SEANS NA WEEKEND

Kadr z filmu

Wiele
osób zastanawia się, czy polska kinematografia stworzyła film na światowym
poziomie, zarówno biorąc pod uwagę względy techniczne (uwzględniając ówczesne
możliwości), jak również scenariusz, grę aktorską i sposób narracji. Oczywiście
znajdzie się kilka takich tytułów. Dziś zajmiemy się jednym z nich.


Jerzy Hofmann przenosił na ekran drugą
powieść „Trylogii” Henryka Sienkiewicza, czyli „Potop” w latach 1973-1974.
Premiera pierwszej części filmu odbyła 2 września 1974 roku. Natomiast druga
oficjalnie zadebiutowała na ekranach kin 10 października tego samego roku.
Ekranizacja
„Potopu” jest jednym z najbardziej monumentalnych dzieł polskiego kina. Całość
trwa 316 min (cz. I – 169 min, cz. II – 146 min). „Potop” to również najbardziej
spektakularna część „Trylogii” Sienkiewicza. Jerzy Hoffman zaadaptował 
ekranizację w stylu tradycyjnej
interpretacji dzieła „ku pokrzepieniu serc”. Sporo uwagi poświęcono wewnętrznej
przemianie bohatera, Andrzeja Kmicica, który z watażki i awanturnika staje się
wzorem odwagi i patriotyzmu.
W „Potopie” zagrała cała polska czołówka
aktorska. W filmie wystąpiło 70 aktorów pierwszoplanowych i 600 drugoplanowych,
a także 40 tysięcy statystów. Realizacja filmu to jedno z największych
przedsięwzięć produkcyjnych w dziejach polskiej kinematografii.
Na ekranie pojawiają się m.in.:
Daniel
Olbrychski
– Andrzej Kmicic
Małgorzata
Braunek
– Oleńka Billewiczówna
Tadeusz
Łomnicki
– pułkownik Michał Wołodyjowski
Kazimierz
Wichniarz
– Jan Onufry Zagłoba
Władysław
Hańcza
– książę Janusz Radziwiłł
Ryszard
Filipski
– Soroka
Leszek
Teleszyński
– Bogusław Radziwiłł
Wiesława
Mazurkiewicz
– ciotka Kulwiecówna
Franciszek
Pieczka
– stary Kiemlicz
Bogusz
Bilewski
– Kulwiec – Hippocentaurus
Krzysztof
Kowalewski
– Roch Kowalski
Leszek
Herdegen
– Jan Sakowicz
Ewa
Szykulska
– Zonia Gosztowtówna-Paculanka
Anna
Seniuk
– Marynia Gasztowtówna-Paculanka
Mieczysław
Voit

– Wrzeszczowicz
Stanisław
Jasiukiewicz
– przeor Augustyn Kordecki
Arkadiusz
Bazak
– Kuklinowski
Wiesław
Gołas
– hetman Stefan Czarniecki
Jerzy
Fedorowicz
– Braun
Leon
Niemczyk
– Karol X Gustaw, król Szwecji
Kazimierz
Kaczor
– oficer księcia Bogusława (nie występuje w napisach)
Zygmunt
Kęstowicz
– oficer szwedzki (nie występuje w napisach)

Kadr z filmu
O rolę Oleńki Billewiczówny ubiegało się 9
tysięcy kandydatek. Pierwotnie miała ją zagrać Barbara Brylska, jednak
ostatecznie zaangażowano Małgorzatę Braunek. W rolę Zagłoby ponownie wcielić
się miał Mieczysław Pawlikowski, znany już z „Pana Wołodyjowskiego”. Jednak po
przebytym zawale serca aktor nie mógł grać i angaż otrzymał Kazimierz
Wichniarz.
Ekranizacja „Potopu” dokonana przez
Hoffmana jest trzecią z kolei – pierwsza powstała w roku 1912, druga w 1915. Autorami
scenariusza byli Jerzy Hoffman, Adam Kersten i Wojciech Żukrowski. Sceny historyczne
konsultowane były z całym sztabem naukowców.
Zdjęcia plenerowe kręcono w Krakowie-Woli Justowskiej, Dolinie Chochołowskiej i Częstochowie (Jasna Góra). Sporą część
filmu nakręcono w Związku Radzieckim – w okolicach Mińska zbudowano Wodokty,
Wołmontowicze i Lubicz, pod Kijowem w dorzeczu Dniepru zrealizowano wiele scen
bitewnych. Na potrzeby filmu przygotowano 23 tysiące kostiumów i tysiące
rekwizytów.
Fabuła

Część I: Lata 1656-1660, okres najazdu
szwedzkiego na Polskę. Zaręczony z Oleńką Billewiczówną chorąży orszański
Andrzej Kmicic początkowo staje po stronie kolaborującego ze Szwedami
Radziwiłła. Uznany przez szlachtę i narzeczoną za zdrajcę, zaczyna rozumieć, iż
celem Radziwiłłów jest nie dobro ojczyzny, lecz własne interesy, w tym objęcie
polskiego tronu. Kmicic porywa księcia Bogusława Radziwiłła, by doprowadzić
zdrajcę przed oblicze króla Jana Kazimierza i w ten sposób odkupić winy. Jednak
Bogusław rani go ciężko i ucieka pogoni.
Część II: Wróciwszy do zdrowia Andrzej
Kmicic udaje się z Soroką i Kiemliczami, pod przybranym nazwiskiem Babinicz, do
Częstochowy. Broni klasztoru Jasnogórskiego przed Szwedami. Po ucieczce się do
niewoli, jedzie na Śląsk, pod rozkazy Jana Kazimierza. Broniąc króla podczas
bitwy w wąwozie omal nie ginie. Wyznaje królowi prawdziwe nazwisko i zostaje
zrehabilitowany. Odtąd na czele królewskiej chorągwi bierze udział w kolejnych
bitwach ze Szwedami. Ciężko ranny po kolejnej bitwie pragnie umrzeć w
rodzinnych stronach. Widok ukochanej Oleńki dodaje mu sił i chęci do życia.
Podczas mszy dziewczyna dowiaduje się, że kocha bohatera, a nie zdrajcę.

Kadr z filmu

Nagrody
1974
– Gdynia (do 1986 Gdańsk) – Festiwal
Polskich Filmów Fabularnych – Grand Prix (Wielka Nagroda Jury „Złote Lwy”)
– Gdynia (do 1986 Gdańsk) – Festiwal Polskich
Filmów Fabularnych – Nagroda za pierwszoplanową rolę męską dla Daniela
Olbrychskiego
– Gdynia (do 1986 Gdańsk) – Festiwal
Polskich Filmów Fabularnych – Nagroda Publiczności
1975
– Nagroda Ministra Kultury i Sztuki I
stopnia dla Jerzego Hoffmana
– Oscar (Nagroda Amerykańskiej Akademii
Sztuki Filmowej) – nominacja w kategorii: film obcojęzyczny
1999
– Koniec wieku – ankieta „Polityki” i 5 miejsce w ankiecie „Najciekawsze filmy polskie XX wieku”
Ze względu na eksploatację oraz upływ czasu
jakość techniczna kopii uległa znacznemu pogorszeniu. W związku z tym w 2012
roku dokonana została cyfrowa rekonstrukcja filmu. Materiał ten posłużył do
stworzenia skróconej wersji „Potopu”, czyli filmu „Potop Redivivus”, który miał
premierę 3 października 2014.
Nowa wersja zmalała o 2 godziny materiału.
Fani klasycznego filmu byli zawiedzeni, gdyż ubyło kilka istotnych dla fabuły
momentów. Pojawiły się także zarzuty, że przy takiej okazji w innych krajach
powstają dłuższe wersje reżyserskie, a w Polsce zazwyczaj filmy są skracane.
Czy „ubytki” są zauważalne dla przeciętnego widza? Każdy może odpowiedzieć
sobie sam na to pytanie, po obejrzeniu obu wersji „Potopu”.
Michał Sobkowiak