„Siedem Ostatnich Słów Zbawiciela na Krzyżu” Josepha Haydna znamy z wielu interpretacji artystów na całym świecie. Szczególnie z wykonania w wielkich składach orkiestrowych. Wykonanie tego oratorium przez muzyczny zespół Consortium Sedinum i Dominika Górnego jako lektora, było zupełnie inne. Bez patosu i blichtru. A jednak udało się przekazać to, co jest sednem tego epokowego dzieła.
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2019/04/Joseph-Hydn-odkryty-na-nowo-8-300x200.jpg)
![](http://kulturalnikpoznanski.pl/wp-content/uploads/2019/04/Joseph-Hydn-odkryty-na-nowo-3-300x200.jpg)
Oratorium J. Haydna artyści młodego pokolenia zinterpretowali sugestywnie. Udało im się ominąć dystans czasu historycznego, który dzieli moment stworzenia pierwszej (1785 r.) i drugiej wersji dzieła (przygotowanej na skład kameralny w 1787 roku) od chwili, gdy je usłyszeliśmy w Kościele w Luboniu. Nie byli tylko efektowni, ale prawdziwi. Schowali się za dziełem, wydobywając z niego właściwą treść muzyczną i literacką. Oddali nastrój smutku, refleksji, grozy a w finale – spokoju i pogody ducha. Ogarnęło nas głębokie, duchowe przesłanie o uniwersalnym wydźwięku. Prezentacji towarzyszył element scenografii – siedem świec palących się na ambonie. Po przeczytaniu każdego fragmentu, Dominik Górny gasił jedną z nich, po czym wybrzmiewała muzyka. Sonaty grali: Mikołaj Zgółka (skrzypce), Łukasz Nazarczuk (skrzypce), Piotr Chrupek (altówka), Bartosz Kokosza (wiolonczela).
Organizatorami wydarzenia byli: Powiat Poznański i Fundacja Akademia Muzyki Dawnej.
Krzysztof Wodniczak