To już dzisiaj – 11 maja
można ustawić się w kolejce i kupić bilet do teatru za jedyne 250 gr. W Teatrze
„Ósmego Dnia” w sobotę 23 maja zobaczyć będzie można monodram Jacka
Zawadzkiego pt. „Hantio”.
można ustawić się w kolejce i kupić bilet do teatru za jedyne 250 gr. W Teatrze
„Ósmego Dnia” w sobotę 23 maja zobaczyć będzie można monodram Jacka
Zawadzkiego pt. „Hantio”.
Akcja „Bilet do teatru za 250 groszy”
Ponad 100 teatrów w całym kraju (kilka również w
Poznaniu) zagra 23 maja 2015 spektakle w specjalnej cenie 250 groszy (czyli
całe 2,5 zł). Wszystko to wydarzy się w ramach programu „Bilet za 250 gr”
Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego z okazji 250-lecia teatru
publicznego w Polsce (23 maja), kiedy to wspominamy 250. rocznicę powołania
pierwszego zawodowego i publicznego teatru polskiego. W związku z akcją ok. 50
tysięcy widzów z ponad 40 polskich miast zobaczy przedstawienia wyreżyserowane
przez najwybitniejszych polskich, a także zagranicznych twórców – będą wśród
nich: Krzysztof Warlikowski i Jacques Lassalle. Natomiast pomiędzy granymi tego
dnia spektaklami będą te najgłośniejsze i najpopularniejsze z ostatnich sezonów.
Poznaniu) zagra 23 maja 2015 spektakle w specjalnej cenie 250 groszy (czyli
całe 2,5 zł). Wszystko to wydarzy się w ramach programu „Bilet za 250 gr”
Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego z okazji 250-lecia teatru
publicznego w Polsce (23 maja), kiedy to wspominamy 250. rocznicę powołania
pierwszego zawodowego i publicznego teatru polskiego. W związku z akcją ok. 50
tysięcy widzów z ponad 40 polskich miast zobaczy przedstawienia wyreżyserowane
przez najwybitniejszych polskich, a także zagranicznych twórców – będą wśród
nich: Krzysztof Warlikowski i Jacques Lassalle. Natomiast pomiędzy granymi tego
dnia spektaklami będą te najgłośniejsze i najpopularniejsze z ostatnich sezonów.
W przygotowaniach tego Dnia wzięło udział również
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
„Hantio”
Fot. Magdalena Mądra
Jacek
Zawadzki mówi tak:
Zawadzki mówi tak:
„Hantio” to monodram oparty na trzech
tekstach: „Zbyt głośnej samotności” Bohumila
Hrabala, „Malte” Rainera M.
Rilkego i „Księdze Niepokoju” Fernando Pessoi. Praca nad nim jest sumą
poszukiwań, a także zdarzeń
„magicznych” jakie przytrafiły mi się podczas tworzenia scenariusza. To, co z tego powstało to próba pokazania
wizerunku samotnika poprzez sześć
monologów połączonych ze sobą wyraźną osią
dramaturgiczną. Mojego bohatera nazywam „frasobliwym”. To wnikliwy obserwator, zadumany i
przejęty światem. Myśl go budzi, ale
też przeraża. Samotność Hantio z opowiadania Hrabala jest tu jakby rdzeniem, kręgosłupem całej
konstrukcji. „Malte” Rilkego
wnosi do niej baczną
obserwację, a bohater „Księgi Niepokoju” totalną samoświadomość. Wszystkie te trzy
postaci posiadają wiele punktów stycznych,
zarówno w sensie dosłownym jak i symbolicznym. Dla wszystkich trzech okno lub właz (u Hrabala) staja się
przysłowiowym oknem na świat,
za którym może być jeszcze coś własnego
w tym całym ubóstwie przemijania. „Malte” jest w moim scenopisie nie tylko bazą literacką. Ta książka powstała w 1910 roku i
nazywana „matką”
egzystencjalizmu, ma wymiar szalenie autobiograficzny. Jak wiadomo Rilke był zafascynowany Augustem Rodinem. Stąd też „Myśliciel” Rodina i zamyślony
Hrabal na okładce „Zbyt głośnej samotności” mają wspólny mianownik. Chciałem, aby aktor stał się w jakimś stopniu rzeźbą Rodina. On
bowiem w sensie scenicznym jest myślicielem,
kimś, kto odgrywa swoje własne myśli. („Jestem jak dzban pełen żywej wody i wystarczy, abym się lekko nachylił, a
ciekną ze mnie same piękne
myśli”. – Hrabal). W sensie archetypicznym pierwowzorem tych trzech samotników jest Chrystus Frasobliwy – najbardziej zatroskany i najbardziej
opuszczony.
tekstach: „Zbyt głośnej samotności” Bohumila
Hrabala, „Malte” Rainera M.
Rilkego i „Księdze Niepokoju” Fernando Pessoi. Praca nad nim jest sumą
poszukiwań, a także zdarzeń
„magicznych” jakie przytrafiły mi się podczas tworzenia scenariusza. To, co z tego powstało to próba pokazania
wizerunku samotnika poprzez sześć
monologów połączonych ze sobą wyraźną osią
dramaturgiczną. Mojego bohatera nazywam „frasobliwym”. To wnikliwy obserwator, zadumany i
przejęty światem. Myśl go budzi, ale
też przeraża. Samotność Hantio z opowiadania Hrabala jest tu jakby rdzeniem, kręgosłupem całej
konstrukcji. „Malte” Rilkego
wnosi do niej baczną
obserwację, a bohater „Księgi Niepokoju” totalną samoświadomość. Wszystkie te trzy
postaci posiadają wiele punktów stycznych,
zarówno w sensie dosłownym jak i symbolicznym. Dla wszystkich trzech okno lub właz (u Hrabala) staja się
przysłowiowym oknem na świat,
za którym może być jeszcze coś własnego
w tym całym ubóstwie przemijania. „Malte” jest w moim scenopisie nie tylko bazą literacką. Ta książka powstała w 1910 roku i
nazywana „matką”
egzystencjalizmu, ma wymiar szalenie autobiograficzny. Jak wiadomo Rilke był zafascynowany Augustem Rodinem. Stąd też „Myśliciel” Rodina i zamyślony
Hrabal na okładce „Zbyt głośnej samotności” mają wspólny mianownik. Chciałem, aby aktor stał się w jakimś stopniu rzeźbą Rodina. On
bowiem w sensie scenicznym jest myślicielem,
kimś, kto odgrywa swoje własne myśli. („Jestem jak dzban pełen żywej wody i wystarczy, abym się lekko nachylił, a
ciekną ze mnie same piękne
myśli”. – Hrabal). W sensie archetypicznym pierwowzorem tych trzech samotników jest Chrystus Frasobliwy – najbardziej zatroskany i najbardziej
opuszczony.
„Hantio” – informacje:
Jest to monodram o
samotności;
samotności;
Scenariusz,
muzyka, inscenizacja i wykonanie: Jacek Zawadzki;
muzyka, inscenizacja i wykonanie: Jacek Zawadzki;
Spektakl
oparty na tekstach: Bohumila Hrabala, Rainera Marii Rilkego,
oparty na tekstach: Bohumila Hrabala, Rainera Marii Rilkego,
Fernarda
Pessoi, Wieniedikta Jerofiejewa, Gustawa Herlinga-Grudzinskiego i Johna Stuarta
Mill’a.
Pessoi, Wieniedikta Jerofiejewa, Gustawa Herlinga-Grudzinskiego i Johna Stuarta
Mill’a.
Podsumowanie:
Monodram
o samotności w wykonaniu Jacka Zawadzkiego pt. „Hantio” zobaczyć będzie można w
sobotę 23 maja 2015, o godz. 19.00 w Teatrze „Ósmego Dnia”, który to znajduje
się w Poznaniu na ul. Ratajczaka 44 (na
piętrze). bilety na spektakl kosztują 250 gr, a dostępne są w kasie Teatru;
rezerwacje: teatr@osmego.art.pl, lub telefon: 61 8 55 20 86.
o samotności w wykonaniu Jacka Zawadzkiego pt. „Hantio” zobaczyć będzie można w
sobotę 23 maja 2015, o godz. 19.00 w Teatrze „Ósmego Dnia”, który to znajduje
się w Poznaniu na ul. Ratajczaka 44 (na
piętrze). bilety na spektakl kosztują 250 gr, a dostępne są w kasie Teatru;
rezerwacje: teatr@osmego.art.pl, lub telefon: 61 8 55 20 86.
Natalia Mikołajska