Niezwykły skład tramwajów na linii turystycznej nr 0


Już w najbliższy weekend (11-12.07) na linię turystyczną nr 0, wyjedzie
nietypowy skład historycznych wagonów tramwajowych złożony z krakowskiego
wagonu N o numerze taborowym 26, doczepy „sanockiej” ND o numerze taborowym 436
oraz doczepnego wagonu WD produkcji Carl Weyer o numerze taborowym 305. Będzie
to pierwsza okazja przejazdu na pokładzie odbudowanego wagonu Carl Weyer oraz
krakowskiej enki.
 

Fot. KMPS

Obydwa wagony były prezentowane na
paradzie, która odbyła się 21 czerwca. Wyjątkowy trójskład, punktualnie o
godzinie 11:30 wyruszy z przystanku Plac Wielkopolski przemierzając trasę linii
turystycznej 0. Szczegółowy rozkład jazdy zamieszczony jest w zakładce Linia 0
i 100. Jednocześnie przypominamy, że w tę sobotnią noc, również o godzinie
21:00 odbędzie się kurs nocnej zerówki.
N 26
Wagon silnikowy typu N, został
wyprodukowany w 1954 roku w fabryce Konstal Chorzów, skąd trafił do
Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach, gdzie pełnił
służbę do 1989 roku (numer taborowy 1113). Następnie został przekazany do
Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie gdzie otrzymał numer 13.
W 1992 roku, na zlecenie przewoźnika z Norymbergi tramwaj ten został
odrestaurowany i trafił do tego niemieckiego miasta. Na początku sierpnia 2006
roku powrócił z powrotem do Krakowa otrzymując numer taborowy 26. Obecnie jest
to jeden z czterech historycznych wagonów typu N i ND, które posiada MPK
Kraków. Dzięki przychylności prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa
Komunikacyjnego w Krakowie, możliwe było wypożyczenie wagonu do Poznania i
uświetnienie parady komunikacyjnej. Krakowski tramwaj zostanie na poznańskich
torowiskach do połowy sierpnia.
WD 305
Historia wagonów produkcji Carl
Weyer w Poznaniu sięga roku 1904, kiedy do stolicy Wielkopolski dostarczono
osiem pierwszych wagonów silnikowych z fabryki w Düsseldorfie. Następnie w 1905
roku do Poznania dotarło pięć pierwszych wagonów doczepnych – nieco krótszych
od silnikowych (7,5 m zamiast 8,7 m) i wyposażonych w inne okna (prostokątne
zamiast zakończonych łukowo). Część z wagonów doczepnych (14 z 32 sztuk)
zmontowano w Poznaniu – na terenie warsztatów Poznańskiej Kolei Elektrycznej
przy ul. Gajowej. Carl Weyery służyły mieszkańcom miasta przez ponad pół wieku.
Ostatnie wagony doczepne zjechały z tras w 1960 roku.
Wagon doczepny o numerze taborowym
305 został wyprodukowany w 1905 roku. Jego odbudowa była możliwa dzięki
odnalezieniu na działce w Fabianowie części wagonu, skąd 8 kwietnia 2009 roku
została zabrana wspólnymi siłami Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i
Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. W 2010 roku wagon
został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. W roku 2013 w firmie Modertrans
Poznań rozpoczęła się budowa repliki pojazdu na podstawia oryginału wydobytego
z działki. Premiera wagonu miała miejsce 5 maja podczas obchodów 135-lecia
komunikacji miejskiej w Poznaniu, a po raz pierwszy wagon zaprezentowany został
dla pasażerów 21 czerwca podczas parady komunikacyjnej.

Możliwość komentowania została wyłączona.