W Fotoplastykonie Poznańskim od następnego wtorku oglądać będzie można stereofotografie
z rasistowskiej O
limpiady w Berlinie w 1936 roku.




















Dzwon – symbol igrzysk z roku 1936
 Najnowsza wystawa w Fotoplastykonie Poznańskim to stereofotografie z kolekcji Tomasza Bielawskiego. Dokumentują one
jak już wiemy – jedno z bardziej kontrowersyjnych wydarzeń sportowych
dwudziestego wieku – XI Letnie Igrzyska Olimpijske w Berlinie w 1936 roku. Jak
wiadomo z historycznych opisów, ta wielka impreza, zorganizowana przez
hitlerowskie Niemcy, przez cały czas swojego trwania obfitowała w paradoksalne
wydarzenia związane ze zderzeniem olimpijskich ideałów i absurdów nazistowskiej
polityki.
Zmagania sportowców przebiegały
w cieniu antysemickich prześladowań ogarniających wtedy całe właściwie terytorium
III Rzeszy. Podjęto nawet decyzję o częściowej rezygnacji z represji w czasie
igrzysk, ale nie zmieniło to, niestety, rasistowskiego charakteru zawodów.
Stereofotografie
z berlińskiego turnieju udowadniają, że w sporcie nie zawsze rządzi zasada fair
play
. Warto pamiętać o tym również i dzisiaj – zwłaszcza wobec zarzutów
związanych z dopingiem rosyjskich sportowców – i tym samym uświadomić sobie
możliwości instrumentalizacji sportowych zmagań.
Podsumowanie:
We wtorek 2 sierpnia 2016 w Fotoplastykonie
Poznańskim, który znajduje się w
poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał na Starym Rynku 6 (tel. 61 852 95 01
lub 02) otwarta zostanie wystawa stereofotografii z igrzysk olimpijskich w
Berlinie z roku 1936. Wystawę oglądać będzie można do
11 września. Bilety: normalny: 5 zł, ulgowy: 2 zł, rodzinny: 10 zł i grupowy: 20 zł.
Natalia Mikoajska