Czyli idź precz szatanie po łacinie.
Tak właśnie nasza poznańska ‘Ósemka’ już w ten weekend egzorcyzmować będzie
pewne zwierzęta w spektaklu „Egzorcyzmy. Święte krowy”.
Fot. Krzysztof Fabjański

„Egzorcyzmy. Święte krowy”
Jak
„Kulturalnik Poznański” kiedyś już informował, spektakl mówi o problemie
odradzających się wciąż na nowo nietolerancji, ksenofobii, niezrozumienia,
wrogości i nienawiści wobec tego, co niezrozumiałe i nienazwane, a przez to niepojęte,
obce albo po prostu inne. Odnosi się do coraz bardziej powszednich  i wciąż na nowo odprawianych rytuałów – tak społecznych,
zbiorowych, jak i tych zwyczajnie indywidualnych – które prowadzą ludzi do
szykanowania, dyskryminowania i napiętnowywania „obcego”, a w konsekwencji do
jego symbolicznego bądź fizycznego izolowania, wypędzenia lub unicestwienia. Punktem
wyjścia do pracy nad spektaklem była refleksja nad paroma ważnymi pytaniami, do
których przyczynek dało nie tylko doświadczenie historyczne, ale i współczesna,
coraz bardziej codzienna, „naturalna” rzeczywistość. Te ważne pytania to:
·        
Jaki wpływ na
wielkie tragedie XX wieku miało piętnowanie OBCEGO, stygmatyzowanie WROGA?
·        
Czy w XXI wieku
można odnosić się do obecności „diabła” zwalczając go metodami zaczerpniętymi z
repertuaru Inkwizycji?
·        
Jak dzisiaj
dochodzi do stygmatyzowania „obcego” i dyskryminowania odmienności?
·        
Czy „diabeł”
może zagnieździć się w sztuce,  a
zniszczyć może go jedynie „święty ogień”, palenie książek i obrazów –
„Entartete Kunst” („Sztuka zdegenerowana”)?
·        
Jak może tzw.
zwykły obywatel zmienić się w pomocnika „egzorcysty”, a w konsekwencji w
gorącego poplecznika „procesu oczyszczającego”?
Spektakl
jest  wyzwaniem aktorskim w procesie
przeistaczania się z osoby egzorcysty  w
osobę  napiętnowaną i odwrotnie. Prowokuje
do refleksji i dyskusji nad postawionymi pytaniami. Jest impulsem do wymiany
doświadczeń i swego rodzaju pomostem międzypokoleniowym.
Informacje:
Reżyseria,
Wykonanie i Scenografia: Tadeusz Janiszewski;
Konsultacje
reżyserskie: Barbara Theobaldt;
Scenariusz:
Tadeusz Janiszewski i Judyta Wachowska;
Muzyka:
Arnold Dąbrowski;
Efekty
video: Tomasz Jarosz;
Światło,
dźwięk, technika: Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał i Jakub Staśkowiak;
Premiera:
15 września 2014, Poznań
Produkcja
spektaklu: Fundacja Teatru Ósmego Dnia
Dofinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tadeusz Janiszewski
To
aktor związany ze sceną i Teatrem Ósmego Dnia od 45 już lat. Pan Tadeusz bywa także
współreżyserem (w ramach metody pracy realizacji zbiorowych), a także współautorem
scenariuszy teatralnych i tekstów programowych Teatru. W latach 1993 – 2000 był
nawet dyrektorem „Ósemki”. Można też powiedzieć, że jako aktor i twórca
teatralny współtworzył i brał udział we wszystkich spektaklach Teatru począwszy
od legendarnych: „Jednym tchem – codzienny marsz” (1972), „Przeceny dla
wszystkich” (1977), „Więcej niż jedno życie” (1981) i „Wzlotu” (1983), po
dzisiejsze przedstawienia salowe: „Portiernia” (2003), „Paranoicy i
Pszczelarze” (2010), „Osadzeni. Młyńska I” (2011), „Do władzy wielkiej i
sprawiedliwej” (2013), a nawet widowiska plenerowe: „Sabat” (1993), „Arka”
(2000), „Czas Matek” (2006), „Ceglorz” (2013) i „Summit_2.0” (2014). Obok
własnej pracy aktorskiej i warsztatowej jest od wielu lat animatorem kultury w
ramach prowadzonego w siedzibie Teatru Ósmego Dnia ośrodka, a także promotorem
teatralnej współpracy Polsko-Niemieckiej z wieloma cenionymi aktorami,
zespołami, reżyserami i innymi twórcami teatralnymi.
Podsumowanie:
  
Spektakl „Egzorcyzmy.
Święte krowy”, czyli
€“
monodram Tadeusza Janiszewskiego będzie można zobaczyć w
w ‘Ósemce’, której szukać można na pierwszym piętrze budynku
na ul. Ratajczaka 44 w Poznaniu, już w ten weekend – 
16 i 17 października 2015, o godz. 19.00Bilety kosztują: 25 zł – normalny, 20 zł –€“ ulgowy i 15 zł – grupowy (grupy powyżej 10 osób), a ich rezerwacji można
dokonywać poprzez
: tel. 61 855 20
85, bądź e-mail: teatr@osmego.art.pl. Teraz u
uwaga! 16 października po spektaklu debata z nauczycielami i uczniami. Poza tym dla
nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych wstęp na spektakl i debatę wolny
â
€“ obowiązuje rezerwacja wejściówek.
Natalia Mikołajska