Koncerty, artystów, projekty specjalne komentuje Dionizy
Piątkowski – dyrektor Ery Jazzu:
Piątkowski – dyrektor Ery Jazzu:
Kolejna, festiwalowa odsłona Ery Jazzu. W ciągu osiemnastu
lat cykl koncertowy Era Jazzu stał się znaczącym przedsięwzięciem kulturalnym
plasowanym w ścisłej czołówce polskich i europejskich imprez jazzowych. Impreza
już na dobre powróciła do Poznania i jako Aquanet Jazz Festival staje się
znaczącym wydarzeniem kulturalnym i artystycznym. Uroku festiwalowi dodają
miejsca koncertów: jazzowy klub Blue Note, artystyczny Piano Bar, prestiżowy CK
Zamek oraz nobliwy Teatr Wielki. Staram się konstruować imprezę inną niż
wszystkie. Era Jazzu z ogromnym dorobkiem koncertowym zaprezentowała dotąd
wielu największych innowatorów jazzu i gwiazdy tej muzyki. Naszym pomysłem jest
teraz pokazywanie tego, co najważniejszego dzieje się w jazzowym świecie i
prezentowanie artystów, którzy nieczęsto pojawiają się na naszych estradach lub
pokazujemy ich po raz pierwszy. Koncerty obejmują nie tylko prezentacje
autorskie zaproszonych gwiazd, ale także projekty specjalne, realizowane
wyłącznie przez Erę Jazzu: udział światowej gwiazdy w zespole poznańskich
muzyków, specjalnie przygotowany projekt “komedowski” oraz koncert
laureata tegorocznej nagrody Ery Jazzu.
lat cykl koncertowy Era Jazzu stał się znaczącym przedsięwzięciem kulturalnym
plasowanym w ścisłej czołówce polskich i europejskich imprez jazzowych. Impreza
już na dobre powróciła do Poznania i jako Aquanet Jazz Festival staje się
znaczącym wydarzeniem kulturalnym i artystycznym. Uroku festiwalowi dodają
miejsca koncertów: jazzowy klub Blue Note, artystyczny Piano Bar, prestiżowy CK
Zamek oraz nobliwy Teatr Wielki. Staram się konstruować imprezę inną niż
wszystkie. Era Jazzu z ogromnym dorobkiem koncertowym zaprezentowała dotąd
wielu największych innowatorów jazzu i gwiazdy tej muzyki. Naszym pomysłem jest
teraz pokazywanie tego, co najważniejszego dzieje się w jazzowym świecie i
prezentowanie artystów, którzy nieczęsto pojawiają się na naszych estradach lub
pokazujemy ich po raz pierwszy. Koncerty obejmują nie tylko prezentacje
autorskie zaproszonych gwiazd, ale także projekty specjalne, realizowane
wyłącznie przez Erę Jazzu: udział światowej gwiazdy w zespole poznańskich
muzyków, specjalnie przygotowany projekt “komedowski” oraz koncert
laureata tegorocznej nagrody Ery Jazzu.
Niekwestionowaną gwiazdą festiwalu jest China Moses – nowe odkrycie jazzu i muzyki soul. China Moses
stworzyła niezwykle ciekawą muzyczna podróż po stylach bluesa i jazzu. W
subtelnej, jazzowo wyrafinowanej formie śpiewem oddaje naturalność brzmienia i
emocji. Tworzy się zatem niezwykle ciekawy nastrój popularnych standardów –
znanych dotąd z oryginalnych interpretacji – teraz brawurowo, z wdziękiem i
poszanowaniem tradycji zaśpiewanych przez wybitną wokalistkę.
stworzyła niezwykle ciekawą muzyczna podróż po stylach bluesa i jazzu. W
subtelnej, jazzowo wyrafinowanej formie śpiewem oddaje naturalność brzmienia i
emocji. Tworzy się zatem niezwykle ciekawy nastrój popularnych standardów –
znanych dotąd z oryginalnych interpretacji – teraz brawurowo, z wdziękiem i
poszanowaniem tradycji zaśpiewanych przez wybitną wokalistkę.
Wieczór jazzu, bluesa i funky przedstawi James “Blood” Ulmer – legenda jazzowej gitary. Ulmer jest
przykładem niezwykłego współgrania osobowości awangardzisty oraz muzyka –
tradycjonalisty. Jego “korzenny” blues okraszony harmolodycznym,
awangardowym pomysłem wyzwala tyle emocji, ile może zmieścić muzyka niezwykłej,
artystycznej osobowości. Ulmer jest dzisiaj legendą amerykańskiej muzyki
“roots”, tej skażonej prymitywnym bluesem ogrywanym jazzowymi frazami
i skojarzeniami.
przykładem niezwykłego współgrania osobowości awangardzisty oraz muzyka –
tradycjonalisty. Jego “korzenny” blues okraszony harmolodycznym,
awangardowym pomysłem wyzwala tyle emocji, ile może zmieścić muzyka niezwykłej,
artystycznej osobowości. Ulmer jest dzisiaj legendą amerykańskiej muzyki
“roots”, tej skażonej prymitywnym bluesem ogrywanym jazzowymi frazami
i skojarzeniami.
Wokalista Anthony
Strong błyskawiczne wdarł się na światowe estrady światowe opanowane dotąd
przez Michaela Buble i Jami’ego Culluma. Strong to imponujący, wrażliwy
pianista i pięknie swingujący wokalista. Nie sili się na karkołomne
improwizacje i jazzowe udziwnianie. Brawurową ekwilibrystykę eksponuje jako
pianista, by swingowym aksamitem głosu wprowadzać brzmienie godne Franka
Sinatry i Tony’ego Bennetta. Bawiąc się jazzowym standardem potrafi wydobyć z
niego współczesne, przebojowe brzmienie. Stąd jego wokalistyka bliższa jest
modnym gwiazdom pop-jazzu niż legendarnym wokalistom ery swingu.
Strong błyskawiczne wdarł się na światowe estrady światowe opanowane dotąd
przez Michaela Buble i Jami’ego Culluma. Strong to imponujący, wrażliwy
pianista i pięknie swingujący wokalista. Nie sili się na karkołomne
improwizacje i jazzowe udziwnianie. Brawurową ekwilibrystykę eksponuje jako
pianista, by swingowym aksamitem głosu wprowadzać brzmienie godne Franka
Sinatry i Tony’ego Bennetta. Bawiąc się jazzowym standardem potrafi wydobyć z
niego współczesne, przebojowe brzmienie. Stąd jego wokalistyka bliższa jest
modnym gwiazdom pop-jazzu niż legendarnym wokalistom ery swingu.
“Portishead Jazz” zagra kwartet Get The Blessing – muzycy z kultowych
grup Radiohead oraz Portishead. Połączenie trip-hopu, elektroniki i jazzowej
improwizacji, zaskakujących fraz i brzmień to oczywiste nawiązane do stylistyki
Portishead, ale także zagłębienie się w synorystyce ostatnich nagrań Milesa
Davisa. Zgrabnie to przyswajając stworzyli ciekawy trend i szczególne
brzmienie, które dzisiaj trudno jest już jednoznacznie określić. Mieszając
hip-hopowe brzmienie z jazzem, elektroniką, acid-housem a nawet elementami
muzyki klasycznej wypracowali swój niepowtarzalny styl.
grup Radiohead oraz Portishead. Połączenie trip-hopu, elektroniki i jazzowej
improwizacji, zaskakujących fraz i brzmień to oczywiste nawiązane do stylistyki
Portishead, ale także zagłębienie się w synorystyce ostatnich nagrań Milesa
Davisa. Zgrabnie to przyswajając stworzyli ciekawy trend i szczególne
brzmienie, które dzisiaj trudno jest już jednoznacznie określić. Mieszając
hip-hopowe brzmienie z jazzem, elektroniką, acid-housem a nawet elementami
muzyki klasycznej wypracowali swój niepowtarzalny styl.
Amerykańska wokalistka Deborah
J. Carter przedstawi “Diggin’ The Duke” – ukłon w stronę muzyki
genialnego innowatora jazzu – Duke’a Ellingona. Deborah J. Carter śpiewa całą
sobą. Jest przy tym bardzo autentyczna jako wokalistka. Nie sili się na jakąś
wydumaną oryginalność, nie wymyśla zaskakujących fraz czy karkołomnych
improwizacji, bawi się za to muzyczną materią. Kompozycje stają się
rozkołysanym przebojem, jakąś magią swingu i dobrej zabawy. Może właśnie na tym
polega zdolność poznawania i przekazywania muzyki? Emocja – tak znamienna w
jazzie – jest u Deborah niezwykle ważna. Piękny, dopracowany głos oraz
estradowy kunszt są dopełnieniem jej charyzmy. Swą sztuką prezentuje także
niezwykły uniwersalizm jazzu oraz swingowego zauroczenia.
J. Carter przedstawi “Diggin’ The Duke” – ukłon w stronę muzyki
genialnego innowatora jazzu – Duke’a Ellingona. Deborah J. Carter śpiewa całą
sobą. Jest przy tym bardzo autentyczna jako wokalistka. Nie sili się na jakąś
wydumaną oryginalność, nie wymyśla zaskakujących fraz czy karkołomnych
improwizacji, bawi się za to muzyczną materią. Kompozycje stają się
rozkołysanym przebojem, jakąś magią swingu i dobrej zabawy. Może właśnie na tym
polega zdolność poznawania i przekazywania muzyki? Emocja – tak znamienna w
jazzie – jest u Deborah niezwykle ważna. Piękny, dopracowany głos oraz
estradowy kunszt są dopełnieniem jej charyzmy. Swą sztuką prezentuje także
niezwykły uniwersalizm jazzu oraz swingowego zauroczenia.
W ramach Ery Jazzu przygotowujemy także kilka projektów specjalnych.
Najważniejszy to koncert Chico Freemana
wraz z poznańskimi muzykami (Damian Kostka, Jacek Szwaj, Mateusz Brzostowski).
Amerykański saksofonista należy do najznamienitszych instrumentalistów
nowoczesnego jazzu. Pochodzi ze słynnego “klanu Freemanów” –
rodzinnej elity chicagowskiego jazzu, którą tworzą wybitni i legendarni
artyści. W stylu Chico Freemana interesująco splata się tradycja
post-coltrane’owska z charakterystycznymi dla niej długimi, rozpędzonymi
frazami, z chropawością i surową ekspresją rhythm and bluesa. Jest mistrzem
łączenia fusion z karkołomnymi improwizacjami i potęgą brzmienia saksofonu
tenorowego. Frazy stają się nowocześnie “coltranowskie”, ale słychać
w nich także powściągliwość stylistyki ojca muzyka, legendarnego saksofonisty Von
Freemana. W przeogromnej dyskografii artysty znajduje się nie tylko mocne,
awangardowe brzmienia spod znaku” new black tradition”, ale także
doskonale albumy jazzowego mainstreamu czy wręcz przebojowe funkowe i
latynoskie nagrania.
Najważniejszy to koncert Chico Freemana
wraz z poznańskimi muzykami (Damian Kostka, Jacek Szwaj, Mateusz Brzostowski).
Amerykański saksofonista należy do najznamienitszych instrumentalistów
nowoczesnego jazzu. Pochodzi ze słynnego “klanu Freemanów” –
rodzinnej elity chicagowskiego jazzu, którą tworzą wybitni i legendarni
artyści. W stylu Chico Freemana interesująco splata się tradycja
post-coltrane’owska z charakterystycznymi dla niej długimi, rozpędzonymi
frazami, z chropawością i surową ekspresją rhythm and bluesa. Jest mistrzem
łączenia fusion z karkołomnymi improwizacjami i potęgą brzmienia saksofonu
tenorowego. Frazy stają się nowocześnie “coltranowskie”, ale słychać
w nich także powściągliwość stylistyki ojca muzyka, legendarnego saksofonisty Von
Freemana. W przeogromnej dyskografii artysty znajduje się nie tylko mocne,
awangardowe brzmienia spod znaku” new black tradition”, ale także
doskonale albumy jazzowego mainstreamu czy wręcz przebojowe funkowe i
latynoskie nagrania.
Laureatem tegorocznej nagrody Ery Jazzu jest poznański
gitarzysta Dawid Kostka. Dawid jest
już dzisiaj wirtuozem jazzowej gitary. Osadzony w brzmieniu Scofielda oraz
zauroczony techniką Pata Metheny’ego i Johna McLaughlina szuka artystycznych
skojarzeń także u klasyków: od Jima Hall po Wesa Montgomery’ego. W jakim
kierunku pójdzie jego własna, autorska stylistyka, technika i brzmienie
najbliższy czas okaże. Teraz jest w doskonałym momencie, by podjąć takie
wyzwanie. Jestem pewien, że nagroda Ery Jazzu trafia w dobre ręce!
gitarzysta Dawid Kostka. Dawid jest
już dzisiaj wirtuozem jazzowej gitary. Osadzony w brzmieniu Scofielda oraz
zauroczony techniką Pata Metheny’ego i Johna McLaughlina szuka artystycznych
skojarzeń także u klasyków: od Jima Hall po Wesa Montgomery’ego. W jakim
kierunku pójdzie jego własna, autorska stylistyka, technika i brzmienie
najbliższy czas okaże. Teraz jest w doskonałym momencie, by podjąć takie
wyzwanie. Jestem pewien, że nagroda Ery Jazzu trafia w dobre ręce!
Niezwykle ciekawy projekt “Komeda Variations”
przygotował trębacz Maciej Fortuna
oraz pianista Krzystof Dys: poddali
wnikliwej, artystycznej wariacji kompozycje najwybitniejszego polskiego
jazzmana Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego. Koncert “Komeda Variations”
przygotowano w 85 rocznicę urodzin K. Komedy i jest hołdem Ery Jazzu dla
wybitnego Poznaniaka. Muzyka jaką tworzą Maciej Fortuna i Krzysztof Dys jest
niezwykle komunikatywna. Poprzez jej subtelność oraz improwizacyjną melancholię
staje się doskonałym środkiem do podjęcia dialogu ze słuchaczem. To właśnie
szczerość artystycznego przekazu ma decydujący wpływ na odbiór ich muzyki, na
postrzeganie tego, co w jazzie najistotniejsze: bawienia się frazą,
improwizacją, muzycznym dialogiem i subtelną melodyką kompozycji Komedy.
przygotował trębacz Maciej Fortuna
oraz pianista Krzystof Dys: poddali
wnikliwej, artystycznej wariacji kompozycje najwybitniejszego polskiego
jazzmana Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego. Koncert “Komeda Variations”
przygotowano w 85 rocznicę urodzin K. Komedy i jest hołdem Ery Jazzu dla
wybitnego Poznaniaka. Muzyka jaką tworzą Maciej Fortuna i Krzysztof Dys jest
niezwykle komunikatywna. Poprzez jej subtelność oraz improwizacyjną melancholię
staje się doskonałym środkiem do podjęcia dialogu ze słuchaczem. To właśnie
szczerość artystycznego przekazu ma decydujący wpływ na odbiór ich muzyki, na
postrzeganie tego, co w jazzie najistotniejsze: bawienia się frazą,
improwizacją, muzycznym dialogiem i subtelną melodyką kompozycji Komedy.
Zapraszam na wspaniale, wiosenne wieczory z Erą Jazzu.
Era Jazzu: Aquanet Jazz Festival – Poznań 13-18 kwietnia 2016
GET THE BLESSING Portishead Jazz
13.04.2016, godz.20.00 Poznań – Blue Note
ANTHONY
STRONG Singin’ & Swingin’
STRONG Singin’ & Swingin’
14.04.2016,
godz.20.00 Poznań – Piano Bar
godz.20.00 Poznań – Piano Bar
JAMES BLOOD
ULMER Funk, Blues, Jazz
ULMER Funk, Blues, Jazz
15.04.2016,
godz.20.00 Poznań – Blue Note
godz.20.00 Poznań – Blue Note
CHICO FREEMAN
Poznań Jazz Project
Poznań Jazz Project
FORTUNA / DYS
Komeda Variations
Komeda Variations
DAWID KOSTKA
Project Era Jazzu 2016 Prize
Project Era Jazzu 2016 Prize
16.04.2016, godz.20.00 Poznań – CK Zamek
DEBORAH J.CARTER Diggin’ Duke
17.04.2016,
godz.20.00 Poznań – Piano Bar
godz.20.00 Poznań – Piano Bar
CHINA MOSES
Tribute To Crazy Blues
Tribute To Crazy Blues
18.04.2016, godz.20.00 Poznań – Teatr Wielki