukowca, pojawia się od
niego list, w którym informuje, iż na skutek awarii wehikułu trafił na Dziki
Zachód w roku 1885. Pracuje tam jako kowal i nie chce wracać do czasów
współczesnych.
poprzednia: Marty czeka w roku 1955 na doktora – obaj mają wrócić do
współczesności (czyli do roku 1985). Jednak zamiast naukowca, pojawia się od
niego list, w którym informuje, iż na skutek awarii wehikułu trafił na Dziki
Zachód w roku 1885. Pracuje tam jako kowal i nie chce wracać do czasów
współczesnych.
Dzięki wskazówkom zawartym w liście, Marty odnajduje ukryty
pojazd. Nim z niego skorzysta, Kopernik – ówczesny pies Browna – znajduje grób
Emmeta z czasów Dzikiego Zachodu. Okazuje się, iż tydzień po wysłaniu listu
zastrzelił go rewolwerowiec. Chłopak postanawia wyruszyć na pomoc doktorowi. W
tym celu również przenosi się na Dziki Zachód do roku 1885.
pojazd. Nim z niego skorzysta, Kopernik – ówczesny pies Browna – znajduje grób
Emmeta z czasów Dzikiego Zachodu. Okazuje się, iż tydzień po wysłaniu listu
zastrzelił go rewolwerowiec. Chłopak postanawia wyruszyć na pomoc doktorowi. W
tym celu również przenosi się na Dziki Zachód do roku 1885.
Doktor na wieść o grożącej mu śmierci decyduje się wrócić z
Martym do roku 1985 i ostatecznie zniszczyć wehikuł. Niestety z
przedziurawionego baku wyciekła benzyna i wehikuł czasu nie może rozpędzić się
do 88 mil na godzinę. Sprawę dodatkowo komplikuje nowa znajomość Browna, a
także zatargi Marty’ego z przodkiem Biffa – „Wściekłym Psem” Tannenem.
Martym do roku 1985 i ostatecznie zniszczyć wehikuł. Niestety z
przedziurawionego baku wyciekła benzyna i wehikuł czasu nie może rozpędzić się
do 88 mil na godzinę. Sprawę dodatkowo komplikuje nowa znajomość Browna, a
także zatargi Marty’ego z przodkiem Biffa – „Wściekłym Psem” Tannenem.
Film w
oryginale nosi tytuł „Back to the Future Part III” i trwa 118 minut. Obraz wyreżyserował Robert Zemeckis,
a muzykę do niego skomponował Alan Silvestri. Film nakręcono w Dolinie Monument
Valley (na pograniczu Arizony i Utah, USA), Agoura Hills, El Monte, Los
Angeles, Jamestown, Monrovii, Oxnard, Pasadenie, Południowej Pasadenie, Port
Hueneme, Sonorze, Universal City i Willow Creek (Kalifornia, USA). Premiera
filmu odbyła się 25 maja 1990r.
oryginale nosi tytuł „Back to the Future Part III” i trwa 118 minut. Obraz wyreżyserował Robert Zemeckis,
a muzykę do niego skomponował Alan Silvestri. Film nakręcono w Dolinie Monument
Valley (na pograniczu Arizony i Utah, USA), Agoura Hills, El Monte, Los
Angeles, Jamestown, Monrovii, Oxnard, Pasadenie, Południowej Pasadenie, Port
Hueneme, Sonorze, Universal City i Willow Creek (Kalifornia, USA). Premiera
filmu odbyła się 25 maja 1990r.
Obsada
Michael J. Fox jako Marty McFly / Seamus McFly
Christopher
Lloyd jako Dr Emmett Brown
Lloyd jako Dr Emmett Brown
Elisabeth
Shue jako Jennifer Parker
Shue jako Jennifer Parker
Mary
Steenburgen jako Clara Clayton
Steenburgen jako Clara Clayton
Lea Thompson
jako Maggie McFly / Lorraine McFly
jako Maggie McFly / Lorraine McFly
Thomas F.
Wilson jako Buford „Wściekły Pies” Tannen / Biff Tannen
Wilson jako Buford „Wściekły Pies” Tannen / Biff Tannen
Matt Clark
jako Barman Chester
jako Barman Chester
James Tolkan
jako Szeryf James Strickland
jako Szeryf James Strickland
Ze powodu uwielbienia pierwszej części trylogii, rolę
burmistrza Huberta zaproponowano aktorowi i byłemu prezydentowi USA, Ronaldowi
Reaganowi. Ten jednak odmówił.
burmistrza Huberta zaproponowano aktorowi i byłemu prezydentowi USA, Ronaldowi
Reaganowi. Ten jednak odmówił.
Rola Seamusa McFlya została napisana z myślą o Crispinie
Gloverze.
Gloverze.
Błędy i ciekawostki
produkcyjne
produkcyjne
Butelka sosu Tabasco, którą widzimy podczas sceny cucenia
doktora Browna, zupełnie nie pasuje do panujących w tamtym okresie standardów.
Butelki o kształcie, jaki oglądamy w filmowym roku 1885, zostały w
rzeczywistości wprowadzone znacznie później.
doktora Browna, zupełnie nie pasuje do panujących w tamtym okresie standardów.
Butelki o kształcie, jaki oglądamy w filmowym roku 1885, zostały w
rzeczywistości wprowadzone znacznie później.
Gdy doktor Brown wpada do końskiego poidła, widzimy, że tylko
część jego kołnierza jest mokra. Natomiast w następnej scenie, gdy barman i
Marty go wyciągają, jest całkowicie zmoczony.
część jego kołnierza jest mokra. Natomiast w następnej scenie, gdy barman i
Marty go wyciągają, jest całkowicie zmoczony.
Podczas ucieczki przed Indianami Marty uszkadza jeden z baków
DeLoreana. Widzimy, że paliwo cieknie z lewej strony pojazdu. Chociaż w
rzeczywistości zbiorniki z paliwem DeLoreana usytuowane są blisko jego środka.
Ponadto po powrocie do jaskini znikają ślady po strzałach, które wystrzelili w
auto Indianie.
DeLoreana. Widzimy, że paliwo cieknie z lewej strony pojazdu. Chociaż w
rzeczywistości zbiorniki z paliwem DeLoreana usytuowane są blisko jego środka.
Ponadto po powrocie do jaskini znikają ślady po strzałach, które wystrzelili w
auto Indianie.
Podczas sceny wieszania Marty’ego przed gmachem sądu, widzimy,
że Buford Tannen zawiązuje linę wokół szyi chłopaka robiąc jeden węzeł.
Natomiast Marty wisząc w powietrzu, zmaga się z trzema węzłami.
że Buford Tannen zawiązuje linę wokół szyi chłopaka robiąc jeden węzeł.
Natomiast Marty wisząc w powietrzu, zmaga się z trzema węzłami.
W scenie, w której Marty i doktor Brown wdrapują się na
pędzący pociąg, Marty’emu spada kapelusz. Jednak w kolejnym ujęciu nakrycie
głowy wraca na swoje miejsce.
pędzący pociąg, Marty’emu spada kapelusz. Jednak w kolejnym ujęciu nakrycie
głowy wraca na swoje miejsce.
Kiedy Marty zabiera broń w kaburze brakuje kilku naboi.
Natomiast gdy przed lustrem parodiuje scenę z „Taksówkarza”, magazynek jest w
pełni załadowany.
Natomiast gdy przed lustrem parodiuje scenę z „Taksówkarza”, magazynek jest w
pełni załadowany.
Kiedy Clara pociąga za linę hamującą pociąg, można zauważyć,
że scena została sfilmowana od tyłu (widać to chociażby po sposobie w jaki para
wydobywa się z komina). Ponadto, Clara złapała za linę wywołującą gwizd
ostrzegawczy, a nie hamowanie.
że scena została sfilmowana od tyłu (widać to chociażby po sposobie w jaki para
wydobywa się z komina). Ponadto, Clara złapała za linę wywołującą gwizd
ostrzegawczy, a nie hamowanie.
Realia filmu są osadzone w 1885 roku. Natomiast pierwsza
lokomotywa w tamtym rejonie wyruszyła w podróż 11 lat później, to jest w 1896
roku.
lokomotywa w tamtym rejonie wyruszyła w podróż 11 lat później, to jest w 1896
roku.
Kiedy Marty ucieka przed Indianami, widzimy, iż chmury na
niebie na zmianę pojawiają się i znikają.
niebie na zmianę pojawiają się i znikają.
Aparat, który posłużył do zrobienia zdjęcia Marty’emu i
Docowi przy zegarze ratuszowym, został wynaleziony przynajmniej dwa lata
później – w 1887 roku.
Docowi przy zegarze ratuszowym, został wynaleziony przynajmniej dwa lata
później – w 1887 roku.
W scenie, gdy doktor próbuje przedostać się z lokomotywy do
wehikułu, widać, iż krótkofalówka pojawia się i znika w jego rękach.
wehikułu, widać, iż krótkofalówka pojawia się i znika w jego rękach.
Gdy Marty przechodzi przez stację kolejową, możemy usłyszeć
dźwięk telegrafu, choć na stacji nie widać żadnych przewodów telegraficznych.
dźwięk telegrafu, choć na stacji nie widać żadnych przewodów telegraficznych.
Zdjęcia do drugiej i trzeciej części „Powrotu do przyszłości”
kręcone były jednocześnie.
kręcone były jednocześnie.
Miasteczko Jamestown w stanie Kalifornia, będące tłem dla
ujęć rozgrywających się w 1885 roku, spłonęło w 1996. Przyczyną pożaru było…
uderzenie pioruna.
ujęć rozgrywających się w 1885 roku, spłonęło w 1996. Przyczyną pożaru było…
uderzenie pioruna.
W 1885 roku sprzedażą koni zajmuje się Pan Statler. W
przyszłości (1985) sklep z samochodami Toyota będzie nazwany „Statler Toyota”.
przyszłości (1985) sklep z samochodami Toyota będzie nazwany „Statler Toyota”.
„Powrót do przyszłości III” to pierwszy film, w którym
wykorzystano nowe logo wytwórni Universal, które stworzono na 75-lecie
istnienia wytwórni. Używano je do 1997 r.
wykorzystano nowe logo wytwórni Universal, które stworzono na 75-lecie
istnienia wytwórni. Używano je do 1997 r.
Podczas kręcenia sceny linczu Marty’ego, Michael J. Fox
stracił na moment przytomność. Aktor wyznał to w 2002 r. w swojej autobiografii
„Lucky Man”.
stracił na moment przytomność. Aktor wyznał to w 2002 r. w swojej autobiografii
„Lucky Man”.
Clinta Eastwooda poproszono o zgodę na wykorzystanie jego
imienia i nazwiska w filmie. Eastwood zgodził się i był bardzo zadowolony z
tego typu hołdu.
imienia i nazwiska w filmie. Eastwood zgodził się i był bardzo zadowolony z
tego typu hołdu.
Śmierć ojca Michaela J. Foxa spowodowała, iż zdjęcia zostały
opóźnione o dwa tygodnie.
opóźnione o dwa tygodnie.
Scenariusz zakładał, że Tannen zabije szeryfa Stricklanda
strzałem w plecy w obecności syna szeryfa. Scena ta została wycięta z filmu,
ponieważ uznano ją za zbyt przygnębiającą. Jednak skoro Strickland miał nie
żyć, to w końcówce filmu Buforda aresztował zastępca szeryfa.
strzałem w plecy w obecności syna szeryfa. Scena ta została wycięta z filmu,
ponieważ uznano ją za zbyt przygnębiającą. Jednak skoro Strickland miał nie
żyć, to w końcówce filmu Buforda aresztował zastępca szeryfa.
Gale i Zemeckis uznali, że temat rodziny McFly został
wyczerpany w poprzednich częściach trylogii. Z tego powodu w części trzeciej
skoncentrowali się na doktorze Brownie.
wyczerpany w poprzednich częściach trylogii. Z tego powodu w części trzeciej
skoncentrowali się na doktorze Brownie.
Chcąc pokazać umiłowanie doktora Browna do Juliusza Verne’a,
jego lokomotywę-wehikuł zaprojektowano na wzór pojazdu „Nautilus” z filmu „20000
mil podmorskiej żeglugi”.
jego lokomotywę-wehikuł zaprojektowano na wzór pojazdu „Nautilus” z filmu „20000
mil podmorskiej żeglugi”.
Przed wysłaniem Marty’ego do 1885 r. Dr Emmett Brown znajduje
odpowiednie miejsce do podróży w czasie w kinie dla zmotoryzowanych. Naukowiec
nie chce bowiem, by Marty wpadł na drzewo, które istniało w przeszłości. Tak
było w pierwszej części, gdy po przenosinach do 1955 r. Marty na farmie pana
Peabody wpada na sosnę.
odpowiednie miejsce do podróży w czasie w kinie dla zmotoryzowanych. Naukowiec
nie chce bowiem, by Marty wpadł na drzewo, które istniało w przeszłości. Tak
było w pierwszej części, gdy po przenosinach do 1955 r. Marty na farmie pana
Peabody wpada na sosnę.
Wspomniane kino dla zmotoryzowanych zostało zbudowane
specjalnie na potrzeby filmu w Monument Valley. Zburzono je po zakończeniu
zdjęć. Nie wyświetlono w nim ani jednego filmu.
specjalnie na potrzeby filmu w Monument Valley. Zburzono je po zakończeniu
zdjęć. Nie wyświetlono w nim ani jednego filmu.
Wielki sukces pierwszego „Powrotu do przyszłości” zachęcił
Roberta Zemeckisa i producentów do nakręcenia jego sequelu. Przewidując kolejny
sukces twórcy od razu zabrali się za realizację dwóch kolejnych części. Dzięki
temu zaoszczędzili czas i pieniądze. W tamtym czasie taki sposób pracy był
wręcz rewolucją. Dziś jest to już metoda powszechna – tym sposobem np. bracia
Wachowscy kręcili drugą i trzecią część „Matriksa”. Peter Jackson natomiast
poszedł jeszcze dalej i nakręcił od razu trzy części „Władcy pierścieni”, a
później także „Hobbita”.
Roberta Zemeckisa i producentów do nakręcenia jego sequelu. Przewidując kolejny
sukces twórcy od razu zabrali się za realizację dwóch kolejnych części. Dzięki
temu zaoszczędzili czas i pieniądze. W tamtym czasie taki sposób pracy był
wręcz rewolucją. Dziś jest to już metoda powszechna – tym sposobem np. bracia
Wachowscy kręcili drugą i trzecią część „Matriksa”. Peter Jackson natomiast
poszedł jeszcze dalej i nakręcił od razu trzy części „Władcy pierścieni”, a
później także „Hobbita”.
Dzięki przeniesieniu akcji do roku 1885 i skupieniu większej
uwagi na Brownie, zamiast na rodzinie McFly, scenarzystom udało się uniknąć
powtórzeń i wprowadzić nowe wątki. Do gry aktorskiej nie można mieć większych
zastrzeżeń, podobnie jak we wcześniejszych częściach niniejszej trylogii.
uwagi na Brownie, zamiast na rodzinie McFly, scenarzystom udało się uniknąć
powtórzeń i wprowadzić nowe wątki. Do gry aktorskiej nie można mieć większych
zastrzeżeń, podobnie jak we wcześniejszych częściach niniejszej trylogii.
„Powrót do przyszłości III” to umiejętne połączenie kina
science-fiction i westernu, które powinno przypaść do gustu miłośnikom obu tych
gatunków, a także widzom lubiącym oglądać na ekranie dobrą przygodę.
science-fiction i westernu, które powinno przypaść do gustu miłośnikom obu tych
gatunków, a także widzom lubiącym oglądać na ekranie dobrą przygodę.
Michał Sobkowiak