Wielbłądzie granie

Koncert brytyjskiego legendarnego
zespołu „Camel” odbędzie się na targach w Poznaniu w jedną z lipcowych
niedzieli.
„Camel”
Działa
od 1971 roku i jest to prawdziwa legenda rocka progresywnego. Uznaje się go  – i to dość zgodnie – za jeden z
najważniejszych zespołów, jakie pojawiły się w latach 70. w Wielkiej Brytanii. Związany
jest ze sceną Canterbury. Założył go Andy Latimer (wokal, gitara, flet,
klawisze i bas). Niestety w ostatnich latach Andy przeżywał poważne kłopoty
zdrowotne i aktywność „Camela” była w związku z tym zawieszona. Na szczęście
jego partnerka – Susan Hoover – poinformowała nie tak znowu dawno temu, że
przeszczep szpiku kostnego, któremu Andy został poddany, zakończył się
całkowitym sukcesem. I dlatego właśnie w październiku 2013 zespół powrócił na
scenę – w Londynie zagrał w całości płytę „The Snow Goose”. Zresztą w
poszerzonej została ona także na nowo nagrana i wydana.
Wielbłądzia muzyka
Od
zawsze charakteryzowała się ona bogatym brzmieniem opartym na melodyjnej grze
gitary i elektronicznych instrumentów klawiszowych. Ważnym elementem w muzyce jest
tu improwizacja. Wyraźnie też słychać w niej wpływy muzyki klasycznej, jazzu i
hard rocka. Jednak w twórczości grupy można wyróżnić 2 większe etapy: pierwszy
bardziej progresywny, który odznaczał się używaniem dużej ilości organów i fletu.
Drugi okres natomiast – trwający od płyty „Stationary Traveller” – jest czasem spod
znaku rocka artystycznego z użyciem instrumentów „tradycyjnych” i
smyczkowych. Jednak  jest coś co łączy wielbłądzią
muzykę w obu okresach –  są to zawsze
bardzo oryginalne teksty piosenek.
Do
najważniejszych płyt zespołu należą: „Camel”, „Mirage”, „Nude”(pierwszy
album koncepcyjny opowiadający historię Japończyka, który po 20 latach po
zakończeniu wojny siedzi w dżungli czekając na rozkaz), „The Snow Goose” (drugi
album koncepcyjny oparty na książce Paula Gallico pod tym samym tytułem) i
będąca opowieścią o podzielonym Berlinie „Stationary Traveller”. Wartą
zauważenia jest tu struktura obu albumów koncepcyjnych: otóż pierwsze 3, 4
utwory na każdym z nich są jakby swoistym wprowadzeniem do treści właściwej
płyt. Są one krótsze, a główny nacisk jest tutaj położony na melodykę, z kolei inne
cechy odgrywają rolę drugoplanową. Następnie następują 2 „poważniejsze”
utwory. Ta kolejność różni się pomiędzy dwoma albumami, ponieważ „Nude” ma 15
nagrań, a „Snow Goose” 16 (2 ostatnie to nagrania koncertowe).
Ważnym
etapem w istnieniu zespołu były też albumy: „Dust And Dreas”, „Harbour of Tears”,
„Rajaz” (w którym słychać wyraźne fascynacje muzyką wschodnią) i „A Nod and a
Wink”. Są to niemalże solowe albumy Andy’ego Latimera.
Skład:
W
czasie swej długoletniej działalności zespół „Camel” przeszedł wiele zmian
personalnych i tak naprawdę jedynym muzykiem grającym w nim na stałe był jej
współzałożyciel i niewątpliwy lider – Andy Latimer. W tej chwili skład wygląda
tak:
Ø     
Andy Latimer – śpiew, gitara, flet, keyboard i bas (od
1971)
Ø      Colin Bass – śpiew, , keyboard gitary: basowa i
akustyczna (1979-1981 i od 1984)
Ø     
Denis Clement – perkusja, od 2000
Ø      Ton Scherpenzeel – keyboard (z wieloma przerwami, bo:
1984, 1991, 1999 i od 2003)
Ø     
Ahmed Amr G. – keyboard i wokal (od 2003)
Jeśli
chodzi o polskie koncerty wielbłądzie, to „Camel”, oprócz Poznania, grać jeszcze
będzie w Krakowie dzień później, czyli 20 lipca. Poza tym w 2000 roku jeden z
muzyków zespołu – Colin Bass – zagrał koncert dla radiowej ‘Trójki’.
Podsumowanie:
„Camel”
zagra w Poznaniu w niedzielę, 19 lipca
2015, o godz. 20.00
w Hali nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich na ul.
Głogowskiej 14. Bilety w cenie 149 zł dostępne są w:  Centrum Informacji Miejskiej ‘Arkadia’ i na
Ławicy, a także on-line na stronie Eventimu.
Natalia Mikołajska

Możliwość komentowania jest wyłączona.