Koncerty
muzyki klasycznej wracają wiosną na Szachownicę Starego Browaru. Aż do wakacji
w każdą niedzielę rozbrzmiewać na niej będą utwory w wykonaniu
najzdolniejszych uczniów poznańskich szkół muzycznych, przeplatane występami
grywającego przez 20 lat dla światowych elit Sławomira Sikory. Rusza siódma już edycja „Młodych wirtuozów na
Szachownicy”.
muzyki klasycznej wracają wiosną na Szachownicę Starego Browaru. Aż do wakacji
w każdą niedzielę rozbrzmiewać na niej będą utwory w wykonaniu
najzdolniejszych uczniów poznańskich szkół muzycznych, przeplatane występami
grywającego przez 20 lat dla światowych elit Sławomira Sikory. Rusza siódma już edycja „Młodych wirtuozów na
Szachownicy”.
Cykl „Młodzi wirtuozi na Szachownicy”
Jego pomysłodawcą i kuratorem jest poznański pianista Filip Wałcerz. W tym roku cały cykl będzie hołdem
urodzinowym składanym wielkim, choć nieżyjącym już kompozytorom. Comiesięczne
koncerty monograficzne dedykowane będą więc słynnym mistrzom. W kolejnych
miesiącach na Szachownicy najzdolniejsi młodzi poznańscy muzycy zagrają:
urodzinowym składanym wielkim, choć nieżyjącym już kompozytorom. Comiesięczne
koncerty monograficzne dedykowane będą więc słynnym mistrzom. W kolejnych
miesiącach na Szachownicy najzdolniejsi młodzi poznańscy muzycy zagrają:
1.
6 marca – Koncert muzyki Jana Sebastiana Bacha,
6 marca – Koncert muzyki Jana Sebastiana Bacha,
2. 3
kwietnia – Koncert muzyki Sergiusza Prokofieva’
kwietnia – Koncert muzyki Sergiusza Prokofieva’
3. 29
maja – Koncert muzyki Johannesa Brahmsa i Roberta Schumanna’
maja – Koncert muzyki Johannesa Brahmsa i Roberta Schumanna’
4. 26
czerwca – Koncert muzyki Henryka Wieniawskiego.
czerwca – Koncert muzyki Henryka Wieniawskiego.
Przed publicznością w Starym Browarze wystąpią jak
zwykle najzdolniejsi uczniowie ze wszystkich poznańskich szkół muzycznych II
stopnia: Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina, Ogólnokształcącej
Szkoły Muzycznej im. J. Kaliszewskiej z Zespołu Szkół Muzycznych i Poznańskiej
Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. M. Karłowicza. Swoje umiejętności
zaprezentują także studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego.
zwykle najzdolniejsi uczniowie ze wszystkich poznańskich szkół muzycznych II
stopnia: Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina, Ogólnokształcącej
Szkoły Muzycznej im. J. Kaliszewskiej z Zespołu Szkół Muzycznych i Poznańskiej
Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. M. Karłowicza. Swoje umiejętności
zaprezentują także studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego.
Cykl rozpocznie się
– jak już wiemy – 6 marca koncertem muzyki Jana Sebastiana Bacha.
Urodził się on pierwszego dnia wiosny, bo 21 marca, ale dawno już – w 1685 roku.
Jan Sebastian nazywany jest ojcem wszystkich kompozytorów. Bez jego twórczości
trudno w ogóle wyobrazić sobie rozwój historii muzyki. Pochodził z bardzo
umuzykalnionej rodziny i pozostawił po sobie takież potomstwo. Niedościgniony
mistrz polifonii muzycznej już jako nastolatek osiągnął mistrzostwo jako
kompozytor i wirtuozerię w grze na organach. W życiu codziennym był
organistą i często podkreślał, że swoje umiejętności osiągnął „pilnością
i praktyką, tak jak każdy z przeciętnymi predyspozycjami i zdolnościami
osiągnąć je może”. Był uczniem tak pilnym i żądnym wiedzy, że aby usłyszeć
uwielbianego kompozytora, pieszo poszedł na spotkanie z nim 400 km i z
powrotem. Przez całe życie pełnił ważne role na niemieckich dworach jako
organista, kapelmistrz, aż do objęcia prestiżowego kantoratu w Lipsku, gdzie w
kontrakcie miał zapisany obowiązek napisania około 60 utworów rocznie. Wedle
znawców, zbiór samych ocalałych do dziś kantat Bacha liczy około 200 utworów,
co nie stanowi nawet połowy utworów tego gatunku, które napisał.
– jak już wiemy – 6 marca koncertem muzyki Jana Sebastiana Bacha.
Urodził się on pierwszego dnia wiosny, bo 21 marca, ale dawno już – w 1685 roku.
Jan Sebastian nazywany jest ojcem wszystkich kompozytorów. Bez jego twórczości
trudno w ogóle wyobrazić sobie rozwój historii muzyki. Pochodził z bardzo
umuzykalnionej rodziny i pozostawił po sobie takież potomstwo. Niedościgniony
mistrz polifonii muzycznej już jako nastolatek osiągnął mistrzostwo jako
kompozytor i wirtuozerię w grze na organach. W życiu codziennym był
organistą i często podkreślał, że swoje umiejętności osiągnął „pilnością
i praktyką, tak jak każdy z przeciętnymi predyspozycjami i zdolnościami
osiągnąć je może”. Był uczniem tak pilnym i żądnym wiedzy, że aby usłyszeć
uwielbianego kompozytora, pieszo poszedł na spotkanie z nim 400 km i z
powrotem. Przez całe życie pełnił ważne role na niemieckich dworach jako
organista, kapelmistrz, aż do objęcia prestiżowego kantoratu w Lipsku, gdzie w
kontrakcie miał zapisany obowiązek napisania około 60 utworów rocznie. Wedle
znawców, zbiór samych ocalałych do dziś kantat Bacha liczy około 200 utworów,
co nie stanowi nawet połowy utworów tego gatunku, które napisał.
Program
koncertu muzyki Jana Sebastiana Bacha, niedziela, 6 marca 2016 godz. 16:00:
koncertu muzyki Jana Sebastiana Bacha, niedziela, 6 marca 2016 godz. 16:00:
·
Jan Kanty Mikosz – fortepian: J. S. Bach – Preludium i
Fuga Cis – dur, WtK I tom,
Jan Kanty Mikosz – fortepian: J. S. Bach – Preludium i
Fuga Cis – dur, WtK I tom,
·
Kacper Dworniczak – gitara: J.S.Bach – Adagio z Sonaty fletowej, BWV 1034,
Kacper Dworniczak – gitara: J.S.Bach – Adagio z Sonaty fletowej, BWV 1034,
·
Agata Doszczak – skrzypce: J. S. Bach – Allemande i Courant z II Partity,
Agata Doszczak – skrzypce: J. S. Bach – Allemande i Courant z II Partity,
·
Miłosz Gruchalski – fortepian: J.S.Bach – Preludium i
fuga es-moll z I t. DWK,
Miłosz Gruchalski – fortepian: J.S.Bach – Preludium i
fuga es-moll z I t. DWK,
·
Tobiasz Urbaniak – akordeon: J.S.Bach – Preludium i fuga Cis-dur BWV 848,
Tobiasz Urbaniak – akordeon: J.S.Bach – Preludium i fuga Cis-dur BWV 848,
·
Stanisław Kasprzyk – akordeon: J.S.Bach – Preludium i
fuga c-moll BWV 549,
Stanisław Kasprzyk – akordeon: J.S.Bach – Preludium i
fuga c-moll BWV 549,
·
Aleksandra Zgoła – akordeon: J.S.Bach – Preludium i fuga d-moll BWV 875,
Aleksandra Zgoła – akordeon: J.S.Bach – Preludium i fuga d-moll BWV 875,
·
Julia Dmochowska i Barbara Dondajewska – fortepian: J.S.Bach – Chorał – duet na cztery ręce,
Julia Dmochowska i Barbara Dondajewska – fortepian: J.S.Bach – Chorał – duet na cztery ręce,
·
Jan
Gzella – fortepian: J.S. Bach – Preludium i Fuga
g-moll, WtK II tom.
Jan
Gzella – fortepian: J.S. Bach – Preludium i Fuga
g-moll, WtK II tom.
Muzyczne
podróże ze Sławomirem Sikorą
podróże ze Sławomirem Sikorą
W pozostałe niedziele goście Starego Browaru
przysłuchiwać się będą niekończącemu się repertuarowi Sławomira Sikory. Przez
20 lat grał on na statkach wycieczkowych dla podróżujących dookoła świata i,
jak wspominał, nie było możliwości, aby nie zagrał utworu na życzenie
wytwornego gościa. W ostateczności udawał się do sklepu z nutami w najbliższym
porcie, by je spełnić jak najszybciej. W jego repertuarze znajduje się
zarówno muzyka klasyczna jak i światowe standardy. Niedawno wytrawny pianista
powrócił do Poznania by koncertować m.in. dla gości Starego Browaru, a także
dzielić się swoją pasją, bo jak mówi: „Warto nauczyć się grać. Dla
siebie. Na to nigdy nie jest za późno. Dla nikogo.”
przysłuchiwać się będą niekończącemu się repertuarowi Sławomira Sikory. Przez
20 lat grał on na statkach wycieczkowych dla podróżujących dookoła świata i,
jak wspominał, nie było możliwości, aby nie zagrał utworu na życzenie
wytwornego gościa. W ostateczności udawał się do sklepu z nutami w najbliższym
porcie, by je spełnić jak najszybciej. W jego repertuarze znajduje się
zarówno muzyka klasyczna jak i światowe standardy. Niedawno wytrawny pianista
powrócił do Poznania by koncertować m.in. dla gości Starego Browaru, a także
dzielić się swoją pasją, bo jak mówi: „Warto nauczyć się grać. Dla
siebie. Na to nigdy nie jest za późno. Dla nikogo.”
Podsumowanie:
Klasyczne
koncerty w Starym Browarze na Szachownicy odbywają się w każdą niedzielę w
godz. 16.00 – 17.00. Wstęp wolny.
koncerty w Starym Browarze na Szachownicy odbywają się w każdą niedzielę w
godz. 16.00 – 17.00. Wstęp wolny.
Natalia Mikołajska