Nowa Siła Kuratorska to festiwal
studentów Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu –
stanowi on ukoronowanie specjalizacji „Interdyscyplinarne projekty
kuratorskie”. Tegoroczną edycję oraz tworzące ją projekty spaja wspólny idiom –
KOMUNIKACJA – rozumiana na wiele sposobów: jako dialog, spotkanie, komunikacja
międzypokoleniowa, miejska, intermedialna. W ramach obchodów 135-lecia
poznańskiego systemu transportu zbiorowego, działania w sprawach komunikacji
międzyludzkiej, przeniosą się do komunikacji… miejskiej.
studentów Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu –
stanowi on ukoronowanie specjalizacji „Interdyscyplinarne projekty
kuratorskie”. Tegoroczną edycję oraz tworzące ją projekty spaja wspólny idiom –
KOMUNIKACJA – rozumiana na wiele sposobów: jako dialog, spotkanie, komunikacja
międzypokoleniowa, miejska, intermedialna. W ramach obchodów 135-lecia
poznańskiego systemu transportu zbiorowego, działania w sprawach komunikacji
międzyludzkiej, przeniosą się do komunikacji… miejskiej.
Projekt: Komunikacja
Kuratorki: Wioleta Kuc, Weronika
Urban, Emilia Witosławska
Urban, Emilia Witosławska
Artyści zaangażowani do projektu:
Łukasz Trusewicz, Monika Wińczyk, Hubert Wińczyk
Łukasz Trusewicz, Monika Wińczyk, Hubert Wińczyk
Gdzie najczęściej komunikują się ze
sobą Poznaniacy?
sobą Poznaniacy?
Zabiegani i zapracowani mieszkańcy,
którym zazwyczaj brak czasu bądź funduszy na obcowanie z kulturą mają jeden cel
– jak najszybciej dotrzeć do domu. Z danych otrzymanych od Miejskiego
Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wynika, że w 2014 roku z komunikacji miejskiej
skorzystało niemal 200 mln pasażerów, zatem to w środkach transportu miejskiego
należy poszukiwać kontaktu z tymi, którzy nie wykorzystują kulturalnego
potencjału poznańskich artystów. W jaki sposób mieszkańcy Poznania gospodarują
swój czas w chwili przemieszczania się tramwajem z jednego do drugiego fyrtla?
Jakie zachowania kształtuje relacja człowieka z przestrzenią miejską? Te
pozornie proste pytania stanowią punkt wyjścia dla twórców projektu, którzy
obserwują komunikację miejską – czyli to, co miasto mówi do jego mieszkańców i
odwrotnie. Mając na uwadze ideę kreatywnego wsparcia rozwoju kompetencji
kulturalnych poznaniaków, projekt „Komunikacja” oferuje bezpośredni kontakt z
kulturą poprzez działania artystyczne w przestrzeni użytku publicznego.
Zaproszeni do projektu artyści, Łukasz Trusewicz oraz Monika i Hubert
Wińczykoowie, wykorzystują potencjał tkwiący w sztuce performansu, by
zainteresować i zaktywizować społeczność wybranych osiedli.
którym zazwyczaj brak czasu bądź funduszy na obcowanie z kulturą mają jeden cel
– jak najszybciej dotrzeć do domu. Z danych otrzymanych od Miejskiego
Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wynika, że w 2014 roku z komunikacji miejskiej
skorzystało niemal 200 mln pasażerów, zatem to w środkach transportu miejskiego
należy poszukiwać kontaktu z tymi, którzy nie wykorzystują kulturalnego
potencjału poznańskich artystów. W jaki sposób mieszkańcy Poznania gospodarują
swój czas w chwili przemieszczania się tramwajem z jednego do drugiego fyrtla?
Jakie zachowania kształtuje relacja człowieka z przestrzenią miejską? Te
pozornie proste pytania stanowią punkt wyjścia dla twórców projektu, którzy
obserwują komunikację miejską – czyli to, co miasto mówi do jego mieszkańców i
odwrotnie. Mając na uwadze ideę kreatywnego wsparcia rozwoju kompetencji
kulturalnych poznaniaków, projekt „Komunikacja” oferuje bezpośredni kontakt z
kulturą poprzez działania artystyczne w przestrzeni użytku publicznego.
Zaproszeni do projektu artyści, Łukasz Trusewicz oraz Monika i Hubert
Wińczykoowie, wykorzystują potencjał tkwiący w sztuce performansu, by
zainteresować i zaktywizować społeczność wybranych osiedli.
W ramach projektu artyści wykonają
trzy działania:
trzy działania:
„Ruch” – Łukasz Trusewicz
Twórca, wykorzystując popularną w
Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie technikę lecture performance,
wygłosi serię krótkich wykładów performatywnych w tramwajach. Ich tematem
będzie zasadność tworzenia i różne współczesne formy wypowiedzi artystycznej.
Projekt „Ruch” stawia pytanie, czy sztuka jest jeszcze uniwersalną formą komunikacji
lub czy zatraciła już tę funkcję i stała się elitarnym fetyszem. Łukasz
Trusewicz skupi się także na „szumie” miasta, na zasłyszanych, urwanych
zdaniach rozmów mieszkańców, napisach i fragmentach reklam, czyli na
komunikacji miasta i jego mieszkańców.
Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie technikę lecture performance,
wygłosi serię krótkich wykładów performatywnych w tramwajach. Ich tematem
będzie zasadność tworzenia i różne współczesne formy wypowiedzi artystycznej.
Projekt „Ruch” stawia pytanie, czy sztuka jest jeszcze uniwersalną formą komunikacji
lub czy zatraciła już tę funkcję i stała się elitarnym fetyszem. Łukasz
Trusewicz skupi się także na „szumie” miasta, na zasłyszanych, urwanych
zdaniach rozmów mieszkańców, napisach i fragmentach reklam, czyli na
komunikacji miasta i jego mieszkańców.
„Szybki numerek” – Monika i Hubert Wińczyk
Poznański duet performatywny, znany
jako Monster Hurricane Wihajster, zaprezentuje performans dźwiękowy w
przestrzeni miejskiego tramwaju. „Szybki numerek” to bardzo krótkie,
spontaniczne koncerty elektro-akustyczne pod hasłem „spięcie i rozluźnienie”.
To intrygujące działanie wprowadza w stan zaciekawienia i ukazuje ludyczny
nastrój przestrzeni pozornie nieprzeznaczonej do zabawy.
jako Monster Hurricane Wihajster, zaprezentuje performans dźwiękowy w
przestrzeni miejskiego tramwaju. „Szybki numerek” to bardzo krótkie,
spontaniczne koncerty elektro-akustyczne pod hasłem „spięcie i rozluźnienie”.
To intrygujące działanie wprowadza w stan zaciekawienia i ukazuje ludyczny
nastrój przestrzeni pozornie nieprzeznaczonej do zabawy.
„AudioPrzeszynięcie” – Hubert Wińczyk
W poznańskim tramwaju lini nr 8 i
na przystankach w centrum miasta zostanią udostępnione QRkody, pozwalające
przenieść się w alternatywną przestrzeń dźwiękowa gatunku ambient. Po
zeskanowaniu QRkodu i odtworzeniu muzyki przez pasażera, równolegle z tym jak
pojazd będzie sunąć po szynach, przesunięte zostanie środowisko audialne
słuchacza. Ścieżki dźwiękowe powstaną na podstawie nagrań terenowych
przeprowadzonych w takich miejscach jak Jezioro Bajkał, Mazury, Kolej
Transsyberyjska, Maramuresz (góry w Rumunii).
na przystankach w centrum miasta zostanią udostępnione QRkody, pozwalające
przenieść się w alternatywną przestrzeń dźwiękowa gatunku ambient. Po
zeskanowaniu QRkodu i odtworzeniu muzyki przez pasażera, równolegle z tym jak
pojazd będzie sunąć po szynach, przesunięte zostanie środowisko audialne
słuchacza. Ścieżki dźwiękowe powstaną na podstawie nagrań terenowych
przeprowadzonych w takich miejscach jak Jezioro Bajkał, Mazury, Kolej
Transsyberyjska, Maramuresz (góry w Rumunii).