Legenda Jazzu – Ron
Carter – najsłynniejszy kontrabasista jazzu, współtwórca i muzyk legendarnych
zespołów Milesa Davisa, Cannonballa Adderleya, Herbiego Hancocka i Theloniusa
Monka zagra 19 listopada na gali Ery Jazzu i będzie to jego jedyny koncert w Polsce.
Carter – najsłynniejszy kontrabasista jazzu, współtwórca i muzyk legendarnych
zespołów Milesa Davisa, Cannonballa Adderleya, Herbiego Hancocka i Theloniusa
Monka zagra 19 listopada na gali Ery Jazzu i będzie to jego jedyny koncert w Polsce.
– Ron Carter należy do
najwybitniejszych kontrabasistów w całej historii jazzu – mówi Dionizy
Piątkowski – Dysponuje oszałamiającą
techniką, której jednak nie nadużywa, koncentrując się przede wszystkim na
pracy w sekcji rytmicznej, grając z precyzyjnym, motorycznym wyczuciem rytmu.
Jest wymarzonym akompaniatorem śpiewaków oraz solistów. Największa siła jego
gry i muzyki leży w grze sekcyjnej i choćby z tych powodów jego klasyczne
nagrania z Davisem, w których tyle do powiedzenia miała właśnie sekcja, są
świadectwem jego niedościgłego mistrzostwa.
najwybitniejszych kontrabasistów w całej historii jazzu – mówi Dionizy
Piątkowski – Dysponuje oszałamiającą
techniką, której jednak nie nadużywa, koncentrując się przede wszystkim na
pracy w sekcji rytmicznej, grając z precyzyjnym, motorycznym wyczuciem rytmu.
Jest wymarzonym akompaniatorem śpiewaków oraz solistów. Największa siła jego
gry i muzyki leży w grze sekcyjnej i choćby z tych powodów jego klasyczne
nagrania z Davisem, w których tyle do powiedzenia miała właśnie sekcja, są
świadectwem jego niedościgłego mistrzostwa.
Ron Carter już w latach 60-tych współpracował z tak wybitnymi
przedstawicielami nowoczesnego jazzu, jak Eric Dolphy, Don Ellis, Cannonball
Adderley, Mal Waldron i Thelonious Monk. Współtworzył (wraz z Herbiem
Hancockiem i Tonym Williamsem) słynną sekcję rytmiczną zespołu Milesa Davisa i
wraz z genialnym trębaczem zrealizował kultowe albumy „Seven Steps To Heaven”, „E.
S. P.” oraz „My Funny Valentine”. Jako muzyk sesyjny w wytwórni Blue Note
Records brał udział w słynnych nagraniach takich muzyków jak Sam Rivers, Andrew
Hill czy Herbie Hancock, występował i nagrywał z takimi artystami, jak George
Benson, Stanley Turrentine, New York Jazz Sextet/Quartet, Sonny Rollins,
V.S.O.P., McCoy Tyner i słynne Milestone All Stars. Prowadził też własne
zespoły i nagrywał autorskie płyty (od albumów z Tommy’m Flanaganem, Gilem
Evansem i Wyntonem Marsalisem po nagrania z B.B. Kingiem, Billem Frisellem,
Richardem Galliano i The Kronos Quartet). Lista artystów i zespołów, w których
Ron Carter był najważniejszym muzykiem, jest równie imponująca, jak dyskografia
kontrabasisty.
przedstawicielami nowoczesnego jazzu, jak Eric Dolphy, Don Ellis, Cannonball
Adderley, Mal Waldron i Thelonious Monk. Współtworzył (wraz z Herbiem
Hancockiem i Tonym Williamsem) słynną sekcję rytmiczną zespołu Milesa Davisa i
wraz z genialnym trębaczem zrealizował kultowe albumy „Seven Steps To Heaven”, „E.
S. P.” oraz „My Funny Valentine”. Jako muzyk sesyjny w wytwórni Blue Note
Records brał udział w słynnych nagraniach takich muzyków jak Sam Rivers, Andrew
Hill czy Herbie Hancock, występował i nagrywał z takimi artystami, jak George
Benson, Stanley Turrentine, New York Jazz Sextet/Quartet, Sonny Rollins,
V.S.O.P., McCoy Tyner i słynne Milestone All Stars. Prowadził też własne
zespoły i nagrywał autorskie płyty (od albumów z Tommy’m Flanaganem, Gilem
Evansem i Wyntonem Marsalisem po nagrania z B.B. Kingiem, Billem Frisellem,
Richardem Galliano i The Kronos Quartet). Lista artystów i zespołów, w których
Ron Carter był najważniejszym muzykiem, jest równie imponująca, jak dyskografia
kontrabasisty.
Ron Carter najczęściej koncertuje teraz z autorskim The
Golden Striker Trio. W Poznaniu zagra wraz z gitarzystą Russellem Malone i
pianistą Donaldem Vega.
Golden Striker Trio. W Poznaniu zagra wraz z gitarzystą Russellem Malone i
pianistą Donaldem Vega.
– Muzykalność tego trio
– rekomenduje Thomas Conrad, krytyk prestiżowego magazyny Jazz Times – jest tak wykwintna, a dzielenie się
pomysłami bezinteresowne do takiego stopnia, że przechodzenie od określonych
tematów, poprzez odkrywane wspólnie niuanse, po solowe wypowiedzi następuje
płynnie i naturalnie.
– rekomenduje Thomas Conrad, krytyk prestiżowego magazyny Jazz Times – jest tak wykwintna, a dzielenie się
pomysłami bezinteresowne do takiego stopnia, że przechodzenie od określonych
tematów, poprzez odkrywane wspólnie niuanse, po solowe wypowiedzi następuje
płynnie i naturalnie.
Ron Carter (dzisiaj 80-latek) pozostaje jedną z
najaktywniejszych Legend Jazzu i laureatem licznych nagród: Grammy dla
Najlepszego Jazzowego Zespołu Instrumentalnego (The Miles Davis Tribute Band),
Grammy za „Call Sheet Blues” – kompozycję do filmu „Round Midnight”. Magazyn
Detroit News przyznał mu tytuł Najwybitniejszego Basisty Dziesięciolecia,
prestiżowy Down Beat – Basisty Roku; Jest także laureatem najważniejszej w USA
nagrody „NEA Jazz Masters”, jest kawalerem Austriackiego Krzyża Honorowego
Nauki i Sztuki, a we Francji jest Komandorem Orderu Sztuki i Literatury.
najaktywniejszych Legend Jazzu i laureatem licznych nagród: Grammy dla
Najlepszego Jazzowego Zespołu Instrumentalnego (The Miles Davis Tribute Band),
Grammy za „Call Sheet Blues” – kompozycję do filmu „Round Midnight”. Magazyn
Detroit News przyznał mu tytuł Najwybitniejszego Basisty Dziesięciolecia,
prestiżowy Down Beat – Basisty Roku; Jest także laureatem najważniejszej w USA
nagrody „NEA Jazz Masters”, jest kawalerem Austriackiego Krzyża Honorowego
Nauki i Sztuki, a we Francji jest Komandorem Orderu Sztuki i Literatury.
Swoistym rekordem (odnotowanym w Guinness World Records) jest
dyskografia amerykańskiego kontrabasisty: skrupulatni archiwiści Księgi
Guinessa doliczyli się 2221 autorskich nagrań Rona Cartera zarejestrowanych na
płytach do 2015 roku! Ta imponująca dyskografia dała podstawy by nazwać
jazzmana „Most Recorded Jazz Bassist In History”.
dyskografia amerykańskiego kontrabasisty: skrupulatni archiwiści Księgi
Guinessa doliczyli się 2221 autorskich nagrań Rona Cartera zarejestrowanych na
płytach do 2015 roku! Ta imponująca dyskografia dała podstawy by nazwać
jazzmana „Most Recorded Jazz Bassist In History”.
Koncert odbędzie się 19 listopada 2017r. o godz.19.00 w Auli
UAM w Poznaniu.
UAM w Poznaniu.
Dionizy Piątkowski