Wczoraj wieczorem
zakończyła się jubileuszowa, piąta edycja festiwalu Transatlantyk. Pora na
krótkie podsumowanie.
zakończyła się jubileuszowa, piąta edycja festiwalu Transatlantyk. Pora na
krótkie podsumowanie.
Tegoroczny Transatlantyk Festival zgromadził 65-tysięczną
publiczność i upłynął pod znakiem rekordowych upałów oraz hektolitrów wody
rozdanej festiwalowej widowni. Seanse „Dheepana”, „Syna Szawła”, „45 lat”, „Amy”,
„Slow West” czy „Apostoła” wypełniły po brzegi sale kinowe. Tłumy na pokazach
Transatlantyk: Mobilnego Kina Škody oraz w Kinie Łóżkowym na Placu Wolności.
Inspirujące i często burzliwe dyskusje podczas 78 spotkań, paneli i warsztatów
w salach CK Zamek. Utalentowani młodzi kompozytorzy w unikalnych konkursach
natychmiastowej improwizacji i muzyki filmowej. Program 5. edycji festiwalu z
chaosem jako tematem przewodnim inspirował, pobudzał do myślenia, konfrontował
nasze wyobrażenia ze światem zewnętrznym, uczył, bawił i wzruszał.
publiczność i upłynął pod znakiem rekordowych upałów oraz hektolitrów wody
rozdanej festiwalowej widowni. Seanse „Dheepana”, „Syna Szawła”, „45 lat”, „Amy”,
„Slow West” czy „Apostoła” wypełniły po brzegi sale kinowe. Tłumy na pokazach
Transatlantyk: Mobilnego Kina Škody oraz w Kinie Łóżkowym na Placu Wolności.
Inspirujące i często burzliwe dyskusje podczas 78 spotkań, paneli i warsztatów
w salach CK Zamek. Utalentowani młodzi kompozytorzy w unikalnych konkursach
natychmiastowej improwizacji i muzyki filmowej. Program 5. edycji festiwalu z
chaosem jako tematem przewodnim inspirował, pobudzał do myślenia, konfrontował
nasze wyobrażenia ze światem zewnętrznym, uczył, bawił i wzruszał.
– Transatlantyk
Festival jest podróżą samotnego umysłu w świat wspólnego przeżywania. W radość
debaty wybitnych ludzi, w świat twórczej energii, która może powstać tylko z
udanego spotkania z innymi. Festiwal był i jest wspaniałym spotkaniem
znakomitej publiczności z bardzo twórczymi ludźmi – powiedział Jan A.P.
Kaczmarek, laureat Oscara, twórca i dyrektor festiwalu.
Festival jest podróżą samotnego umysłu w świat wspólnego przeżywania. W radość
debaty wybitnych ludzi, w świat twórczej energii, która może powstać tylko z
udanego spotkania z innymi. Festiwal był i jest wspaniałym spotkaniem
znakomitej publiczności z bardzo twórczymi ludźmi – powiedział Jan A.P.
Kaczmarek, laureat Oscara, twórca i dyrektor festiwalu.
Wśród gości tegorocznego rejsu Transatlantykiem pojawili się
m.in. gwiazda „Matrixa” i „Memento” Joe Pantoliano, nominowany do Oscara
kompozytor John Debney, pracujący przy filmowej sadze o Harrym Potterze
charakteryzator Shaune Harrison, gwiazda polskiego kina Joanna Kulig, a to
tylko kilkoro z ponad setki gości festiwalu.
m.in. gwiazda „Matrixa” i „Memento” Joe Pantoliano, nominowany do Oscara
kompozytor John Debney, pracujący przy filmowej sadze o Harrym Potterze
charakteryzator Shaune Harrison, gwiazda polskiego kina Joanna Kulig, a to
tylko kilkoro z ponad setki gości festiwalu.
Z widzami spotkali się także: dyrektor Instytutu im. Adama
Mickiewicza Paweł Potoroczyn, założyciel Alvernia Studios Stanisław Tyczyński,
prawnik i publicysta Wiktor Osiatyński, dyrektor Narodowego Instytutu
Audiowizualnego Michał Merczyński czy aktor Rafał Królikowski. Natomiast udział
w wykładach Łóżkotece na Placu Wolności wzięli m.in. dziennikarz Jarosław
Kuźniar i krytyk muzyczny Piotr Metz.
Mickiewicza Paweł Potoroczyn, założyciel Alvernia Studios Stanisław Tyczyński,
prawnik i publicysta Wiktor Osiatyński, dyrektor Narodowego Instytutu
Audiowizualnego Michał Merczyński czy aktor Rafał Królikowski. Natomiast udział
w wykładach Łóżkotece na Placu Wolności wzięli m.in. dziennikarz Jarosław
Kuźniar i krytyk muzyczny Piotr Metz.
Tegoroczny program Transatlantyku był niezwykle zróżnicowany:
17 sekcji, ponad 100 filmów i kilkaset pokazów w czterech kinach festiwalowych
(Multikino 51, Muza, Rialto, Nowe Kino Pałacowe) oraz na terenie całego
Poznania i Wielkopolski, w ramach plenerowego Transatlantyk: Mobilnego Kina
Škody. Spektrum gatunkowe festiwalowych filmów obejmowało m.in. dramaty,
komedie, horrory, thrillery, dokumenty czy filmy kryminalne. Obok siebie w
festiwalowych kinach prezentowano tak różne sekcje jak Kino Trzeciego Wieku czy
Kino Klasy B i Inne Szaleństwa z motywem przewodnim „Body Horror”. Była też
retrospektywa najlepszych filmów, wyprodukowanych przez legendarną francuską
wytwórnię Gaumont. Wielką popularnością cieszyły się pokazywane na ekranie Kina
Rialto filmy z sekcji Sacrum. Praktycznie wszystkie miejsca na seanse z tego
cyklu zostały wyprzedane.
17 sekcji, ponad 100 filmów i kilkaset pokazów w czterech kinach festiwalowych
(Multikino 51, Muza, Rialto, Nowe Kino Pałacowe) oraz na terenie całego
Poznania i Wielkopolski, w ramach plenerowego Transatlantyk: Mobilnego Kina
Škody. Spektrum gatunkowe festiwalowych filmów obejmowało m.in. dramaty,
komedie, horrory, thrillery, dokumenty czy filmy kryminalne. Obok siebie w
festiwalowych kinach prezentowano tak różne sekcje jak Kino Trzeciego Wieku czy
Kino Klasy B i Inne Szaleństwa z motywem przewodnim „Body Horror”. Była też
retrospektywa najlepszych filmów, wyprodukowanych przez legendarną francuską
wytwórnię Gaumont. Wielką popularnością cieszyły się pokazywane na ekranie Kina
Rialto filmy z sekcji Sacrum. Praktycznie wszystkie miejsca na seanse z tego
cyklu zostały wyprzedane.
– Spotkania w ramach
„Edukacji & Inspiracji” to niesamowita okazja na poznanie niezwykłych
twórców i naukowców, którzy chętnie dzielili się swoim doświadczeniem,
opowiadali o życiu i sukcesie zawodowym, a często także zdradzali niedostępne
dotąd informacje dotyczące swojej pracy. Dzięki temu ten festiwal to nie tylko
oglądanie filmów i imprezy w Klubie Festiwalowym, ale także czas na rozwijanie
siebie i szukanie nowych inspiracji – powiedziała Joanna Michalik, wolontariuszka festiwalu
Transatlantyk.
„Edukacji & Inspiracji” to niesamowita okazja na poznanie niezwykłych
twórców i naukowców, którzy chętnie dzielili się swoim doświadczeniem,
opowiadali o życiu i sukcesie zawodowym, a często także zdradzali niedostępne
dotąd informacje dotyczące swojej pracy. Dzięki temu ten festiwal to nie tylko
oglądanie filmów i imprezy w Klubie Festiwalowym, ale także czas na rozwijanie
siebie i szukanie nowych inspiracji – powiedziała Joanna Michalik, wolontariuszka festiwalu
Transatlantyk.
W trakcie Gali poznaliśmy laureatów najważniejszych nagród
Transatlantyku. Pierwsze miejsce w konkursie Transatlantyk Instant Composition
Contest zajęła Aleksandra Chmielewska (pierwsza w historii laureatka konkursu
kompozytorskiego) – laureatka otrzymała nagrodę Transatlantyk Instant Composer
w wysokości 15 000 PLN. Za nią na podium uplasowali się Jacek Kita i Bartosz
Kalicki, a nagrody honorowe otrzymali Jacek Cichocki i Tomaz Vital, który jako
jedyny z wyróżnionych przyjechał spoza Polski – Vital jest Brazylijczykiem.
Wyróżnienia w tym konkursie przyznało jury w składzie: Curt Sobel
(przewodniczący), Mariusz Grzegorzek, Ray Costa, Andy Hill i Frank Ilfman.
Transatlantyku. Pierwsze miejsce w konkursie Transatlantyk Instant Composition
Contest zajęła Aleksandra Chmielewska (pierwsza w historii laureatka konkursu
kompozytorskiego) – laureatka otrzymała nagrodę Transatlantyk Instant Composer
w wysokości 15 000 PLN. Za nią na podium uplasowali się Jacek Kita i Bartosz
Kalicki, a nagrody honorowe otrzymali Jacek Cichocki i Tomaz Vital, który jako
jedyny z wyróżnionych przyjechał spoza Polski – Vital jest Brazylijczykiem.
Wyróżnienia w tym konkursie przyznało jury w składzie: Curt Sobel
(przewodniczący), Mariusz Grzegorzek, Ray Costa, Andy Hill i Frank Ilfman.
Z kolei zwycięzcą nagrody Transatlantyk Young Composer Award
w konkursie Transatlantyk Film Music Competition został Włoch Andrea Grant.
Laureat otrzymał 20 000 PLN. Drugie miejsce zajął Niemiec Bartosch McCarthy,
trzecie – pochodzący ze Stanów Zjednoczonych Leeran Raphaely oraz Polak Paweł
Litwińczyk, a nagrody honorowe przypadły w udziale Azerowi Rovshanowi Asgarzade
i Irańczykowi Roozbehovi Parandehowi. Nagrody przyznało jury w składzie: John
Debney (przewodniczący), Jan A.P. Kaczmarek, Dorota Kędzierzawska, Andrzej
Maleszka i Michael P. Aust.
w konkursie Transatlantyk Film Music Competition został Włoch Andrea Grant.
Laureat otrzymał 20 000 PLN. Drugie miejsce zajął Niemiec Bartosch McCarthy,
trzecie – pochodzący ze Stanów Zjednoczonych Leeran Raphaely oraz Polak Paweł
Litwińczyk, a nagrody honorowe przypadły w udziale Azerowi Rovshanowi Asgarzade
i Irańczykowi Roozbehovi Parandehowi. Nagrody przyznało jury w składzie: John
Debney (przewodniczący), Jan A.P. Kaczmarek, Dorota Kędzierzawska, Andrzej
Maleszka i Michael P. Aust.
– Muzyka jest mi bardzo
bliska i film jest mi bardzo bliski. Konkurs kompozytorski zrobił na mnie
ogromne wrażenie. Z jednej strony zaangażowanie tych kompozytorów, ich
niezwykła biegłość techniczna i ekspresja. Z drugiej to, że film jest oglądany
przez jury i publiczność wielokrotnie z różnymi podkładami muzycznymi –
powiedział prof. Krzysztof A. Meissner, wybitny polski fizyk, gość specjalny
tegorocznego festiwalu.
bliska i film jest mi bardzo bliski. Konkurs kompozytorski zrobił na mnie
ogromne wrażenie. Z jednej strony zaangażowanie tych kompozytorów, ich
niezwykła biegłość techniczna i ekspresja. Z drugiej to, że film jest oglądany
przez jury i publiczność wielokrotnie z różnymi podkładami muzycznymi –
powiedział prof. Krzysztof A. Meissner, wybitny polski fizyk, gość specjalny
tegorocznego festiwalu.
W czasie tegorocznego rejsu Transatlantykiem na pokładzie
znalazło się ponad 100 filmów, w tym 30 polskich premier hitów z największych
festiwali filmowych na świecie, co dało łącznie 250 seansów w Multikinie 51,
Kinie Muza, Kinie Łóżkowym na Placu Wolności, Kinie Rialto, Nowym Kinie
Pałacowym, Sali Wielkiej CK Zamek oraz Mobilnym Kinie Škody w całej
Wielkopolsce.
znalazło się ponad 100 filmów, w tym 30 polskich premier hitów z największych
festiwali filmowych na świecie, co dało łącznie 250 seansów w Multikinie 51,
Kinie Muza, Kinie Łóżkowym na Placu Wolności, Kinie Rialto, Nowym Kinie
Pałacowym, Sali Wielkiej CK Zamek oraz Mobilnym Kinie Škody w całej
Wielkopolsce.
Transatlantyk na swój pokład zabrał także blisko 120 twórców
z całego świata, ponad 200 akredytowanych dziennikarzy i 160 wolontariuszy z
całej Polski. Pozostaje nam mieć nadzieję, że za rok festiwal znów zawita do
Poznania i porwie widzów w równie emocjonujący rejs.
z całego świata, ponad 200 akredytowanych dziennikarzy i 160 wolontariuszy z
całej Polski. Pozostaje nam mieć nadzieję, że za rok festiwal znów zawita do
Poznania i porwie widzów w równie emocjonujący rejs.
Michał Sobkowiak