W głosowaniu nad Poznańskim
Budżetem Obywatelskim 2017 znalazły się trzy pojazdy, które dawniej służyły
poznaniakom, wożąc ich do pracy lub szkoły – wagon silnikowy nazywany „Wojennym
Wagonem Tramwajowym”; wagon doczepny – prekursor niskopodłogowych tramwajów,
zbudowany przez pracowników MPK w warsztatach tramwajowych na Gajowej, czyli „dwa
pokoje z kuchnią” i ostatni autobus marki Jelcz z epoki PRL.

Każdy głosujący dysponuje 3 głosami: 2 na projekty rejonowe
oraz 1 na projekt ogólnomiejskim. Głosować można na stronie
pbo2017.um.poznan.pl/i/pbo-2017/voting lub w punktach do głosowania,
uruchomionych w dni weekendowe, na terenie każdej jednostki pomocniczej miasta.
Głosowanie trwa od 16 do 30 listopada br.
PROJEKT OGÓLNOMIEJSKI NR 1
Odbudowa wagonu
doczepnego P1D
Wagon „dwa pokoje z kuchnią” został wyprodukowany w warsztatach
MPK w zajezdni przy ul. Gajowej. W związku z odbywającą się w 1929 roku
Powszechną Wystawą Krajową na targach poznańskich przewidywano znaczny wzrost
przewozów, dlatego złożono łącznie 20 sztuk tych wagonów. To jeden z pierwszych
pojazdów posiadający przedsionek z obniżoną podłogą, co sprawiło, że był
pozbawiony stopni wejściowych. Schodki znajdowały się dopiero wewnątrz i
prowadziły do przedziałów pasażerskich umieszczonych po bokach przedsionka.
Taka konstrukcja przyczepy stała się przyczyną jego obiegowej nazwy „dwa pokoje
z kuchnią”. Za ich konstrukcję, na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i
Turystyki, odbywającej się na terenie MTP, Poznańska Kolej Elektryczna (ówczesne
MPK) otrzymała nagrodę Grand Prix.
Odbudowa wagonu
silnikowego KSW
KSW powstał w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu. Skrót
KSW oznacza „Kriegs-Straßenbahn-Wagen”, czyli „Wojenny Wagon Tramwajowy” –
charakteryzujący się prostą konstrukcją, dużymi drzwiami (ułatwiającymi sprawną
ewakuację w przypadku nalotów lombardowych) i wysoką pojemnością pasażerską.
Wagon trafił do Poznania w 1944 r. Po późniejszym przekształceniu na pojazd na
jednokierunkowy kursował do 1972 roku, kiedy to został wycofany z ruchu
liniowego i przekształcony na wagon gospodarczy.
PROJEKT REJONOWY NR 12
Zachowanie autobusu
Jelcz M11
W latach osiemdziesiątych XX wieku, z uwagi na brak
możliwości zwiększenia produkcji Jelczy PR110M, zdecydowano się na budowę w
Jelczu wysokopodłogowych autobusów miejskich na węgierskich podwoziach z
Ikarusów 260. Wozy te otrzymały oznaczenie typu Jelcz M11. Pierwszy,
prototypowy Jelcz M11 wyjechał z zajezdni Warszawska do obsługi linii 70 21
grudnia 1984 roku. Łącznie MPK otrzymało 94 Jelcze M11 oraz 6 Jelczy L11
(odpowiedników wozów M11 przeznaczonych dla ruchu podmiejskiego). Autobusy M11
wycofano z ruchu liniowego w 2009 roku.
Więcej informacji na stronie: pbo2017.um.poznan.pl
Michał Sobkowiak